Sunny 13 °C
S. 19.05
Lita, Sibilla, Teika
Caur iekšējo tīrību, apceri, garīgām studijām, arī augstu profesionalitāti, ejot savu autentisko dzīves ceļu, mēs dabiski esam lielākā harmonijā ar sevi un pasauli, attiecīgi arī ar kosmiskajiem likumiem.
Caur iekšējo tīrību, apceri, garīgām studijām, arī augstu profesionalitāti, ejot savu autentisko dzīves ceļu, mēs dabiski esam lielākā harmonijā ar sevi un pasauli, attiecīgi arī ar kosmiskajiem likumiem.
Foto: Spīgana / Latvijas Mediji

Vai esi vērojusi koku zaru veidotās formas uz zilas debess fona? Vai esi ieskatījusies ziedos un pamanījusi to putekšnīcu veidotos rakstus? Vai instinktīvi skaitījusi pašas ziedlapiņas? Vai tu jūti zināmu kārtību vai magnētisku bijību, vērojot dažādus rakstus un simbolus? To visu un vēl daudz vairāk sevī apvieno sakrālā ģeometrija jeb telpas (kā kosmiskā telpa, Ākāša*) kārtības izpratne caur proporcijām, formām un simboliem.

Pasaule vienā punktā un punkts kā daļa no pasaules

Viss sākas no viena punkta, no tā brīža, kad ar rakstāmo pieskaramies papīram, mums ir punkts. Tas ir tik niecīgs un it kā nenozīmīgs, bet bez šā pirmā pieskāriena papīra lapai netop neviens darbs, projekts vai šedevrs. Tas ir abstrakts un, no otras puses, tik ietilpīgs un visaptverošs simbols. Gluži kā dieva jēdziens – tas ir visur un bez tā nav iespējams pilnīgi nekas uz zemes, bet atsevišķi, atrauts no konkrētas formas – pavisam abstrakts un ne īsti saprotams (aptverams). Tas ir kā tīrs potenciāls sākumam.

Ne velti senajās praksēs tik bieži tiek izmantots punkts**, uz kuru koncentrēties, apcerēt un kurā pazust, ieslīgstot dziļā prāta atslābinājumā – meditācijā.

Kad prāts izpēta simbolu, tas tiek aizvests līdz idejām aiz prāta uztveres robežām. (K. G. Jungs)

Ja mums ir divi punkti, tīrais potenciāls var izpausties vienkāršā formā – līnijā. Līnija ir tā, kas sadala – ir viena puse un otra puse; ir sākums un beigas; ir radies kaut kas vairāk par tīro potenciālu, kaut kas tiek sašķelts, nodalīts, aizvirzīts. Ir parādījušies pretmeti, dualitāte. Tagad mums ir vērotājs un vērojamais, mums ir iespēja paskatīties uz situāciju no vienas un no otras puses. Notiek polarizēšanās, un mēs viegli tajā varam pazaudēties, bet tieši šie pretmeti palīdz mums arī izprast vairāk, ieraudzīt jaunu perspektīvu, kļūt gudrākiem, augt un radīt kaut ko jaunu. Ar līnijas palīdzību mēs varam radīt jebkuru citu formu. Tādējādi caur pretmetu dualitāti rodas trešais spēks – radīšanas spēks. Tas, kas iepriekš nav bijis un kas atsevišķi nebūtu iespējams bez punkta un līnijas.

Šri vatsa – bezgalības mezgls. Simbols nāk no vēdām, un to ļoti plaši lieto budismā. Latviskā analoģija – Laimas zīme. Iekšējais dvēseles laimes aspekts ne velti ir saistīts ar bezgalību: tiklīdz esi atradis laimi, tā atkal izslīd no pirkstiem, un mums jāiet uz priekšu. Laime nav stacionāra. Autors Kaspars Rikards, Sakralageometrija.lv.

