Mist 13.3 °C
C. 19.09
Muntis, Verners
SEKO MUMS
Reklāma
Pirātu dzīves ainiņas.
Pirātu dzīves ainiņas.
Foto: Shutterstock / Lasi.lv kolāža

Visdrīzāk, izdzirdot kaut ko par pirātiem, vispirms apziņā uzplaukst varena auguma bārdaini tipāži, kuri bezbēdīgi šauj ar milzīgu pistoli, skaļi uzdziedot kaut ko par “rumu un miroņu lādi”, vienkājainajam kapteinim Džonam Silveram vai mūsdienīgajam Džekam Zvirbulim līdzīgie. Taču tam tomēr pamatā ir faktiski tikai sižeti no romantisku piedzīvojumu grāmatām un kinofilmām. Īstenie pirāti, izrādās, ne visi bija tādi.

Reklāma

Par to var spriest gluži loģiski: cik tad ilgi viņi vispār spētu braukāt pa tām pasaules jūrām un laupīt, ja to vien tikai darītu, kā nemitīgi kādam un cits citam grieztu pušu rīkli? Izrādās, realitātē pirātu sabiedrība pamatā bija organizēta krietni vien sarežģītākā formā un dažkārt tajā valdīja pat lielā mērā taisnīgāka kārtība nekā daudzās valstīs, kuras joprojām par sevi ir nesamērīgi augstās domās.

Un vējā plīvo “Jautrais Rodžers”

Jautrais Rodžers.

Laikam jau ikviens, kurš kaut ko vispār būs dzirdējis par pirātiem, zina arī to, kas ir “Jautrais Rodžers”. Proti, tas ir leģendārs melnais pirātu karogs ar tajā attēloto miroņgalvu un apakšā sakrustotajiem kauliem. Interesanti gan, kāpēc tas figurē kā “jautrais”, ja, patiesību sakot, šajā lietā jautrības maz? Un kāpēc gan tas ir tieši Rodžers, nevis, piemēram, Džons vai Stīvens?

Pētnieki pauduši, ka šis stāsts esot ļoti samudžināts, un katrā ziņā pilnībā viennozīmīgu atbildi par pirātu karoga nosaukuma un pat par paša šā karoga izcelsmi sameklēt praktiski nav iespējams. Zināms vien tas, ka šis karogs ne gluži vienmēr bijis tieši melns. Visizplatītākā versija pauž, ka nosaukums ir angliskots senfranču vārda Jolie Rouge variants, kas gluži burtiski nozīmējot “skaistais sarkanais”. Jā, tieši sarkanā ir bijusi sākotnējā pirātu karoga krāsa, lai gan nereti esot sastapti arī karogi zaļā un dzeltenā krāsā. Kopš 18. gadsimta paša sākuma sarkanais karogs ikvienam pretim braucošam kuģim pauda: nepretoties, citādi klāsies pavisam plāni. Un tajā gadījumā, ja brīdinātais kuģis neņēma vērā ieteikumu, pirāti acumirklī pacēla mastā melno vimpeli, kas jau nozīmēja “ejam virsū”. Un šis melnais vimpelis laika gaitā tad arī pārtapis karogā.

Tiesa, ir arī citas versijas. Zināms, ka Anglijā jau kopš seniem laikiem vārds Rodžers kļuvis par sinonīmu tādam ne gluži likumam paklausīgam cilvēkam, lai arī nevienam nav skaidrs, tieši kuram Rodžeram par godu tas tā radies. Savukārt Īrijā par veco Rodžeru dēvēja velnu. Tas, protams, puslīdz saistoši varētu būt tikai labi zināmās reliģijas māktajiem velnu ticētājiem, taču fakts paliek fakts. Un šis materiāls pamatā veltīts ne jau pašam melnajam karogam, bet gan tikumiem, ar kādiem bija apveltīti ļaudis, kuri zem tā karoja, braukājot pasaules jūrās.

