2021. gada nogalē plašsaziņas līdzekļu uzmanību piesaistīja ķīniešu miljardiera Džeka Ma ceļojums uz Spānijas salu Maļorku, kurā viņš devās ar savu jauno, 88 metrus garo un aptuveni 200 miljonus dolāru vērto jahtu. Kopš tā mirkļa sākās runas par jaunu globālo tendenci: superjahtu atgriešanos apritē.

Reklāma

Nedabiski pārbagātu cilvēku slānis nepārtraukti turpina uzblīst, savukārt nesenais koronavīrusa ierobežojumu vilnis papildināja norobežošanās no pūļa tendences, pasaules grezno jahtu industrija teju acumirklī atguvās no piedzīvotās faktiskās paralīzes pandēmijas sākumā. Uzņēmuma Fraser Yachts brokeri pauduši, ka tieši 2021. gads pat ievērojami pārspējis visus aizvadītos pēdējos 12 gadus. Nozares izdevums Superyacht Group paudis, ka par 30 metriem garāku grezno peldlīdzekļu pārdošanas apjomi 2021. gada deviņos mēnešos salīdzinājumā ar analoģisku pirms pandēmijas 2019. gada periodu izauguši vismaz par 8%. Zināms, ka superjahtu cenas variē robežās no 10 miljoniem par lietotu līdz 600 miljoniem par pilnībā jaunuzbūvētu. Superyacht Group informējis, ka 2021. gadā līdz rudenim pirmo reizi ūdenī nolaistas vismaz 200 jaunas greznās jahtas, piebilstot, ka tajā pašā periodā 2019. gadā tādu bijis “tikai” 165. Turklāt vēl 330 pasūtītas un būs gatavas 2023. gadā!

Katalonijas kuģubūvētavas MB92, kas ir viens no pasaules vadošajiem superjahtu remontēšanas uzņēmumiem, vadītājs Pepe Garsija teicis, ka pēkšņi daudzi ieraudzīja, ka viņu sevišķi pārbagātie paziņas, kuriem pieder pašiem savas jahtas, itin neslikti pavadījuši pandēmijas skarbo ierobežojumu laiku, kamēr lielākajam vairākumam nācās tupēt savās mājās. Garsija piebildis: “Manuprāt, šī parādība turpināsies vēl vairākus gadus.”

Barselonā izvietotā kuģubūvētava MB92 allaž esot burtiski piekrāmēta ar jahtām, kuru izmērs sasniedz pat 180 metrus. Aptuveni tūkstotis darbinieku ik dienu veic krāsošanas darbus, remontē dzinējus un nodarbojas ar citiem jahtu tehniskās apkopes pasākumiem, apkalpojot to īpašniekus, kuri vēlas sagatavot savus peldlīdzekļus jaunajai sezonai. Uzņēmuma komercdirektors Tksema Rubio teicis, ka jahtu īpašnieki katru gadu to tehniskajai apkopei tērējot vidēji 10% no pirkuma summas.

Tostarp, kā vēstījis izdevums Forbes, 2021. gadā miljardieru skaits izaudzis līdz 2755 cilvēkiem, kas esot par 660 vairāk nekā gadu iepriekš. Tas nozīmē, ka pandēmija daudziem devusi iespēju pasakaini iedzīvoties uz cilvēces nelaimes rēķina. Piemēram, itāļu jahtu ražotāja Ferretti pasūtījumu portfelis 2021. gada pirmajos deviņos mēnešos “uzbiezējis” līdz 900 miljoniem eiro, kas pat ļoti ievērojami pārsniedz attiecīgā perioda rādītāju 2019. gadā (690 miljoni eiro).

Savukārt vēl vienā itāļu jahtu ražošanas uzņēmumā Azimut Benetti pasūtījumu apjoms līdz 2021. gada vasaras beigām bija palielinājies trīskārtīgi, ja salīdzina ar iepriekšējo gadu, kopumā sasniedzot summu 1,2 miljardi eiro, turklāt piebilsts, ka īpaši pieaudzis amerikāņu klientu pieprasījums pēc superjahtām, turklāt ar skaidri izteiktu tendenci uz izmēros aizvien lielākām.

Bet saistībā ar pandēmijas izraisīto krīzi tūrisma jomā, kas, protams, skārusi arī kruīza ceļojumus, par vienu no iespējamiem variantiem naudīgajiem ļaudīm kļuvusi arī superjahtu nomāšana. Vēstīts, ka vēl šīs vasaras sākumā nedēļu ilgs čārtera reiss ar greznu jahtu 12 pasažieriem Itālijā vai Grieķijā izmaksājot vidēji 300–500 tūkstošus eiro. Savukārt citā populārā virzienā – Horvātijā – pagājušajā gadā līdz oktobrim iespēju atpūsties uz īrētas jahtas esot izmantojuši vismaz 433 000 cilvēku, kas esot par 88% vairāk nekā 2020. gadā.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.