Šis ir tikai viens no sakrālās ģeometrijas valodas simboliskajiem stāstiem. Stāsts, kas sevī ietver gan pasaules radīšanu, gan mūsu pašu radošos centienus, bērniņa vai projekta radīšanu, pašizziņas ceļu pretī izaugsmei un transformācijas procesus visos izpausmes līmeņos. Šī simbolu valoda ataino pašus fundamentālākos visuma arhetipus un viegli savij kopā izzināto ar bezgalīgi izzināmo, kur vienmēr vieta ir iekšējai apcerei.

Dieva paterns

Ne tikai dzīvā un nedzīvā daba, augu valstība, cilvēks, bet arī kosmoss vibrē pēc vieniem un tiem pašiem ritmiem. Kosmiskā kārtība, šķiet, atkārtojas atkal un atkal kā debesīs, tā arī uz zemes, līdz pat visniecīgākajai šūnai vai pat atomam. Viss pakļaujas vienotam ritmam, dievišķajam pulsam, pasaules uzbūves kārtības likumiem, kas caurvij itin visu – tādējādi savā būtībā ir pirmcēlonis visām vizuālajām, audiālajām, fizikālajām, arī karmiskajām un citām likumsakarībām.

Arī cilvēku atstātajā vēsturiskajā mantojumā – svētvietās, rotās, būvēs un dekoros – ir redzami dažādu formu, simbolu un tēlu atainojumi, kuri brīnumainā kārtā ir tik ļoti līdzīgi, neskatoties uz reliģiju, nacionalitāti vai kultūru. Vēlreiz apliecinot, ka šī kosmiskā Visuma deja ar saviem nospiedumiem stāv pāri cilvēku izdomātajam iedalījumam tautās, ticībās u. tml.

Lai tevis radītais būtu gana ilgtspējīgs, potenciālā atstājams nākamajām paaudzēm un galu galā arī pašai patīkams, tam ir jābūt harmonijā ar šo kosmisko kārtību. Piemēram, īslaicīgā emocionālā uzplūdā mēs varam radīt, zīmēt un runāt vienu, un tam būs savs nospiedums – visticamāk, trauksmains, nemierīgs, ātri gaistošs.

Savukārt caur iekšējo tīrību, apceri, garīgām studijām, arī augstu profesionalitāti, ejot savu autentisko dzīves ceļu, mēs dabiski esam lielākā harmonijā ar sevi un pasauli, attiecīgi arī ar kosmiskajiem likumiem.

Šādā stāvoklī pat visvienkāršākā nodarbe kļūst par īstu mākslas darbu, kurā var saskatīt visus kosmiskos principus, un tas kļūst par svētību mums pašiem un pasaulei. Tieši šādā stāvoklī radīta mūzika aizkustina klausītājus vēl daudzus gadsimtus pēc tam. Māksla – iekustina sirdis. Būves – aizrauj elpu. Simboli un veidojumi liek bijībā apklust prātam, bet vārdi un to skaidrojumi – atraut vaļā aizslēģotos apziņas kambarus.

Spirālveida galaktika M51.

Kas tad ir šī Visuma kārtība?

“Visums ir rakstīts matemātikas valodā, kuras rakstu zīmes ir trīsstūri, apļi un citas ģeometriskas figūras,” ir teicis dabaszinātnieks un domātājs Galileo Galilejs (1564–1642). Tieši šāds mākslas un matemātikas apvienojums, savienojot racionālo ar iracionālo, izprastos un bezgalīgi izzināmos kosmosa nospiedumus, aptver sakrālās ģeometrijas pierakstu. 

Reklāma

Tādas sakrālās zīmes kā jantras, mandalas, diagrammas ir apziņas pārcēlāji, kas ved uz citām realitātēm, ko nespēj mūsu parastās piecas maņas.

“Ģeometrijā nav nejaušu lietu, ne tādu sagadīšanos, tā ļoti precīzi atspoguļo lielās likumsakarības. Trīs līniju krustošanās vienā punktā marman (slēpts punkts, slepena mistērija) ir drošs ceļa rādītājs, ka tur ir vēl kas vairāk, kāda slēpta nozīme. Savukārt haotiskus vai brīvroku līniju zīmējumus mēs droši varam saukt par mākslas darbiem, nevis sakrālo ģeometriju vai mandalām, kā to dažkārt mēdz jaukt,” skaidro Kaspars Rikards, Mag. archit., ilggadējs sakrālās ģeometrijas praktizētājs un skolotājs.

