Līdztekus globālajai garīgajai un morālajai krīzei pasaule patlaban iegājusi arī degvielas resursu krīzes stadijā, kā dēļ zinātnes ļaudis atkal aicina atgriezties pie idejas par tā dēvētajiem alternatīvajiem enerģijas ieguves veidiem. Pagaidām ne gluži pilnvērtīgi sevi apliecinājuši vēja parki un saules baterijas, tostarp pilnā sparā atjaunojušās kaislības saistībā ar iespēju kā neierobežotu enerģijas ieguves avotu vismaz autotransporta ekspluatācijā izmantot neierobežotā daudzumā pieejamo ūdeņradi. Un šajā jomā pētniekiem un inženieriem jau esot ar ko palepoties.

I

2015. gada 9. un 10. jūnijā autoražotājs Audi kopā ar britu uzņēmumu RAC veica rekordbraucienu ar sērijveida automobili Audi A6 2.0 TDI ultra. Kopš tā laika daudz kas pasaulē mainījies, taču šis rekords joprojām palicis nepārspēts. Automobili vadīja žurnālists Endrjū Frankels un profesionālā autobraucēja Rebeka Džeksone. Tas startēja no Nīderlandes, ceļā pavadot 28 stundas, kuru laikā pabija vairākās valstīs: Beļģijā, Luksemburgā, Francijā, Šveicē, Lihtenšteinā, Austrijā, Vācijā, Itālijā, Slovēnijā, Horvātijā, Bosnijā un Hercegovinā, Serbijā un beidzās Ungārijā. Kopumā nobraucot vismaz 1850 kilometrus, šis automobilis uzstādīja pasaules rekordu, ar vienu uzpildītu degvielas tvertni apmeklējot 14 valstis.

Šā brauciena laikā ar septiņpakāpju S-tronic ātrumkārbu un 73 litru ietilpības degvielas (tradicionālās) tvertni sērijveida automobilis Audi A6 uzrādīja vidējā degvielas patēriņa efektivitāti 3,1 litrs uz 100 kilometriem. Pārvietošanās maršrutu iepriekš ļoti rūpīgi izvēlējās uzņēmuma RAC speciālisti, kuriem šajā jomā ir pietiekami liela pieredze, un tas bija izplānots tā, lai visiem iespējamiem veidiem izvairītos no liekas degvielas tērēšanas un allaž vestu garām lielajām pilsētām, kalnainiem apvidiem, stāviem kāpumiem un tamlīdzīgi. Tomēr brauciena laikā autovadītājiem, kuri periodiski viens otru nomainīja pie stūres, nācās sastapties ar virkni dažādu grūtību. Piemēram, vienā gadījumā viņi iekļuva satiksmes sastrēgumā, ko bija izraisījis nopietns ceļu satiksmes negadījums, bet kādā citā remonta dēļ slēgtais tunelis piespieda viņus veikt neplānotu apkārtceļu pa kalnu apvidu. Tas nozīmē, ka, iespējams, kopumā nobraukto kilometru skaits realitātē varēja būt vēl lielāks.

Var arī piebilst, ka visu ceļu no Nīderlandes līdz Ungārijai Audi A6 turpat līdzās visu laiku pavadīja vēl viens automobilis, kurā atradās uzņēmuma RAC pilnvarotais pārstāvis Bens Vilsons un Ginesa rekordu grāmatas pārstāvis – viņi tad arī Ungārijā fiksēja šo fenomenālo rekordu, kad, izmantojis pēdējo pilienu degvielas, automobilis vienkārši apstājās. Svarīgs aspekts bija arī tas, ka Vilsons, mainoties vadītājiem, speciāli pārbaudīja gaisa spiedienu riepās un allaž piepumpēja līdz optimālajam lielumam, kas, kā labi zināms, arī ir ļoti svarīgs moments degvielas ekonomijas gadījumā.

II

Ar ūdeņradi darbināmā

Savukārt 2021. gada izlaiduma automašīna Toyota Mirai nopelnījusi vietu Ginesa rekordu grāmatā kā vislielāko distanci ar vienu uzpildes reizi veikušais automobilis ar ūdeņraža degvielas elementiem. Pieveicot 1360 kilometrus lielu distanci ar vienu piepildītu ūdeņraža tvertni, šis automobilis nodemonstrējis, ka vienlaikus arī sasniegtais nulles līmenis saistībā ar kaitīgo vielu izmešanu apkārtējā vidē šajā gadījumā nav radījis nekādus pārbraucienu attāluma un ērtuma ierobežojumus. Var piebilst, ka speciālais rekorda uzstādīšanas brauciens veikts divu dienu laikā, uzrādot vidējo patēriņu mazliet vairāk nekā 1,5 litri uz 100 kilometriem.

Brauciens notika stingrā Veina Gerdesa un Boba Vingera uzraudzībā – abi ir autovadītāji ar pietiekami lielu pieredzi tieši šajā visekonomiskāko pārbraucienu jomā. 2021. gada 23. augustā Toyota Mirai pirmo reizi izbrauca no sava tehniskā centra ASV pavalstī Kalifornijā, un pēc aptuveni 760 kilometru “neliela loka” izmešanas atgriezās atpakaļ. Nākamajā dienā izdevās nobraukt vēl 580 kilometrus un atgriezties atpakaļ, kamēr degvielas tvertne bija pilnībā iztukšota. Protams, nav grūti iedomāties, ka rekorda sasniegšanas nolūkā Gerdess un Vingers izmantoja visas atļautās papildiespējas un trikus. Rekordbrauciens notika maksimāli vislabvēlīgākajos laika apstākļos apvidū ar gludu reljefu, vadītāji ļoti rūpīgi ievēroja visekonomiskāko ātruma režīmu, sekoja gaisa spiedienam riepās, dzinēja un degvielas elementu stāvoklim. Rezultātā tas viss attaisnojās.

Vēl var piebilst, ka Toyota Mirai ir praktiski pasaulē pirmais sērijveida automobilis ar ūdeņraža degvielas elementiem, kas pircējiem pieejams kopš 2016. gada. Šo pakaļējās piedziņas automašīnu uz priekšu virza viens 182 zirgspēku elektrodzinējs, taču, arī neskatoties uz lielo jaudu, automobiļa ūdeņraža padeves sistēma pati sevi uzslavē jau ar to vien, ka līdz 100 kilometru stundā lielam ātrumam spēj ieskrieties 9,1 sekundē.

III

Amerikāņu kalnrūpniecības uzņēmums Anglo American (AA), kas darbojas kopā ar uzņēmumu Williams Advanced Engineering (WAE), turpina izstrādāt automobili, kas kļūs par pasaulē vislielāko transporta līdzekli, kurš kā degvielu izmanto ūdeņradi. Šis specializētais raktuvju jeb karjeru kravas automobilis veidots nolūkā samazināt oglekļa un citu kaitīgo vielu izmešus atmosfērā vismaz par 30%. Vēstīts, ka projektam pilnībā jāīstenojas līdz 2030. gadam. AA jauno tehnoloģiju nodaļas vadītājs Džulians Soless paudis, ka šis konkrētais projekts ir tikai viens no vērienīgāka projekta soļiem, jo galamērķis ir kalnrūpniecības šahtās organizēt tādus darba apstākļus, kādos apkārtējā vidē nenokļūs vispār nekādas kaitīgās vielas.

Vēstīts, ka savdabīgais jaunā tipa kravas automobilis, kas attiecināms uz UFCEV (Ultra–class Fuel Cell Electric Vehicle), vēl bez ūdeņraža degvielas elementiem būs aprīkots arī ar litija jonu akumulatoru bateriju moduļu sistēmu, ar kuras izstrādi savukārt patlaban nodarbojas uzņēmums WAE. To visu uzturēs augsta sprieguma barošanas bloks un strāvas sadales sistēma, kas spēj operēt ar 1000 kilovatstundām akumulētās elektroenerģijas. Un šis par “ūdeņraža kravinieku” nodēvētais supermobilis būs aprīkots ar reģeneratīvo bremžu sistēmu, kas spēs akumulatora baterijās atgriezt daļu enerģijas laikā, kad automobilis kustas lejup no kalna.

Ūdeņraža automobiļa UFCEV spēka sistēmas elementus atbilstoši ražošanas jaudām savā Oksfordšīras ražotnē sāka izgatavot uzņēmums WAE, pēc kā to bija paredzēts integrēt vienā parastā karjeru pašizgāzējā, kas jau atstrādājis savu tā dēvēto motoresursu. Tad automobilis sāks iziet izmēģinājumus reālos apstākļos, darbojoties Mogalakvenas atradnēs Dienvidāfrikā, nonākot uzņēmuma Platinum Group Metals rīcībā. Paredzēts, ka šo izmēģinājumu laikā papildus vēl savāks datus, kas uzrādīs to, kuri automobiļa spēka sistēmas bloki un mezgli jau ir gatavi ekspluatācijai, bet kuriem vēl nepieciešama papildu modernizācija un uzlabojumi nolūkā nodrošināt nepārtrauktu darbību sarežģītos apstākļos.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.