Kādi kritēriji nosaka, ka personas piemiņas saglabāšanai ir nepieciešams muzejs? Vai tā ir vienīgā forma šīs atmiņas saglabāšanai? Kāpēc ir personības, kam ir divi un pat pieci muzeji, bet ir arī citas, tikpat nozīmīgas, kurām nav neviena?
Par šiem un citiem ar personību muzeju attīstību saistītiem jautājumiem Kultūras ministrijas (KM) rīkotajā diskusijā viedokļu šķēpus krustoja muzeju darbinieki un citi kultūras nozares profesionāļi – Jūrmalas muzeja filiāles "Aspazijas māja" apmeklētāju centra speciāliste DACE KAUKULE, Purvīša muzeja vadītāja ŽANETA GRENDE, privātā muzeja "Jāņa Čakstes māja" dibinātāja un īpašniece KRISTĪNE ČAKSTE, Memoriālo muzeju apvienības vadītāja RITA MEINERTE, Latvijas Nacionālā rakstniecības un mūzikas muzeja (LNRMM) vadītāja IVETA RUSKULE, Salaspils novada bibliotēkas galvenā bibliogrāfe BAIBA ĪVĀNE, Baltijas Muzeoloģijas veicināšanas biedrības un Latvijas Muzeju biedrības biedrs JĀNIS GARJĀNS un žurnālists, režisors un kinoproducents, studijas "Mistrus Media" dibinātājs GINTS GRŪBE. Diskusiju vadīja kultūras žurnālists Toms Treibergs.
Kultūras mantojuma saglabāšanā un komunikācijā iesaistās plašs institūciju loks dažādās juridiskās formās: domubiedru grupas, biedrības, privātā sektora pārstāvji, pašvaldību un valsts institūcijas.
Kultūras pieminekļu atjaunošana, jaunu muzeju veidošana, lokālu teritoriju vai kopienu kultūrvēstures izpēte ir daži no procesiem.
Neatņemama mantojuma attīstības sastāvdaļa ir arī digitalizācija. Viens no secinājumiem pēdējā laikā ir, ka muzealizācijas iespējas tiek paplašinātas. Viens no mūsu diskusijas mērķiem ir noskaidrot, kur mēs šīs muzealizācijas robežas varam ieraudzīt, kādi ir dažādie atmiņu saglabāšanas formāti. Jautājums Ivetai Ruskulei: plašo LNRMM ekspozīciju mēs gaidām un sagaidīsim, taču tai līdzās ir arī memoriālās kolekcijas atsevišķām personībām, ko var uztvert tā, ka vienā muzejā ir arī vairāki minimuzejiņi, ja mēs šo kolekciju uztveram kā atmiņu stiprinātāju un faktoloģisko liecinātāju. Kā personībai veltīta pieeja var tikt dažādota?
Iveta Ruskule: Jau Maira Valtere (Jāņa Akuratera muzeja vadītāja, ICOM Latvijas Nacionālās komitejas valdes locekle. – Red.) savā referātā norādīja, ka mūsu muzeja pirmsākumi bija Jāņa Grestes veidotie rakstnieku stūrīši. Arī šobrīd 80% no mūsu 3500 kolekcijām ir tieši personību kolekcijas. Nenoliedzami mūsu muzeja vairāk nekā miljona eksponātu lielā kolekcija varētu būt platforma ļoti daudzu memoriālo muzeju izveidošanai, kā tas arī vēsturiski bijis. Tā šodien ir Memoriālo muzeju apvienības ekspozīcijas daļa. Gribētos pieminēt arī muzejus, ko mūsu muzejnieki ir veidojuši, bet kas nav saglabājušies – tas ir arī viens no riska momentiem, veidojot memoriālu muzeju, ka jāuzņemas ļoti ilgtermiņa un ilgtspējīga atbildība, jo muzejs ir ļoti specifiska mantojuma saglabāšanas forma, kas saistās ar patiešām ļoti augstas pakāpes vērtību muzealizāciju un apsolījumu tās saglabāt nākamajām paaudzēm. Piemēram, mūsu muzeja speciālists Romāns Pussars (1932–2011) savulaik pēc valsts uzdevuma veidoja Ausekļa memoriālo muzeju Sīpolos, Alojā. Tur bijušas eksponētas arī mūsu muzeja kolekcijas. Šis bija sabiedrisks muzejs, paradoksāli, ka tas zaudēja savas juridiskās un finansiālās iespējas tieši trešās Atmodas rezultātā 1990. gadā. Tas bija izveidots pie kolhoza, kas vairs nedarbojās, bet vai tāpēc Ausekļa piemiņa ir mazāk aktuāla? Tomēr – muzejs kā piemiņas galīgā institūcija ir vajadzīgs vienīgi tad, ja šī piemiņa, atmiņa būs mūsu sabiedrībā, audzinātas ģimenē, skolā.
Runājot par Memoriālo muzeju apvienību – cik liela loma nozīmīgu kultūras personu piemiņas glabāšanas daudzveidībai, dažādajiem formātiem ir jūsu darbakārtībā?
Rita Meinerte: Faktiski darbības uzdevums ir formulēts. Proti – iepazīstināt ar šo radošo personu dzīvi un radošo darbību memoriālā vidē. Protams, tā nav vienīgā komunikācijas forma, ko izmantojam: ir muzejiskie pasākumi, piedāvājums ģimenēm ar bērniem, tāpat, piemēram, Amatu svētki Jasmuižā ar cepļa kurināšanu un daudzi citi.
Garjāņa kungam, pārstāvot Muzeoloģijas veicināšanas biedrību un Muzeju biedrību, tas pats jautājums – par kultūras personu piemiņas glabāšanas daudzveidību un tās aktualitāti jūsu pieredzē?