Zelta griezums jeb dievišķā proporcija

Pēc definīcijas – divi lielumi ir zelta proporcijā, ja lielākā daļa attiecas pret mazāko tāpat kā lielākās un mazākās daļas summa attiecas pret lielāko daļu. Savukārt zelta griezuma attiecība no aritmētikas puses parādās Fibonači skaitļu rindās. Šī proporcija ir viena no fantastiskākajām, ko var novērot dabā – ziedi, sēklas, koku zari, lapas, bet ne tikai – tā parādās arī viscaur cilvēka auguma uzbūvē dažādās attiecībās starp locekļiem un ķermeni, galaktikas formā un, ieskatoties vērīgāk, šķiet patiesi dievišķa savas visuresamības dēļ.

Zelta griezums dabā.

Patiesībā visi, kas ir saistīti ar mākslu un estētiku, apzināti vai neapzināti ievēro šo zelta proporciju. Daudzās nozarēs zināšanas par zelta proporcijām tiek apgūtas jau mācību procesā. Nav noslēpums, ka zelta proporcija tiek plaši izmantota mārketingā, tirdzniecībā, finanšu sfērā, mākslā, arhitektūrā, floristikā un dizainā, tādējādi atbilstot tiem dziļajiem pasaules uzbūves paterniem, kurus cilvēka apziņa uztver ļoti viegli un dabiski.

Zelta spirāļu kompozīcija. Autors Kaspars Rikards, Sakralageometrija.lv.

“Zelta griezuma spirāle mūs ieved augstākās attīstības mistērijā, ģeometriskā progresijā gan praktiskā, gan garīgā nozīmē. Tas ir pilnības, perfekcijas ceļš, kuram sekojot mēs kļūstam patiesi labāki,” stāsta Kaspars Rikards.

Epilogs

Mūsdienu cilvēks savā skrējienā bieži aizmirst pievērst uzmanību savai pašsajūtai, formai, elpas, sirds, diennakts un kustību ritmam, kas ir tikpat dabisks kā saules lēkti un rieti. To visu aizvietojot ar pienākumiem, piederības vai iederēšanās sajūtu, dzīšanos pēc naudas vai drošības, tik bieži izejot uz kompromisiem ar sevi, ka ir zaudējis iekšējo atšķīrēju – to, kas ļoti labi redz, jūt un apzinās – kas ir harmonisks, skaists, patiesi vērtīgs un derīgs tev un pasaulei un kas tāds nav. Tādējādi pazaudējot iekšējo kompasu, kas palīdz viegli un dabiski dzīvot saskaņā ar kosmiskajiem likumiem.

Visvienkāršākais veids, kā uzskaņot savu atšķirt prasmi, ir sākt uzmanīgi vērot sevi, savu vidi un dabu ar tās ritmiem, rakstiem, pulsācijām un krāsu spēlēm. Sakrālā ģeometrija būs kā šo visur esošo ritmu vizuāls nospiedums. Viss ir savstarpēji saistīts un vienots un savā būtībā notiek pēc noteiktiem dievišķiem likumiem, kas vērotājam pamazām atklāsies.

Sakrālā ģeometrija. Jantra.

