Pētnieki veikuši eksperimentus, kuros bija iesaistīti draudzīgās attiecībās esoši pāri vecumā no 22 līdz 39 gadiem, kuru savstarpējās attiecības bija bez jebkādas romantisma piegaršas jeb tātad patiešām tikai un vienīgi izteikti draudzīgas, un no kuriem puse bija vīriešu, bet otra puse sieviešu pāri.

Reklāma

Par šiem eksperimenta dalībniekiem zināms, ka viņi visi bija draugi no tā dēvētā pirmā acu uzmetiena, proti, kuri jau pirmajā satikšanās reizē sajutuši, ka viņi atrodas uz viena viļņa, ka viņiem ir teju vai absolūta savstarpējā saprašanās, ka acumirklī sākusi darboties labi zināmā “ķīmija” un tā tālāk. Un viņiem bija lūgts divas naktis pēc kārtas gulēt vienatnē, uzģērbjot speciālu sporta kreklu, kā arī vienlaikus izsniedza ziepes pilnībā bez aromāta un vēl lūdza vienlaikus pilnībā atteikties no jebkādas kosmētikas un parfimērijas un izvairīties no tādiem produktiem, kas ietekmē ķermeņa aromātu (ķiploki, karijs, sparģeļi un tamlīdzīgi). Savukārt pieminētos sporta kreklus iepriekš deva apostīt gan citiem cilvēkiem, gan atbilstošām elektroniskajām ierīcēm, un gan vieniem, gan otriem vajadzēja noteikt savstarpēji līdzīgos aromātus. Draugu sporta kreklus deva apostīt kopā ar nejauši izvēlētu pāru sporta krekliem. Rezultātā draugu aromāti patiešām izrādījās ievērojami līdzīgāki par citu cilvēku pāru aromātiem, un uz to norādījis arī elektroniskais analizētājs.

Vēl pētnieki veikuši arī pretēju eksperimentu: iesaistīja vairākus desmitus savstarpēji pilnībā nepazīstamu cilvēku un līdzīgā veidā ar nakts sporta kreklu palīdzību izanalizēja to aromātus, bet pēc tā palūdza viņus nostāties vienam iepretim otram un, neizrunājot ne vārda, atkārtot vienam otra kustības. Pēc tā visus iztaujāja par to, ar kuru no nepazīstamajiem jaunajiem pāriniekiem viņi sajutuši pietiekami lielu saikni, ar kuriem viņi labprāt satiktos vēl kādu reizi un tamlīdzīgi. Kā jau to var labi nojaust, pāros ar līdzīgu aromātu dalībniekiem izdevās mazliet labāk atkārtot vienam otra kustības un bija mazliet lielāka savstarpējā komforta sajūta. Tiesa, šis “mazliet” patiešām esot bijis ļoti neliels, tāpēc neesot iemesla uzskatīt, ka ir iespējams tikai vienkārši atbilstoši aromātam piemeklēt sev draugu: 

acīmredzot arī draudzībā, kas veidojas no pirmā acu uzmetiena, tomēr nepieciešama vairāku faktoru sakritība.

Un vēl esot tāda problēma, ka cilvēka aromāts vispār ietekmējot pilnībā visu – no gēniem līdz ikdienas noskaņojumam, un, ja gēni cilvēkiem nemainās, tad garastāvoklis gan mēdz mainīties pat ļoti bieži. Un, ja vēl tam visam pieliek klāt arī ēdienu, mājdzīvniekus un satikšanos ar citiem cilvēkiem, veidojas aina, ka pašam savu aromātu ir vairāk nekā sarežģīti uztvert. Tostarp runa neesot par to, ka acumirklī noformējusies draudzība rodas tikai saistībā ar aromātu, un ne par to, ka šo aromātu vajag arī regulāri sajust, lai draudzība nezustu, bet līdzīgs aromāts var kalpot vienkārši kā līdzīga dzīvesveida sekas, un tad tas katrā ziņā nostiprina attiecīgās attiecības, kas iesākušās it kā citu iemeslu dēļ.

Savukārt jau no iepriekšējiem eksperimentiem bija zināms, ka draugi ļoti bieži mēdzot būt ģenētiski līdzīgi, turklāt galvenokārt tieši ar tiem gēniem, kas atbildīgi par ožu. Vēl vairāk – esot tādi dati, kas apliecina, ka satikšanās laikā cilvēki tiecas viens otru apostīt, un ne jau tā, kā to dara, piemēram, suņi, bet gan faktiski neapzināti tūlīt pēc rokas spiediena pietuvinot roku degunam. Tas esot lielā mērā saistīts arī ar to, ka atbilstoši aromātam esot iespējams spriest par otra cilvēka emocijām un viņa vispārējo veselības stāvokli, kas laikam jau evolucionārā aspektā kaut kādā ziņā cilvēkiem ir svarīga informācija.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.