Partly Cloudy 11.1 °C
P. 03.10
Elza, Ilizana
SEKO MUMS
Reklāma
Elektroauto uzlāde.
Elektroauto uzlāde.
Foto: Publicitātes

Kad runa ir par elektroauto, ražotāji sola brīnumus – milzīgu nobraukumu, zibenīgu uzlādi un niecīgu patēriņu. Taču, kā bieži notiek, realitāte nav tik rožaina.

Reklāma

Artura Svekra, Ignitis ON tīkla attīstības vadītāja, apkopotā informācija par šī gada Latvijas E-Auto konkursam pieteiktajiem elektroauto parāda pavisam citu bildi – tādu, kas slēpjas aiz reklāmas lozungiem un tehniskajiem katalogiem.

Bruto un neto jeb “neredzamā baterija”

Baterija ir elektroauto sirds. Ražotāji labprāt lepojas ar tās lielo izmēru (bruto kapacitāti), taču reāli izmantot var tikai daļu – neto kapacitāti.

Un šeit sākas pārsteigumi. Dažiem modeļiem starpība ir pavisam neliela, citiem – vairāk nekā 5 kWh. Ko tas nozīmē? Ka “uz papīra” esošie kilometri realitātē nemaz nav pieejami.

Ar Voyah jau pieredzēts, ka šī starpība var būt tik maza, ka pie 1% atlikuma auto var vienkārši apstāties. Iedomājieties – panelī vēl rādās “vēl varu aizbraukt”, bet auto pasaka: “viss, pietiek”.

Nobraukuma ilūzija

Oficiālie rādītāji tiek balstīti uz WLTP testiem. Tie ir laboratorijas apstākļi, kas reālajai dzīvei ir tikpat tuvi kā “Instagram” filtri īstām sejām.

Savukārt EVDB testu dati rāda daudz piezemētāku bildi. Atšķirība starp solīto un reālo nereti sasniedz vairāk nekā 100 km. Tātad, ja bukletā rakstīts “500 km”, tas bieži nozīmē vien 380–400 km uz ceļa.

Uzlādes jauda – tikai skaists cipars

Reklāmās bieži tiek piesaukts maksimālais uzlādes ātrums: “200 kW”, “250 kW”, “pat 300 kW!”. Skaisti, bet šāds ātrums parasti redzams tikai dažas minūtes.

Reklāma
Reklāma

Patiesībā svarīgākais ir vidējais uzlādes ātrums. Tabulā šis rādītājs pārvērsts kilometros – cik tālu mašīna spēj aizbraukt, ja to lādē vienu stundu pie 10–80% uzlādes. Un te jau kļūst skaidrs, ka ne visi elektroauto ir tik “ātri”, kā ražotājs gribētu, lai mēs domājam.

25 minūtes? Tikai ideālajā pasaulē

“10–80% tikai 25 minūtēs!” – šādu solījumu esam dzirdējuši bieži. Bet tie ir ideāli apstākļi: baterija perfekti uzsildīta, ārā +20°C un uzlādes stacija ar pilnu jaudu. Reālajā dzīvē tas ir retums. 

Ziemā, kad baterija auksta, vai karstā vasaras dienā, kad tā pārkarsusi, uzlāde var aizņemt par 10–20 minūtēm ilgāk. 

Un tas jau ir būtisks gaidīšanas laiks.

Tabula.

Solījumi vs. realitāte: uzlādes ātrums

Bieži vien elektroauto uzlādes ātrums reālajā dzīvē nesasniedz ražotāja solīto maksimālo jaudu. Tam ir vairāki iemesli – akumulatora temperatūra, uzlādes stacijas pieejamā jauda, automobiļa programmatūras uzstādījumi un pat ārējie laikapstākļi.

Tāpat kā ar norādīto patēriņu, arī ar uzlādes līknēm jāatceras, ka solītie rādītāji iegūti ideālos apstākļos. Ikdienā uzlāde bieži ir lēnāka – bet tam ir arī pozitīva puse. Lēnāka uzlāde palīdz pasargāt akumulatoru un pagarina tā mūžu.