DAŽI NO ZINĀMĀKAJIEM SAKRĀLĀS ĢEOMETRIJAS NOSPIEDUMIEM

  • Jantras ir atslēga, kas palīdz savienot cilvēka apziņu ar Kosmisko apziņu, un to saknes meklējamas senajās vēdiskajās tradīcijās. Tiek uzskatīts, ka jantrās izmantotās ģeometriskās formas ir Visumā esošo arhetipu atainojums.
  • Jantru darbības princips ir apziņas iekšējās telpas harmonizācija, iedarbojoties uz zemapziņu ar noteiktām ģeometriskām formām un sanskrita burtiem.***
  • “Neziņas jeb – sanskritā – Avidjā stāvokļa dēļ mēs nespējam tikai ar racionālo vien izskaidrot jantru iedarbības mehānismu, taču ir skaidrs, ka tas saistāms ar cilvēka dziļākās būtības neapzinātu tiecību uz augstākām patiesībām. Līdzīgi kā nav iespējams, piemēram, tikai racionāli skaidrot nepieciešamību nodarboties ar vizuālām mākslām, mūziku vai literatūru,” dalās sakrālās ģeometrijas praktizētājs un skolotājs Kaspars Rikards.
Šrī jantra tiek uzskatīta par vissvētāko jantru, kuru saista ar apziņas sajūgšanu, paplašināšanu. Šivas un Šakti saspēle 9 līmeņos. Autore Jana Reķe.
Cintāmani Tāras mandala – augstākās svētlaimes meklēšanas dārgakmens. Tāra – Budas sievišķais aspekts, dievmāte. Autors Kaspars Rikards, Sakralageometrija.lv.
Šivas jantra. Sajūgums ar augstāko Gara (arī Šiva jeb Pērkons) aspektu. Iznīcina zemāko būtību. Autors Kaspars Rikards, Sakralageometrija.lv.
Bindu čakra jantra. Saista ar Adžnā čakras pakauša daļas aktivizāciju, kut pil Amrita – nemirstības nektārs. Jantra sevī apvieno vieduma un nemirstības ideju. Autors Kaspars Rikards, Sakralageometrija.lv.

PLATONA PIECI ĢEOMETRISKIE LIELUMI

Platona apjomi ir tādi apjomi, kuriem visas šķautnes un visi iekšējie leņķi ir vienādi. Izrādās, no visām iespējamām ģeometriskajām formām tādu ir tikai piecas.

Platona pieci ģeometriskie lielumi.

HEKSAEDRS – sešskaldnis jeb kubs, kas atbilst fiziskajam plānam jeb zemes smalkajam elementam. Ķermenī to saista ar pirmo jeb pamatnes čakru. Tādēļ, piemēram, ēkām un mājokļiem, drošībai un stabilitātei, mums vispiemērotākās būs četrstūra formas. Piemēram, apļveida vai trīsstūrveida telpās mēs intuitīvi izjutīsim diskomfortu.

TETRAEDRS – četrskaldņu piramīda, kas atbilst Uguns smalkajam elementam. Ķermenī to saista ar trešo čakru, kura atbild par mūsu gribu, spēku un vitalitāti.

IKOSAEDRS – divdesmitskaldnis. Atbilst astrālajam principam jeb Ūdens smalkajam elementam. Ķermenī to saista ar otro čakru.

OKTAEDRS – astoņskaldnis jeb tas, ko tautā labāk atpazīst kā puzuru. Tas atbilst Gaisa smalkajam elementam. Ķermenī to saista ar ceturto jeb sirds čakru, kura sevī apvieno pretmetus – gaismu un tumsu, sievišķo un vīrišķo, augšu un apakšu.

DODEKAEDRS – divpadsmitskaldnis. Atbilst Ākaša smalkajam elementam jeb Aiters (mūsdienās bieži nepareizi novienkāršots uz Ēters). Ķermenī to saista ar piekto jeb kakla čakru. Cilvēka individualizācijas un pašizpausmes principu.

Platona pieci apjomi, ietverti vienā figūrā. Ģeometriski sekojot līnijām un asīm, tos var uzkonstruēt vienu uz otra, veidojot tādu kā matrjošku. Autors Kaspars Rikards.

__________

* Ākāša (no sanskrita – piektais smalkais elements, kas aptver visu galīgo realitāti), kas savā būtībā atspoguļo visur un visā esošos dieva likumus jeb pasaules kārtību. 

**Saukts arī par bindu sanskritā

*** Andris Kraņevskis, Jantru pielietojums garīgajā praksē, Vedastro.lv

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Reklāma
Reklāma
NEZINĀMAIS ZINĀMAIS
Reklāma