Savdabīgā pirātu godprātība

Tie, kuri lasījuši Roberta Luisa Stīvensona piedzīvojumu romānu “Bagātību sala”, iespējams, pietiekami labi atceras epizodi par Billija Bonsa lādē atrasto īpašo burtnīcu, par kuru atradējiem pirātiem uzreiz kļuva skaidrs, ka tā ir uzskaite, kurā konkrētie skaitļi atspoguļo iepriekš vārdā minētā “nelieša” iemantoto daļu no kopīgā laupījuma.

Aleksandra Eksvemelina (1645–1707) grāmatas “Amerikas pirāti” ilustrācija.

Varētu jautāt: nu kas gan tāds īpašs varētu būt atrodams parasta laupītāja savas daļas uzskaites burtnīcā? Salaupīja, sadalīja, un, lūk, arī visa “grāmatvedība”. Un nav tur nekādas ieņēmumu un izdevumu daļas, saldo, bilances un visa tamlīdzīgā. Taču, izrādās, nemaz nav tik vienkārši. Piemēram, var atvērt vienu enciklopēdisku grāmatu, kuru sarakstījis kāds franču (citos avotos – holandiešu vai grieķu) pirāts, kuģa ārsts un rakstnieks Aleksandrs Eksvemelins (1645–1707), kuras nosaukums ir “Amerikas pirāti” un kura joprojām uzskatāma par galveno izziņas avotu par pirātu gaitām. Var piebilst, ka šī grāmata savulaik pamatīgi iedvesmojusi daudzus rakstniekus, piemēram, Rafaelu Sabatini, Fenimoru Kūperu, Frederiku Marietu, Henriju Hagardu un citus. Līdz ar to nav iemesla kaut vai par nieka tiesu neticēt Eksvemelina paustajam.

Un autors vēstījis, ka atbilstoši tradīcijām viss gūtais laupījums sadalīts “pēc ieguldījuma kopīgā lietā”, turklāt katram pirātam vajadzēja ar Bībeli rokā apzvērēt, ka viņš pats sev nav ņēmis ne graša vairāk par to, kas pienākas. Tos, kuri bija devuši melīgu zvērestu, labākajā gadījumā vienkārši padzina no kuģa. Savukārt tā dēvētajā sliktākajā gadījumā varēja būt dažādi. Atkarībā no tā, kāds raksturs un kādi tikumi piemita kapteinim. Varēja arī sasiet un iemest jūrā, lai velkas līdzi kuģim un mēģina izvairīties no saskarsmes ar kuģa dibenu, kuru parasti itin dāsnā slānī klāja asi molusku gliemežvāki. Nav grūti iedomāties to stāvokli, kādā tādējādi sodītais atgriezās uz kuģa. Bet atsevišķos gadījumos tādu blēdi varēja arī vienkārši pakārt pie rājas. Dažādos avotos bieži pausts, ka “nekas tā neizcēla pirātu kā nokrāja”. Var piebilst, ka rāja jeb arī reja ir speciāla kustīgā šķērsbrusa mastā, kas kalpoja buru stiprināšanai, savukārt par noku dēvēja pašu rājas galu...

Reklāma
Reklāma
Pirātu dzīres.

Tiesa, vēstīts arī par to, ka līdz tam tomēr nonākts tikai ļoti retos gadījumos. Galvenokārt tāpēc, ka pirāti savu goda kodeksu turējuši pietiekami lielā cieņā. Jau pieminētais Eksvemelins rakstījis, ka tajā gadījumā, ja uz kuģa uzradies kāds jauniņais, viņam acumirklī piešķirts noteikts īpašums, kas bija faktiski kredīts, ar kura nomaksāšanu varēja pagaidīt līdz tam laikam, kamēr uzradīsies atbilstoši līdzekļi. Ideja vienkārša: tas, kuram nekā nav, var droši rēķināties ar biedru izpalīdzību.