Cik kilometrus iegūst vienā uzlādes ciklā?

Skaitīt minūtes ir viena lieta, bet svarīgāk ir saprast – cik kilometrus auto patiesībā iegūst vienā uzlādes ciklā (no 10 līdz 80%).

Daži modeļi ir efektīvāki un dod vairāk, citiem, neskatoties uz lielāku jaudu, gala rezultāts ir pieticīgs. Te nu atklājas patiesā atšķirība starp inženierijas kvalitāti un mārketinga skaistiem solījumiem.

Elektroauto uzbūve.

Baterijas mūžs un uzlādes ciklu slogs

Katram akumulatoram ir savs mūžs – apmēram 1000–1500 uzlādes ciklu. Tabulā redzams, ka, lai nobrauktu 100 000 km, dažiem modeļiem ideālos apstākļos nepieciešami vien 200 cikli, bet citiem – vairāk nekā 400.

Reālajā dzīvē apstākļi reti ir ideāli, un šie skaitļi tikai pieaug. Tas nozīmē, ka baterija ātrāk sāk zaudēt ietilpību.

Laiks, kas aiziet uzlādei

Var paskatīties arī no cita skatu punkta – cik darba stundu autovadītājs pazaudē, gaidot uzlādi pie DC stacijām. Piecu gadu laikā tie ir simtiem stundu.

Šis ir aspekts, par kuru ražotāji klusē. Jo kam gan patiktu reklāmā lasīt: “Šis auto prasīs 400 stundas tavas dzīves nākamo piecu gadu laikā, tikai lai to uzlādētu.”

Baterijas cena – cik maksā kustība no A līdz B

Un visbeidzot – cena. Pērkot elektroauto, mēs būtībā pērkam bateriju. Ja sadalām auto cenu ar baterijas kapacitāti, tad dažiem modeļiem viens kWh izmaksā vairāk nekā 800–1000 EUR.

Tirgū baterijas 1 kWh maksā aptuveni 100–120 EUR. Pārējais ir inženierija, zīmols un, protams, mārketings.

Ko no tā visa mācīties?

Elektroauto pasaulē cipari ir kā reklāmas plakāts – tie izskatās labi no attāluma. Bet, kad pieejam tuvāk, atklājas daudz nianses: baterijas, kas nav tik lielas, nobraukumi, kas nav tik gari, un uzlādes, kas nav tik ātras.

Un tomēr – šī informācija nav biedēšanai. Drīzāk tā ir iespēja izvēlēties gudrāk. Jo, ja mēs zinām, ko ražotāji nestāsta, mēs varam labāk saprast, kurš auto būs piemērots tieši mūsu ikdienai.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Abonē LASI.LV gadam vai kādu no "Latvijas Mediju" periodiskajiem izdevumiem 2026. gadam, un laimē 1500 eiro vai Philips kafijas automātu. Loterijas atļaujas nr. 8744.

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties vēstkopai un divas reizes nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.

Ko tu saņemsi:

  • Daudzveidīgus komentārus un kompetentus Latvijas Mediju žurnālistu un autoru viedokļus par aktuālo
  • Ekspertu komentārus par dažādiem praktiskiem, noderīgiem tematiem
  • Aizraujošus materiālus par vēsturi, psiholoģiju, kultūru
  • Gata Šļūkas karikatūru
  • Tavā e-pasta kastītē katru ceturtdienu

 

Reklāma
Reklāma
Reklāma
Reklāma
DDvestkopa

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Dārzs un Daba vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un saņem aktuālo dārza darbu kalendāru un rakstu izlasi katru nedēļu.

PIERAKSTIES ŠEIT
LASI.LV galvenais redaktors Jānis Žilde.

Redaktora vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora ziņu, viedokļu un interviju apkopojumu.

PIERAKSTIES ŠEIT

Redaktora vēstkopa

Pieraksties vēstkopai un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora ziņu, viedokļu un interviju apkopojumu.

PIERAKSTIES ŠEIT
SAIMNIEKS UZŅĒMĒJS
Reklāma