Jaunākus, drošākus, tīrākus pārvietošanās līdzekļus neapšaubāmi vajag. Nav jau tā, ka tikai Eiropas zaļās direktīvas to prasa.

Reklāma

Mēs paši arī gribam. Gribam, bet nevaram. Jo tie mums pārlieku dārgi. Sevišķi tik slavētie, rekomendētie elektriskie.

Un esam tur, kur esam. No nepilna miljona vieglo auto Latvijā gandrīz divas trešdaļas pašlaik ir desmit un vairāk gadus veci dīzeļi. Pusmiljons kūpētāju pret pieciem tūkstošiem tīro elektroauto. Kā šo proporciju mainīt uz labo pusi?

Aizliegt šādu auto importu? Nav iespējams. Pirmkārt – brīvs tirgus ir viens no svētākajiem Eiropas Savienības nosacījumiem. Ja kādam vācietim apnicis 12 gadus vecais dīzeļauto (un naudas jaunam pietiek), neviens nevar viņam liegt to pārdot. Pārdot rumānim, lietuvietim, latvietim. Neviens nevar liegt to Latvijā ievest un reģistrēt. Otrkārt – cīņai pret šādu auto importu ir arī politiska barjera. Sakiet, lūdzu, kurš mūsu pieticīgi dzīvojošais pilsonis nākamajās vēlēšanās balsotu par partiju, kura aizliegusi viņam pirkt tūkstošus septiņus līdz desmit maksājošu pusmūža dīzeļdžipu, vietā piedāvājot divreiz dārgāku benzīna mazauto vai vēl divreiz sālītāku elektromobili? Un partijas to zina. Tādēļ no krasiem un kategoriskiem lēmumiem šajā jomā atturas. Un turpinām kūpēt...

Pārbaudīs cieto daļiņu filtrus

Viens lēmums, kas kardināli ietekmētu pircēju izvēli, tomēr pašlaik top. No 2025. gada 1. janvāra dīzeļdzinēja automobiļus, kas atbilst "Euro-5" un "Euro-6" emisijas standartiem, paredzēts pārbaudīt, izmantojot jaunu aprīkojumu. Tas parādīs, vai automašīnai ir uzstādīts cieto daļiņu filtrs jeb DPF. Nereti dīzeļdzinēja automašīnu īpašnieki to izgriež, lai izietu tehnisko apskati. Pagaidām tā esamību nepārbauda. 

"Mēs redzam, ka daudzās valstīs notiek dažādas manipulācijas ar cieto daļiņu filtriem. Tāpēc Latvija ir viena no valstīm, kas vēlas ieviest jaunu pārbaudes metodi. 

Ar tās palīdzību būs iespējams pārliecināties, ka automašīnām ar "Euro-5" un "Euro-6" dzinējiem nav veiktas manipulācijas ar cieto daļiņu filtru," tā jauninājuma būtību skaidro Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Tehniskās daļas vadītājs Jānis Liepiņš.

DPF filtra uzdevums ir samazināt kvēpu emisijas, kas rodas, iekšdedzes dzinējam darbojoties ar dīzeļdegvielu. Ja filtrs nedarbojas, tas ir jānomaina. Tas maksā dārgi. Tāpēc daudzi vietējie amatnieki šos filtrus vienkārši izgriež. Tehniskajā apskatē to pašlaik nav iespējams konstatēt ne vizuāli, ne uz iekārtas.

Signāls instrumentu panelī – DPF aizsērējis!

Taču 2023. gadā pārbaudes stacijām ir iegādātas vairākas iekārtas, kas noteiks cietās daļiņas izplūdes gāzēs un saskaitīs tās. Galvenais ir noteikt normu. Piemēram, Vācijā "Euro-5" un "Euro-6" automobiļiem cieto daļiņu līmenis kubikcentimetrā ir 250 000. "Šogad vasarā eksperimentējām ar iekārtu, veicām mērījumus, un bija skaidrs, ka kritiski dati parādās, kad cieto daļiņu daudzums tuvojas vienam miljonam [kubikcentimetrā]," stāsta Jānis Liepiņš. "Vecā iekārta skaitīja izplūdes gāzu dūmainību, tās koeficientu aprēķināja pēc spraugas starp divām iekārtas lēcām. Maksimālais rādītājs bija 1,5 vienības. 

Šī metode ļāva ar šādu elektronisku aci redzēt, cik daudz dūmu ir, bet jaunais aparāts saskaita cieto daļiņu skaitu izplūdes gāzēs. 

Piemēram, testējot ar veco iekārtu 2014. gada automašīnu "Škoda Octavia" ar 1,6 litru dīzeļdzinēju, kas atbilst "Euro-5", dūmainības koeficients ir 0,23. Tas nozīmē, ka automašīna izturēja pārbaudi ar veco iekārtu. Bet ar jauno iekārtu, ja par pamatu ņem Vācijas standartu – 250 000 vienību uz kubikcentimetru, rādītājs pārsniedz miljonu, kas nozīmē – pārbaude nav izturēta. Tehnisko apskati tā neizturētu pat tad, ja Latvijas standarts būtu viens miljons daļiņu."

Vai gaidāmi dāsnāki atbalsti?

Jebkurā gadījumā dīzeļdzinēja automašīnu īpašniekiem ir vēl gads, kā arī skaidrs iemesls, lai pārbaudītu un sagatavotu savus DPF filtrus. Bet jaunus pirkumus iecerējušajiem – viela pārdomām. Varbūt tomēr saspringt kaut kam modernākam, nevis riskēt ar neveiksmēm apskatēs un ļoti dārgiem (jaunu filtru piedāvājuma reklāmās redzami pat četrciparu skaitļi) remontiem?

Savukārt politiķiem noteikti jāturpina citu ietekmēšanas līdzekļu meklējumi. Varbūt Francijas jauninājumiem līdzīgi? 

Tur valsts atbalstu elektroauto iegādē šogad saņem nevis tikai retajam pieejami dārgi pirkumi (līdz 60 000 eiro bez PVN) kā pie mums, bet katrs, kurš pelna mazāk par 15 tūkstošiem gadā un dzīvo tālāk par 15 km no darbavietas. 

Viņiem tiek piedāvāts valsts garantēts līzings ar mēneša maksājumiem zem 100 eiro. Tiesa – auto izvēle ir ierobežota. Piedāvājumā nav Ķīnas ražojumu. Nav nekā liela vai grezna. Iespējami 24 modeļi – pašu franču "Renault", "Stelantis" mazākie (tipiski pilsētnieki), mazākā no "Teslas" – modelis "Y".

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.