Pērn gada nogalē Zviedrijas pilsētā Upsalā notika Zviedrijas mežzinātnes institūta "Skogforsk" organizētais Tehniskās sadarbības grupu pārskata seminārs, kur dažādo darba grupu pārstāvji iepazīstināja ar jaunumiem meža mašīnu un ar tām saistīto ekosistēmu attīstībā. Seminārā piedalījās un jaunākās atziņas atveda akciju sabiedrības Latvijas valsts meži (LVM) attīstības eksperts Armands Berķis, kurš labprāt dalījās ar redzēto un dzirdēto par jaunākajām tendencēm un inovācijām mežsaimniecības jomā.
AutoPlant – autonoma meža atjaunošanas mašīna
Viena no plašāk apspriestajām tēmām seminārā bija autonoma jeb patstāvīga meža atjaunošanas mašīna. Tā nav zinātniskā fantāzija, bet realitāte, kurai Zviedrijas inovāciju biroja paspārnē, sadarbojoties Bracke Forest, Skogforsk, Lūleo tehnoloģiju universitātei, SCA, Sodra, Holmen, Sveaskog un Zviedrijas meža tehnoloģiju klasterim, ir izstrādāts šādas mašīnas fiziskais koncepts.
Projektā AutoPlant tiek izmantotas gandrīz visas tehnoloģiskās inovācijas: mākslīgais intelekts, apjomīgi dati, 5G, attālā izpēte, robotizācija, elektriskie auto un autonomā mobilitāte.
Pilnībā realizējot visu sākotnēji iecerēto, mežu atjaunos autonoma vai daļēji attālināti vadāma, pilnībā elektriska mašīna, kas, izmantojot datus no harvestera produkcijas failiem, reljefa datus, augšņu kartes, gruntsūdens kartes, pati izplānos, kurā vietā, cik un kādas sugas stādi platībā jāiestāda, izrēķinās labākos pārvietošanās maršrutus, sagatavos augsni un iestādīs, pati papildinot stādu krājumus ar izcirtumā iepriekš aprēķinātās vietās atstātiem stādiem.
Iespējams, mašīnas mezglus eļļos smērvielas, kas veidotas uz ūdens bāzes, bet hidrauliskajās iekārtās hidrauliskās eļļas vietā tiks izmantots glicerīns.
Izstrādājot šādas tehnikas konceptu, tai tika izvirzītas vairākas prasības:
- tai jāpalīdz izaudzēt jaunu mežu ātrāk un labāk (pareizi izvēlētas stādvietas, augsts stādu saglabāšanās īpatsvars);
- tai jābūt energoefektīvai (mazāka mašīna, mazāka jauda un augstāka precizitāte);
- mazāk jāietekmē meža vide un augsne (mazāk traucēt apkārtējai videi un cilvēkiem, kuri uzturas mežā);
- jāuzlabo darba vide (mazāk vibrāciju un piepūles);
- mašīnas operatoram nav jāstrādā garas maiņas nomaļās vietās, var apvienot darbu un brīvo laiku; tas piesaistītu darbam mežā arī cilvēkus, kuri turp iepriekš nav tiekušies.
Mašīnas platforma patapināta no lauksaimniecībai izstrādāta elektriskā traktora koncepta, bet kā augsnes gatavošanas/stādīšanas agregātu paredzēts izmantot zviedru uzņēmuma Bracke izstrādāto kausu, urbi vai skarificētāju, ko vadīs ar mākslīgā intelekta algoritmu palīdzību.
Izcirtuma augsnes gatavošanas un stādīšanas plānu aprēķina ar īpaši veidotas programmas (Pathfinder) palīdzību, apvienojot datus no harvestera produkcijas failiem ar zemes reljefa modeli, gruntsūdeņu un augšņu kartēm. Pirmajos soļos iegūst nepieciešamo stādu skaitu sadalījumā pa sugām un vietām.
Nākamajā solī, ievērojot mašīnas parametrus, stādu konteinera ietilpību, stādu uzglabāšanas vietas un reljefa īpatnības, izveido mašīnas pārvietošanās plānu.
Orientēties apvidū palīdz sensoru sistēmas un globālā navigācijas sistēma, sava vieta ir arī 5G tehnoloģijām, kas nodrošina mašīnas komponenšu saskanīgu darbību un mašīnas vadību. Mākslīgais intelekts izvēlas labāko stādvietu, un sistēma saglabā informāciju par to, kas un kur ir iestādīts.