Tostarp pirātu brālības kodekss pauda arī šo: “Kapteiņa pienākums ir ēst to pašu barību, ko ēd visa komanda. Ja komanda vēlas izrādīt kapteinim cieņu, viņam pagatavo speciālu ēdienu, taču tas vienalga jāpasniedz pie kopīgā galda.”

Kapteiņa Kida pirāti aprok salaupītos dārgumus.

Kādam no pirātiem aizejot bojā, citi viņa daļu nodeva tuviniekiem vai sievai, un nebija cerību izdzīvot tam, kurš sadomātu šo daļu piesavināties. Turklāt vēstīts, ka pret sievietēm vispār pirāti esot izturējušies kā īsteni bruņinieki (par visiem, protams, neviens neņemsies apgalvot). Piemēram, neaizsargātu gūstekņu izvarošanu pirātu vidē uzskatīja par vienu no vissmagākajiem noziegumiem, ko parasti jau gluži reāli sodīja ar nāvi.

Ideja par brīvo pirātu valsti

Ir arī kāds jau pavisam neticams stāsts – par kādu pirātu ideālistu. 1724. gadā Londonā publikāciju piedzīvoja grāmata, kuras autors bija Čārlzs Džonsons un kurai bija neparasti garš nosaukums, ko aptuveni var tulkot šādā formā: “Slavenu pirātu vispārējā laupīšanas un slepkavību vēsture.” Tiesa, šā materiāla kontekstā varbūt mazāk interesanti varētu būt gan to laupīšanu, gan slepkavību apraksti, bet tieši kāda persona, kurai veltīta ievērojama šīs grāmatas daļa.

Džonsons sevi visviet dēvējis par “kapteini Džonsonu”, lai gan nekur neesot precizējis, tieši kuram kuģim viņš bijis kapteinis. Viņš apgalvojis, ka šī “kāda” persona dēvēta par Misonu. Šis Misons bijis no Francijas provinces Provansas. Viņa vecāki nav bijuši bagātnieki, taču spējuši viņam nodrošināt iespēju gūt savam laikam itin nesliktu izglītību, tomēr viņš dīvainā kārtā jau kopš bērnības sapņojis tikai par jūrā braukšanu. Viņš pieteicies par matrozi uz kuģa “Viktuārs”, tur sevi apliecinājis no vislabākās puses un spējis ātri uzkalpoties līdz leitnantam. Bet reiz kapteinim ienāca prātā viņu apbalvot ar atvaļinājumu Romā...

Tad nu arī viss iesācies. Romā Misons iepazinies ar Dominikāņu ordeņa mūku uzvārdā Karačioli, un šis mūks ar savām dumpīgajām runām uz franču leitnantu atstājis ļoti spēcīgu iespaidu. Mūks uzstājās pret valsts pamatiem, apgalvojot arī to, ka kristiešu Dievs neatbalsta mantraušus un tirānus, ka visi cilvēki ir brāļi, ka pasaules galvenais ļaunums ir nauda un tamlīdzīgi. Iedvesmotais Misons piedāvājis mūkam stāties darbā par matrozi uz kuģa “Viktuārs” un uzsākt pasaules pārveidošanu ar savu uzskatu propagandēšanu kuģa komandai.

Viena no slavenajām 18. gs. angļu pirātēm Mērija Rīda (1685–1721), pazīstama arī kā Marks Rīds, jo jau kopš bērnības ģērbās vīriešu drēbēs.

Vēstīts, ka Karačioli esot acumirklī piekritis tik lielā skubā, it kā visu mūžu tikai par to vien būtu sapņojis. Taču, ej nu iespēj kaut ko patiešām būtisku izpropagandēt parastajai matrožu tautai! Izpelnīties vajadzīgo autoritāti mūkam palīdzējis gadījums. Reiz “Viktuārs” sastapās ar kādu pirātu kuģi, kas acumirklī uzbruka civilajam kuģim. Gan Misons, gan Karačioli esot kāvušies no visas sirds un tik drošsirdīgi, ka pēc beigās izcīnītās uzvaras kuģa komanda abu šo vīru propagandas runas jau esot sākusi uzklausīt bez iepriekšējās skepses un neuzticēšanās, faktiski pat ar noteiktu devu bijības. Bet jau nākamajā kaujā ar angļu korsāriem sanāca tā, ka visi “Viktuāra” virsnieki bija gājuši bojā un dzīvajos bija palicis tikai Misons, tādējādi likteņa untuma vārdā kļūstot par kapteini. Un tad viņš vērsies pie matrožiem ar uzrunu, aicinot viņus kļūt par brīvprātīgiem piedzīvojumu meklētājiem. Tiem, kuri nepievienosies, viņš atļaus brīvi nokāpt krastā. Esot piekrituši bez izņēmuma visi.

