Overcast 8.3 °C
P. 08.11
Agra, Aleksandra
SEKO MUMS
Reklāma
Ļoti nopietns konkurents pašlaik Latvijā visvairāk pirktajam Ķīnā ražotajam "GWM Ora" varētu būt šis "Citroen e-C3". Marka dzimusi Francijā, šis modelis arī ražots tiek Eiropā.
Ļoti nopietns konkurents pašlaik Latvijā visvairāk pirktajam Ķīnā ražotajam "GWM Ora" varētu būt šis "Citroen e-C3". Marka dzimusi Francijā, šis modelis arī ražots tiek Eiropā.
Foto: Raimonds Volonts / Latvijas Mediji

Mēnesi vēlāk nekā šogad pirmo reizi aizvadītais elektroauto konkurss testa braucienus beidzis mūsu vecais labais "Gada auto".

"Latvijas Gada auto 2025".
"Latvijas Gada auto 2025".
"Latvijas Gada auto 2025".
Reklāma

Organizators pagarināja dalībnieku pieteikšanās termiņu līdz novembrim. Un laikam jau labi darīja, jo pretendentu pulks sabrauca varen liels – 32 auto – un daudzveidīgs.

Norises vieta jau vairākus gadus nemainīga – bāze Lilastes "Porto Resort", ceļu (stundai ar katru auto) izvēle brīvprātīga. Turklāt nu jau visi iespējamie maršruti labi iepazīti, izvēlēties viegli. Ar šo, lūk, gribu aizbraukt līdz Raganas apkārtnes līkloču asfaltiņiem, kaifīgiem un policijas reti apmeklētiem. Šo iedzīšu vecajā Gaujas tanku ceļā – lai parāda, ka par krosoveru nesaucas tikai džipiskā izskata dēļ... Iespējams pat lielpilsētas drūzmu paprovēt – līdz Juglai vien 20 km...

Arī vērtētāju sastāvs maz mainījies. Skaļāk izskanējušais – pēc 25 gadiem vairs neesmu žūrijas priekšsēdētājs. Manis iesākto turpinās Normunds Avotiņš – arī sens braukšanas un rakstīšanas profesionālis, 

tomēr, iespējams, nozares spožos jaunumus uztver mazāk skeptiski nekā es.

Lai balso nākamā paaudze. Es toties esmu brīvs no organizatoriskām rūpēm, man nav obligāti jābrauc ar visiem šiem dārgumiem, no kuriem lielākā daļa pieejama labi ja kādam procentam Latvijas iedzīvotāju. Varu pievērsties tam, kas, manuprāt, vērtīgs un pareizas attīstības ceļā būtisks.

Vērtē divi pieredzējuši eksperti

Bet vispirms došu vārdu diviem vīriem, kuri šo spēli spēlē jau kopš pagājušā gadsimta. Viens no viņiem – Guntars Pulss, savulaik žurnāla "Auto" un arī "Latvijas Avīzes" žurnālists; pašlaik pagriezis stūri vairāk profesionālas tehnikas virzienā, ir žurnāla "Auto Profi" redaktors: "Lielais testa brauciens man vienmēr bijis šā konkursa nozīmīgākais un aizraujošākais pasākums, kuru ar patīkamu satraukumu gaidu katru gadu. Šogad tas pilnībā attaisnoja manas cerības, jo 32 auto ir liels skaits. Turklāt te ir daudzi modeļi, kas ir tiešie konkurenti tirgū, piemēram, "Volkswagen Tiguan", "Škoda Kodiaq", "Peugeot 3008" un "Honda CR-V". Tāpat ir jaunas paaudzes modeļi tādiem labi zināmiem un pieprasītiem auto kā "Dacia Duster" un "Volkswagen Passat". No kopējā klāsta gan jānodala seši atjauninātie (tā dēvētie "facelift") modeļi, kuri nepretendē uz galveno titulu, bet var iegūt kādu no papildnominācijām – "Audi Q7 TFSIe", "Citroën Berlingo", divas "Cupra", "Peugeot 208", "Škoda Octavia". Kā redzams, ir ko salīdzināt un ir no kā izvēlēties. 

