Apzinot ūdeņraža transporta izmantošanas iespējas Latvijas pilsētās, nākamajā nedēļā Rīgā, Valmierā un Jelgavā notiks ar ūdeņradi darbināmu autobusu testa braucieni.

18. septembrī ūdeņraža-elektriskais autobuss tiks testēts Rīgas lidostas teritorijā, bet vēlāk – uz trim dienām iekļauts Valmieras un Jelgavas sabiedriskā transporta sistēmā. Ūdens ir vienīgais autobusa radītais vides "piesārņojums", līdz ar to tiek būtiski samazināts pilsētas gaisa un apkārtējās vides piesārņojums. Testi sniegs iespēju izmēģināt ar ūdeņradi darbināta autobusa tehnoloģiju, lai izvērtētu tehniskos aspektus un izmantošanas ieguvumus, tostarp ekonomisko pamatojumu.

Ūdeņraža-elektrisko autobusu tūre projekta "JIVE 2 CEE Hydrogen Bus Roadshow" ietvaros kopš 2022. gada tiek organizēta 12 Centrāleiropas un Austrumeiropas valstīs, kur vēsturiski ar ūdeņradi darbināmu transportlīdzekļu izmantošana sabiedriskajā transportā ir ievērojami zemāka nekā Rietumeiropā.

"Ar ūdeņradi darbināmi transportlīdzekļi sabiedriskajā transportā ir pārdomāts nākotnes lēmums, jo

 ūdeņraža enerģijas izmantošana ir labvēlīgāka videi un vienlaikus nodrošina pamatu lielākai enerģētiskajai neatkarībai no neuzticamiem ārvalstu enerģijas piegādātājiem, 

kas ir ļoti būtiski īpaši patlaban, ņemot vērā Krievijas iebrukumu Ukrainā un ekonomiskās sankcijas pret Krieviju," norāda Latvijas Ūdeņraža asociācijas valdes loceklis un "Hydrogen Europe" izpilddirektora padomnieks Centrāleiropas un Austrumeiropas valstīs Aivars Starikovs. Viņš prognozē, ka ar ūdeņradi darbināmi autobusi Latvijā varētu tikt ieviesti jau tuvāko pāris gadu laikā. "Rīgā tas varētu būt jau pavisam ātri, jo "Rīgas satiksmei" ir uzpildes stacija. Autobusu parkos ir jāveic skrupuloza izmaksu analīze, jātestē vairāki autobusi, izvērtējot dažādas izmaksu pozīcijas. Eiropas pieredze rāda, ka autobusu parkiem, kuriem ir vairāki desmiti ar ūdeņradi darbināmu autobusu, to ekspluatācija var būt pat lētāka par tiem, kuros izmanto dīzeļdegvielu. Galvenais jautājums ir, kur ņemt ūdeņradi. Iespējams, tā ražošanai varētu izmantot Daugavgrīvas biogāzi, bet par to ir jālemj Rīgas pašvaldībai. Tā kā "Rīgas satiksmei" ir bijusi slikta pieredze ar "pelēkā" ūdeņraža trolejbusiem, lēmumu pieņēmēji ir piesardzīgi spert nākamos soļus šajā virzienā," secina A. Starikovs.

Sava enerģija

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikācijas saturu atbild "Latvijas Avīze".