Reklāma
Reklāma

Kopš tā brīža Misons un viņa komanda kļuvuši par visīstākajiem pirātiem... džentlmeņiem. Viņu karogs bija nevis melns, bet gan balts, turklāt izrotāts ar sava galvenā ideologa Karačioli izgudroto devīzi: “Par dievu un brīvību.” Viņi uz sagrābtajiem kuģiem nekad nevienu nenogalināja, turklāt atņemot patiešām tikai pašiem visnepieciešamāko. Tiesa, ja viņiem patrāpījās kāds vergu tirgotāju kuģis, Misona komandas locekļi daudz neceremonējās – aplaupīja visu pa tīro, savukārt vergus atbrīvoja un palaida brīvībā.

Pirātu koda izveidotājs kapteinis Bartolomejs Robertss (1682–1722), īstajā vārdā Džons Robertss.

Pēc ilgiem klejojumiem Misons un Karačioli piestāja Madagaskarā, kur nodibināja republiku, ko nodēvēja par Libertāliju, pasludinot to par taisnīguma un vienlīdzības valstību. Vēstīts, ka Libertālijā nebija privātā īpašuma, bija atcelts nāvessods, galvenais visu iemītnieku goda pienākums tur bija ikviena darbs citu labā bez atlīdzības saņemšanas. Viņi paši sevi dēvēja par “liberiem”, un drīz viņiem pievienojās arī Karību pirāts Tomass Tjū ar savu kuģi.

Diemžēl šī iecerētā paradīze nepastāvēja ilgi. Sajūtot laupījumu plaukstošajā eiropiešu apmetnē, Libertālijai uzbruka apvienojušās vietējās malagasu ciltis, kā rezultātā daudzi pirātu valsts iemītnieki aizgāja bojā, ieskaitot arī Karačioli. Savukārt Misons kopā ar Tjū un citiem kaujās izdzīvojušajiem divos kuģos izgāja okeānā. Vēstīts, ka biezajā miglā abi kuģi viens otru pazaudējuši no redzesloka, un kopš tā mirkļa absolūti neesot zināms, kas īsti noticis ar Misonu. Savukārt Tjū atgriezies pie pirātiskajiem uzlidojumiem, vēlāk nonācis angļu gūstā un sodīts ar nāvi pakarot.

Tā noslēdzās vēsturē, iespējams, pirmais mēģinājums utopiju pārvērst realitātē.

Realitāte vai rakstnieka fantāzija?

IIespējams, Čārlza Džonsona grāmatas “Slavenu pirātu vispārējā laupīšanas un slepkavību vēsture” patiesais autors bija izcilais angļu rakstnieks Daniels Defo.

Daudzi varētu gluži pamatoti mazliet pabrīnīties – kā gan tas nākas, ka tikai Džonsona apjomīgajā grāmatā saglabājušies vēstījumi par sava laika neparastiem ļaudīm un dažādiem savdabīgiem notikumiem? Vai patiešām nav nekā cita? Pētnieki pauduši, ka pagaidām diemžēl tas tā esot. Amerikāņu vēsturnieks Džons Mūrs savulaik mēģinājis pierādīt (faktiski pat viņš pats uzskata, ka esot to arī pierādījis!), ka vēstījums par Misonu ir mistifikācija, turklāt tai pat esot zināms īstais autors – lieliskais angļu rakstnieks Daniels Defo, kurš attiecīgo sacerējumu parakstījis ar pseidonīmu Čārlzs Džonsons.

Mums, protams, par to grūti spriest. Katrā ziņā šis ir viens no tiem gadījumiem, par kuru gluži droši var apgalvot – tā gan varēja, gan nevarēja būt. Tostarp varbūt var palīdzēt zviedru viceadmirāļa Jakoba Vilstera sniegtās liecības par notikumiem 1721. gadā jeb vismaz trīs gadus pirms Džonsona grāmatas publicēšanas. Vilsters apgalvojis, ka Madagaskaras pirātvalsts pat divas reizes esot izpelnījusies Zviedrijas karaļa Kārļa XII audienci – 1713. un 1718. gadā. Turklāt Zviedrijas karalis pat it kā esot viņiem izsniedzis aizsardzības garantiju rakstu, lai gan nekādi turpmāki notikumi nav sekojuši. Jau drīz Zviedrija cietusi sakāvi Ziemeļu karā, savukārt pats Vilsters pārgājis Krievijas cara Pētera I dienestā. Lai gan, kā apgalvojis Vilsters, vispār jau arī Pēteris I esot izrādījis visnotaļ dzīvu interesi par stabilu kontaktu nodibināšanu ar Madagaskaras pirātu sabiedrību. Tiesa, palicis gan neskaidrs, vai tie patiešām bijuši tie paši “liberi”, jo, pirmkārt, neviens nekur vārdā nav nosaukts, otrkārt, tajā laikā Madagaskara vispār bija iecienīta daudzu pirātu gan individuālo, gan kolektīvo sabiedrību uzturēšanās vieta, bet tikai Misons tur bija oficiāli deklarējis kaut ko valstiskam veidojumam pielīdzināmu.

Līdz ar to jautājums joprojām palicis atklāts: vai tas ir lieliskā Daniela Defo izdomājums, vai arī Libertālija patiešām savulaik reāli pastāvējusi? Katrā ziņā patlaban abiem šiem variantiem piemīt pilnībā vienādas eksistēšanas tiesības. Piemēram, atšķirībā no it kā apšaubāmā Misona pieminētais Tomass Tjū tomēr ir vēsturiski pilnībā reāla persona, un turklāt, kā vēstījis pirātu vēstures pētnieks un savā ziņā arī hronists Adams Boldridžs, esot arī gluži dokumentāli apstiprināta viņa uzturēšanās Madagaskarā. Var piebilst, ka Boldridžs esot bijis pazīstams ar savu precizitāti, faktiski absolūto skrupulozitāti, savos pierakstos neatstājot bez ievērības itin nevienu pirātu kapteini, bet tādu Misonu viņš tomēr neesot nekur minējis. Un, starp citu, arī par Libertāliju viņš neko nav vēstījis.

Savukārt mēs varam droši piebilst – lai arī stāsts par pirātu “brīvvalsti” būtu tīra izdoma, tomēr jau pats “kapteiņa Džonsona” grāmatas iznākšanas fakts un saglabājies pietiekami augstais uzticēšanās koeficients tajā paustajam skaidri apliecina, ka 

atsevišķos gadījumos – varbūt pat pārsteidzoši daudzos – pirāti nemaz nebija vissliktākie un nosodāmākie ļaudis. 

Pietiek atcerēties kaut vai to, ka, piemēram, dažas Eiropas valstis ar sekmīgākajiem pirātiem pat parakstīja pilnībā oficiālu vienošanos par viņu izmantošanu savstarpējos ķīviņos par iespējām okupēt un izlaupīt Amerikas un citas zemes. Tātad daudzos aspektos pirāti neko daudz neatpalika no tā dēvētajiem valstiskajiem veidojumiem, kuriem analogus joprojām var atrast arī mūsdienu ģeopolitikā.

Reklāma
Reklāma
Reklāma
NEZINĀMAIS ZINĀMAIS
Reklāma