Manuprāt, svarīgs priekšnoteikums kāda modeļa izvirzīšanai finālam ir pieejamo dzinēju un transmisiju klāsts – lai potenciālajiem pircējiem joprojām ir plašāka izvēle, nevis uzmācīga bīdīšana elektriskajā vai vismaz hibrīda virzienā. 

Žūrijai nākamais solis ir septiņu finālistu atlase. Man tā noteikti prasīs pamatīgas pārdomas. Dažus finālistus savā prātā jau esmu ierakstījis, taču anketas aizpildīšana vēl ir priekšā."

Savu komentāru gatavs sniegt arī Jānis Mežulis – arhitekts un dizainers, kas žūrijā bija desmitiem gadu, bet tagad ir goda viesis: "Ārpus žūrijas stīvās attieksmes un iegrožotā reglamenta varu izbaudīt un izstāstīt, kā ir, ja izmaļ cauri veselus sešpadsmit auto pāris stundu laikā. Tas zināmā mērā ir supersalīdzinājums, kādu neesmu līdz šim piedzīvojis. Katram auto desmit minūtes! Viens un tas pats aplis identiskos apstākļos. Izvēlējos šādu salīdzinājumu – "Volkswagen" grupa (VAG) un pārējie. Pretī nostājās dārgais ķīnietis ("GWM Wey"), daži elektriskie, sīkais "Peugeot 208", "Fiat 600", daudziem mīļotā "Camry" un, protams, oga – "MB" E-klase. Paņēmu arī iespaidam divus par ģimenes auto sauktus: "Renault Espace" un "Hyundai Santa Fe". Pēc cenām spriežot, šie divi gan galīgi netaisījās rūpēties par ģimenes budžeta labklājību: 60 000 eiro trīs bērnu ģimenei?

Interesantas sajūtas veidojās tieši elektriskajā salīdzinājumā. Jaunie elektriskie izcēlās ar jūtamu uzlabojumu gaitas maigumā, vienmērībā un prognozējamībā. To lielais svars ir veiksmīgi noslēpts perfektā jaudas, rites un amortizācijas harmonijā. Savukārt vecie labie tīrie iekšdedzes koncepti izskatās atstāti novārtā, un investīcijas to uzlabošanā nav iebirušas. Paskaļi, ar nevienmērīgu gaitu un salīdzinoši vāju vilkmi. Pat "Škoda" divu litru dīzelis bija sajūtās panīcis, bet varbūt apzināti noģībināts. Hibrīdi turas kaut kur pa vidu, mēģinot būt maigi un maksimāli neuzbāzīgi. No lētā gala vislabāk šajā piedziņas konceptā parādīja sevi "Camry". 

Reklāma
Reklāma

Tieši te bija sajūtama "Toyota" milzīgā pieredze šajā jomā. Elektriskais palīgs bija pieejams dažādu ātrumu diapazonā un sparīgi palīdzēja benzīnam tikt galā ar uzdotajiem darbiem.

 Un kā tad gāja manai "Volkswagen" ģimenītei? Te viss, kā saka, "pilsētā ir mierīgi". Dizains un salona kvalitāte – kārtībā, gaitas īpašības priekšzīmīgas. Priekšzīmīgas ne sportiskajā plānā, bet tieši briedumā un lielajās drošības rezervēs. Vienīgi E-klase paliek savā līgā kā absolūts etalons.

Protams, šajā medus mucā kaut kā pietrūkst... Tad, lūk, šajā manis apskatītajā kolektīvā ar 30 000 eiro kabatā praktiski nebija ko darīt. Varbūt mazais "208", vai "Fiat 600" ierakstījās, bet varbūt arī ne, ja papildaprīkojuma izvēlē gadīsies kādas vaļības. Rezumējot varu teikt, ka ieteiktu skatīt tieši hibrīdiskos variantus."

