2023. gadā globālā lauksaimniecības traktoru tirgus vērtība bija 52806,84 miljonu USD apmērā, kas ir 3,2% pieaugums salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Turklāt tirgū iezīmējas energoefektīvu traktoru pieprasījuma kāpums.

Reklāma

Mehanizāciju veicina darbaspēka trūkums, efektivitātes celšana un vides prasības

Kā ziņo globenewswire.com, arizton.com un citi portāli, pasaules lauksaimniecības traktoru tirgū 2023. gadā tika piegādāti 2 054,8 tūkstoši vienību, un sagaidāms, ka līdz 2029. gadam tirgu sasniegs 2 564,1 tūkstotis vienību, prognozētajā periodā izaugsmes tempam pieaugot par 3,76%. 

Globālais traktoru tirgus 2023. gadā pieauga par 3,2% salīdzinājumā ar 2022. gadu.

Pasaules tirgus izaugsmi veicina arī pieaugošais pieprasījums pēc pārtikas produktiem un lauksaimniecības zemes paplašināšanās. 

Lauksaimnieki arvien vairāk izmanto mehanizāciju, lai uzlabotu savu rentabilitāti. Turklāt sagaidāms, ka pasaules traktoru tirgū būs vērojams pieaugums salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu arī darbaspēka trūkuma dēļ, jo tehnika palīdz lauksaimniekiem veikt dažādus uzdevumus efektīvāk un produktīvāk, mazāk paļaujoties uz roku darbu.

Lauksaimnieki arvien vairāk pieprasa efektīvus un progresīvus traktorus, kas var palīdzēt samazināt ekspluatācijas izmaksas un uzlabot produktivitāti. Traktori ar uzlabotām funkcijām, piemēram, GPS vadību, telemātiku un precīzās lauksaimniecības iespējām, ir ļoti pieprasīti. Valdības visā pasaulē sāk dažādas shēmas, lai veicinātu lauksaimniecības mehanizāciju. Šīs shēmas parasti nodrošina finansiāla palīdzība lauksaimniekiem tehnikas, tostarp traktoru, iegādei.

Lauksaimniecības traktoru nozare ir ļoti koncentrēta, un vadošie spēlētāji kontrolē lielāko daļu tirgus. Traktoru ražotāji ir konkurētspējīgi, uzņēmumi pastāvīgi cenšas ieviest jauninājumus un nodrošināt produktu diferenciāciju par pieņemamām cenām. 

Pieaug energoefektīvu traktoru ieviešana. Valdības, tostarp Indijas, ASV, Vācijas un Francijas, izvirza mērķi līdz 2030. gadam samazināt SEG emisijas par 40%, bet līdz 2040. gadam sasniegt nulles emisijas. 

Elektriskie traktori, kuru pamatā ir vides apsvērumi un automatizācija, arvien vairāk tiek izmantoti, īpaši attīstītajās valstīs, piedāvājot izmaksu ietaupījumus un mazāku paļaušanos uz tradicionālajiem dīzeļa traktoriem. 

Savukārt inteliģentie un viedie traktori ir aprīkoti ar progresīvām tehnoloģijām, piemēram, mākslīgo intelektu (AI) un mašīnmācīšanos (ML), kas ļauj tiem veikt uzdevumus autonomāk un efektīvāk. Paredzams, ka pasaules traktoru tirgus turpmākajos gados pieaugs arī iedzīvotāju skaita pieauguma, urbanizācijas un uztura paradumu maiņas dēļ.

'Massey Ferguson 5711' traktors, viens no pieprasītākajiem tirgū.

Vispieprasītākie bijuši mazjaudas spēkrati

Traktortirgus apskatnieki izpētījuši, ka vislielāko pārdošanas apjomu lielākajā daļā reģionu globālajā traktoru tirgū nodrošināja 46–65 ZS jaudas segments. Šīs jaudas klases traktoru klāstu lauksaimnieki ir iecienījuši, jo tie ir daudzpusīgi piemēroti dažādām kultūrām, kas atbilst daudzveidīgajai lauksaimniecībai visā pasaulē. Uzsvars likts arī uz ilgtspējību – ilgtspējīga lauksaimniecības prakse ir prioritāte, un mazie un vidējie traktori ar to efektīvo jaudas un efektivitātes attiecību labi atbilst videi draudzīgajām pieejām. Globāli konkurētspējīgā lauksaimniecības vidē mazo un vidējo traktoru klāsts piedāvā ekonomiski izdevīgas alternatīvas, piesaistot zemniekus, kas apzinās budžetu, vienlaikus nodrošinot ievērojamu veiktspēju.

Pasaules traktoru tirgū ar riteņu piedziņu dominē zemas jaudas klases 2WD traktori. 

Galvenās 2WD traktoru priekšrocības ir viegla vadāmība un manevrētspēja nelielas slodzes laikā uz līdzeniem laukiem. 

Braukšanas vieglums un elastība ar vieglām kravām uz līdzeniem laukiem ir nozīmīgi faktori, kas palielina pieprasījumu pēc divu riteņu piedziņas traktoriem. Mahindra & Mahindra, John Deere, New Holland un Massey Ferguson pieder lielākā daļa divu riteņu piedziņas traktoru segmenta akciju.

Konkurētspēja – virzošais dzinējspēks

Pasaules traktoru tirgu raksturo dažādi pasaules mēroga pārdevēji, kas veido lielāko tirgus daļu. Tāpēc jaunajiem spēlētājiem būtu grūti konkurēt ar tirgū labi zināmiem pārdevējiem. Starp galvenajiem tirgus dalībnieku konkurences faktoriem ir efektivitāte, produkta uzticamība un pieejamība, pēcpārdošanas serviss un cena.

'CNH Industrial Steyr' traktors.

Nozares portāli ziņo, ka galvenie spēlētāji globālajā traktoru nozarē ir Mahindra & Mahindra, Deere & Company, CNH Industrial, AGCO Corporation un Kubota Corporation

Šie uzņēmumi iegulda lielus līdzekļus pētniecībā un attīstībā, lai izstrādātu jaunas un inovatīvas traktortehnoloģijas. 

Viņi arī paplašina savu klātbūtni jaunajos tirgos, lai gūtu labumu no augošā pieprasījuma pēc lauksaimniecības traktoriem. Pārdevēji izceļas, uzlabojot produktu izstrādi, koncentrējoties uz pēcpārdošanas biznesu un samazinot izmaksas, palielinot darbības efektivitāti. 

Cenu konkurence mēdz būt nozīmīgāka jaunu traktoru pasūtījumiem nekā pēcpārdošanas pakalpojumiem. 

Konkurence traktoru tirgus pēcpārdošanas daļā galvenokārt notiek ar lieliem, labi zināmiem valsts un pasaules konkurentiem un dažos tirgos – pret reģionālajiem un vietējiem uzņēmumiem.