1925. gada 21. janvārī. Pirms 100 gadiem izdevums "Latvijas Dzelzceļnieku Vēstnesis" informēja, ka posmā starp Daugavpili un Rēzekni, kā arī Rēzekni un Krustpili notiek krievu dzelzceļa tehnikas inženiera Jurija Lomonosova (1876–1952) projektētas un Vācijā pēc pasūtījuma izgatavotas dīzeļlokomotīves izmēģinājumi.

Reklāma

14. janvārī izmēģinājuma braucienā ar PSRS sūtniecības ziņu bija piedalījušies arī Rīgā akreditētie ārvalstu diplomāti, Latvijas valdības un dzelzceļa sistēmas amatpersonas. Lomonosova lokomotīve minētajā tūrē spēja 1000 tonnu vagonu sastāvu vilkt ar ātrumu 30 km/h. "Юэ001" jeb vēlākajā nosaukumā "E el-2" bija pasaulē pirmā praksē izmantojamā maģistrālā dīzeļlokomotīve. Apgādāta ar sākumos zemūdenēm domāto 1300 zirgspēku MAN dīzeļdzinēju, tā bez apstāšanās varēja nobraukt 2000 kilometru. 

No krievu aristokrātu rindām nākušais, bet kreisi noskaņotais Lomonosovs šo revolucionāro dzelzceļa spēkratu ar lielinieku valdības atbalstu uzprojektēja 20. gadsimta 20. gadu sākumā. 

Ražot to, daļēji politisku apsvērumu dēļ, nolēma Vācijā. Tostarp Latvijā Lomonosova vārds nebija svešs, jo viņš iepriekš uzraudzīja Padomju Krievijas lielinieku režīma Vācijā pasūtīto un iepirkto lokomotīvju tranzītu caur Latvijas ostām un dzelzceļiem. Pirmā PSRS domātā dīzeļlokomotīve "Юэ001" tranzītā caur Latviju Daugavpilī nonāca 1924. gada 14. decembrī. Tur dzelzceļa darbnīcās pārbaudīja tās tehnisko stāvokli, nomainīja riteņu platumu no Rietumos pieņemtā uz Krievijas standartu un veica arī pirmos gaitas izmēģinājumus pirms nosūtīšanas pasūtītājam. Izmēģinājumi pie Daugavpils ritēja jau kopš 1924. gada decembra beigām. Arī turpmākajos gados šī tipa Vācijā būvētās dīzeļlokomotīves pirmo tehnisko apskati un pieņemšanu izgāja Daugavpilī vai Šķirotavā Rīgā. Atkārtojās arī prezentācijas braucieni diplomātiem un ministriem. Piemēram, 1927. gada marta izbraucienā uz Ogri dīzeļlokomotīvei piekabināja 66 vagonus un tā spēja attīstīt ātrumu līdz 50 km/h. Tomēr 

šādi vilcēji derēja valstīm, kurām nebija degvielas problēmu un dzelzceļi stiepās tūkstošos kilometru, tādēļ interesi par Lomonosova izgudrojumu izrādīja gan Vācija un ASV, taču Latvijai tā nebija piemērota. 

Uz PSRS dzelzceļiem "Юэ001" kalpoja līdz 1954. gadam, kad tās norakstīja kā morāli novecojušas. Savukārt izgudrotājs un inženieris Jurijs Lomonosovs 1927. gadā lūdza politisko patvērumu Lielbritānijā un mūža nogali pavadīja Kanādā.

"Latvijas Vēstnesis", 1925. gada 21. janvārī

Cietumnieku skaits uz 1. janvāri cietumos un pārmācības namos visā valstī bija 3759 arestanti (pagājušā gadā 3441). Tas ir augstākais skaits, kāds bijis 6 gadu laikā. No cietumnieku skaita 13% ir sievietes (senāk ap 20%). Ap 200 arestantu nodarbināti Daugavpils un Siguldas kūdras purvos, kur viņi gadā sagriež ap 2000 kubikasu kūdras. Daugavpilī atjaunots ķieģeļu ceplis un vasarā uzsāks lielos apmēros ķieģeļu ražošanu. Dienā paredzēts izgatavot ap 32 000 ķieģeļu. Rīgas termiņa cietumā izgatavo betona dakstiņus. Pabeigta jaunā termiņa cietuma ēka, kur ierīkota veļas mazgātava.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.

Pieraksties un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.