Balva par saprātīgo solīti

Arī man lielais testa brauciens ir raisījis dažādas pārdomas. Ir konkursā tāda papildnominācija – "Labākā inovācija". Proti – kam izdevies vislabāk ar moderniem tehnikas līdzekļiem uzlabot vadītāja ērtības. Ziniet, kam es to dotu? Diviem reizē. Mazākajam elektriskajam "Citroen" un "Dacia Duster". Jo tajos beidzot atrodu nevis milzu skārienjutīgus ekrānus, kuri, manuprāt, ir nevis modernizācijas, bet izpatikšana jaunajai ekrānos bakstītāju paaudzei, kas brauciena drošības ziņā, manuprāt, ir gluži vai noziegums pret cilvēci, bet elementāri, vienkārši, glīti un ērti – mobilo telefonu turētāji…

Telefonā taču ir viss, ko man braucienā var sagribēties. Ir mūzika, ir kartes, ir sarakste (apstājies!) un sarunas (brīvroku režīms). Turklāt vadība nav jāapgūst no jauna (ko liela daļa ielās redzamo "moderno" nemaz nav vīžojuši izdarīt ne paši, ne kur nu vēl savām dāmām iemācīt). Kam ātrā kustībā vajadzīgi šie baigie televizori? Ja nu vienīgi tirgus ekonomikai. Bagāti pircēji taču joprojām atrodas…

Priekšējā paneļa askētisms un minimālisms. Iespējams – tā ērtāk un drošāk nekā ļoti populāro dižekrānu ielenkumā.

"Citroen e-C3" ekrāna nav vispār. Liec turētājā telefonu (ja pārāk maziņš, nomaini nomaksas bodē uz prāvāku), "zilzobs" savienos to ar akustisku sistēmu un par digitālajām supertehnikām jāmaksā nebūs. "Duster" nelielu (un pareizi – ne par augstu, ne zemu) izvietotu ekrāniņu tomēr saglabājis. Bet līdzās ir telefona turētājs. Un piedāvātās funkcijas piedāvā arī tevis ikdienā ierastā ekrāniņa dublēšanu. Iepatikās. Apvienojums organisks, glīts un dabisks.

Tātad mana inovāciju balva sauktos – saprātīgais solītis atpakaļ. Un tā nebūtu vienīgā, ko es dotu elektriskajam "citroniņam". Tas bija auto, kuru gan konkursos, gan dīleru salonos par maz. Lēts (relatīvi, protams) elektroauto. Ar pašreizējo valsts atbalstu pavelkams zem 20 000 eiro. Pašlaik vienīgais konkurents ķīniešu "GWM Ora", kurš šajā konkursā diemžēl nepiedalījās. Bet ir šogad Latvijā pirktākais eko auto…

Vēl viens arguments par labu "C3" (arī "Peugeot 208", kuru Mežulis nosauca par "sīko"), arī 600. jaunumam "Fiat" saimē – par maziem šajā gadsimtā dēvētie auto nemaz nav mazi. Visos tajos priekšējo sēdekļu platums ir ap 50 cm – tāpat kā gandrīz piecus metrus garajos milžos. Pēdējos gan par 8–10 cm lielāks ir attālums starp priekšējo durvju stikliem. Bet tas nedod platāku vai ergonomiskāku katra braucēja sēdvietu. Vien attālums starp sēdekļiem un braucējiem (modīgās viduskonsoles) lielāks. Bet vai es tiešām gribu piemaksāt vismaz dažus tūkstošus, lai būtu no līdzbraucējas mazliet tālāk?

Ar lielummāniju neko būtisku nevinnēsiet arī pasažieru telpā. 

"Sīkā" "Peugeot 208" aizmugures sēdeklis ir 120 cm plats. Pietiekams trijiem, kas nav resni. Tuklos arī lielauto neglābs – to piedāvātajos 130–135 cm tāpat būs pašauri.

Lielajos patiešām lieli ir tikai bagāžnieki. Vai bieži tie pilni jūsu piecmetrīgajos kuģos? Vai mēs nemākam taupīt, tikai patiešām vajadzīgajos brīžos lielu auto kaut kur palienējot? Tā sauktie mazie ietaupa degvielu, jo ir vieglāki…

Izvēlieties gudri! To palīdzēt izdarīt ir visu veidu autokonkursu galvenais uzdevums. Gaidīsim žūrijas apsvērumus un balsojumus. Bet visnoderīgākie tomēr būtu pēc iespējas plaši un detalizēti žūrijas biedru komentāri viņu pārstāvētajos medijos. "Latvijas Avīzes" vārdā apsolu interesantākās un būtiskākās ekspertu atziņas publicēt līdz pat "Gada auto" uzvarētāju paziņošanai decembrī.

Aptauja

Kā vērtējat LASI.LV rakstu kvalitāti?

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Reklāma
Reklāma
Reklāma
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma