Lai arī SIA Latrex īpašniekam Arnim Zobenam septembra pēdējā dienā apritēja 35 gadi, viņš ir pieredzējis laivu būves speciālists. Savu pirmo laivu uzbūvēja pirms 20 gadiem. Nu viņa būvētās laivas kalpo makšķerniekiem un ne tikai Latvijā, bet arī visā Eiropā un arī aiz tās robežām.
Šo gadu gan Arnis dēvē par vissliktāko pēdējo desmit gadu laikā. Par spīti tam, viņš šogad iekārtojis jaunu veikalu blakus laivu ražotnei Bolderājā. Arnis ir pārliecināts, ka situācija mainīsies un cilvēkus atkal interesēs jaunas laivas. Savukārt laivu īpašniekiem viņš visos sīkumos gatavs pastāstīt, kā laivu un tās motoru sagatavot ziemai.
Kā tev ir klājies pēdējā gada laikā? Tu esi piedzīvojis jurģus!
Pagājušā gada 1. oktobrī es sāku pārcelties no telpām Daugmalē uz šīm – Bolderājā. Pārcelšanās ilga aptuveni mēnesi. Iespējams, normālā situācijā tam būtu jāatvēl vairāk laika, taču tas ir dārgi – vēl jāmaksā par vecajām telpām, kamēr tās nav atbrīvotas, un jau prasa naudu par jaunajām. Nācās rīkoties operatīvi!
Es atvedu kādas astoņas fūres ar mantām, kas bija novietotas uz paletēm. Taču ir arī laivu formas, citas negabarīta lietas, ko negribējās vest ar kravas auto. Tāpēc bija nepieciešami 50 reisi ar automašīnu un tās piekabi… Braucu pat naktī. Nācās arī noīrēt vēl vienu iekrāvēju, lai Daugmalē mantas iekrautu un šeit, Bolderājā, izkrautu.
Galu galā šis izvērtās par vienu no smagākajiem gadiem pēdējo desmit gadu laikā.
Kāpēc tā?
Kovida laikā laivas nopirka tie, kam tās vajadzēja, un arī tie, kam nevajadzēja. Cilvēkiem kabatā bija 5, 10 vai 15 tūkstoši eiro. Nekur doties nevarēja, ceļot nevarēja, un viņi vienkārši nopirka laivas, lai varētu braukt tepat, vietējos ūdeņos. Kādam viņu paziņam bija laiva, un viņiem šķita, ka tas ir vienkārši forši. Protams, tas bija ļoti labi, ka laivas tika nopirktas, un ļoti daudzi no šiem cilvēkiem ir kļuvuši par makšķerniekiem. Taču tikpat daudzi cilvēki saprata, ka laiva – tas nav viņiem. Tajā pašā laikā viņiem bija kaimiņš, kurš bija plānojis laivu nopirkt šogad. Bet kāpēc viņam laivu pirkt veikalā par pilnu cenu, ja blakus kaimiņš šo pašu laivu pārdod par puscenu?
Un tā notika ne tikai Latvijā, Lietuvā vai Igaunijā. Tā notika ļoti daudzās Eiropas valstīs. Tā notika arī Amerikā…
Kādas laivas izvēlas makšķernieki, un kādas tie, kas vienkārši vēlas baudīt braucienu ar laivu?
Tie, kuri vēlas vienkārši atpūsties braucienā ar laivu, jaunas parasti nepērk. Otrreizējā tirgū ir pietiekami daudz lielāku laivu un kuteru ar slēgtajiem priekšgaliem, tentiem, iebūvētajiem dzinējiem. Šādas laivas vairāk piemērotas atpūtas braucieniem. Piemēram, var aizbraukt līdz Andrejostai un laivā paklausīties koncertu. Tā var ieekonomēt – biļete maksā 25 eiro, bet brauciens no Bolderājas līdz Andrejostai maksā 60 eiro degvielā. Ja laivā esat 6–7, tas ir izdevīgi. Protams, koncertu rīkotājiem šādi klausītāji nepatīk…
Ir arī cilvēki, kuriem pie mājas ir ezers, un viņi vakaros vēlas nodarboties ar fitnesu. Respektīvi, viņi vēlas ezerā paairēt, tāpēc iegādājas airu laivas.
Savukārt makšķernieki iegādājas jaunas laivas – kā airu, tā arī motorlaivas – un vēlas, lai tās būtu piemērotas tieši makšķerēšanai. Īpaši tad, ja laivā jāpavada daudzas stundas. Otrreizējā tirgū makšķerniekiem domāto laivu ir salīdzinoši maz. Ja laiva ir piemērota, makšķernieks no tās nešķiras, izņemot gadījumus, kad vēlas iegādāties lielāku.