Latvijā dažās saimniecībās jau tiek izmantotas platformas, uz kurām vairāki cilvēki strādā guļus. Pārsvarā tās izmanto zemeņu un gurķu novākšanā. Citās valstīs šā tipa platformas mēdz izmantot arī vairāku citu darbu veikšanā, tostarp ravēšanā. Ja uz šādas platformas guļ vienlaikus vairāki cilvēki, tās darba ātrums ir atkarīgs no vislēnīgākā darbinieka, kā arī no nezāļu daudzuma atsevišķās dobes vai rindas vietās.

Nīderlandes inženieri Ards Klompe un Koens Hertogs uzskata, ka ir efektīvāk, ja cilvēki strāda nevis vairāki kopā, bet pāros. Tad darba vadītājs var sadalīt darbiniekus pēc darba ātruma un lēnākais vairs nekavē ātrākos. Šim nolūkam tika radīta speciāla mašīna Weed-E.

Mašīna darbojas ar saules enerģiju. 

Palielinoties bioloģisko saimniecību skaitam, pieaug arī pieprasījums pēc šā tipa mašīnām, un tās autori ir aprēķinājuši, ka ir iespējams vienas astoņvietīgas platformas vietā saražot četras divvietīgas par to pašu pašizmaksu.

Mašīnu var viegli pārvadāt, piekabinot vieglajam automobilim.

Pirms pāris gadiem prototips tika izmēģināts Arda Klompes tēva saimniecībā. Vairāki kaimiņu zemnieki nāca to apraudzīt, un, neraugoties uz dažām prototipa nepilnībām, atsauces bija pozitīvas.

Lai spētu nodrošināt pieprasījumu, tika radīts jauns uzņēmums FieldWorkers, kas ražo ne tikai šīs mašīnas, bet arī mašīnu kartupeļu lapgrauža mehāniskai savākšanai no kartupeļiem.

Pašlaik prototips ir aprīkots ar vairākām noderīgām lietām. Tam ir apstāšanās poga, ko katrs no ravētājiem var ieslēgt ar kāju. Strādājot ar šādu mašīnu, apstāšanās poga ir nepieciešama, jo var gadīties kāda nezāļaināka vieta, ko nāksies ravēt ilgāk. Arī no darba drošības viedokļa apstāšanās poga var būt nepieciešama. 

Parasti šādas ravēšanas platformas tiek aprīkotas ar apstāšanās pogām, ko ieslēdz ar rokām, bet tās nav optimāls risinājums, it sevišķi ja platforma ir liela, paredzēta lielākam strādnieku skaitam. Tad, kamēr komandas vecākais sadzird, ka jāapstājas, un kamēr mašīna tiek apturēta, problemātiskā vieta jau ir garām un nākas atgriezties. 

Tāpēc inženieri nolēma aprīkot mašīnu ar pogu, ko var ieslēgt katrs no ravētājiem. Tieši šo pogu viņi uzskata teju par lielāko jaunās mašīnas priekšrocību un pat plāno to patentēt.

Apstāšanās pogu katrs no ravētājiem var ieslēgt ar kāju.

Mašīna Weed-E darbojas no 24 V litija akumulatora kombinācijā ar saules baterijām. Akumulators ir paredzēts darbam sliktā laikā un spēj nodrošināt mašīnu ar enerģiju pat trīs dienas pēc kārtas apmākušā laikā. 

Autori ir padomājuši arī par ravētāju komfortu. Ne tikai papildu atbalsti pleciem, akumulatora jaudas pietiek, lai nodrošinātu ar enerģiju divu mobilo tālruņu uzlādēšanu. Jaunieši, kuri nāk rāvēt, vairs neņem līdzi radio, viņi klausās mūziku tālruņos, kas strauji izlādējas. Pateicoties USB ligzdām, viņi var klausīties mūziku visu darba dienu. 

Nīderlandē plaši izmanto pusaudžus sezonas darbos, tāpēc interese par šīm ravēšanas mašīnām ir liela.

Mašīna Weed-E ir samontēta uz trijstūrveida rāmja, kas ļāvis uztaisīt mašīnu pēc iespējas lētāk. Motors darbina priekšējo riteni, tas dod iespēju viegli vadīt mašīnu un manevrēt uz lauka. Riteņi atrodas 75 cm attālumā viens no otra, tāpēc mašīna ir ideāli piemērota visiem kultūraugiem, ko audzē uz vagu skaustiem. 

Mašīna variants ar 150 cm attāliem riteņiem.

Tomēr to var pielāgot arī sīpolu dobēm, mainot attālumu starp aizmugurējiem riteņiem līdz 150 cm. Šajā gadījumā katrs darbinieks ravē pusi dobes – vienu pusi, braucot turp, un otru pusi, braucot atpakaļ.

Arī Latvijā dažviet izmanto slīdošās platformas. Attēlā - zemeņu novākšana SIA "Lubeco" saimniecībā.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.