Jaunie elektriskie automašīnu modeļi, kas ienāk Latvijā, pārstāv ne tikai visiem pazīstamas, lielas autobūves kompānijas, bet arī līdz šim nevienam nezināmas markas.

Lai tos labāk izvērtētu un salīdzinātu, nolemts maijā sākt pasākumu sēriju "Latvijas E-auto 2024/25", kurā auto nozares eksperti un entuziasti testēs dažādus spēkratus, centīsies noskaidrot interesantākos piedāvājumus atšķirīgās cenu kategorijās. 13.–14. maijā sāksies pirmā e-auto jomai veltītu pasākumu sērija. Tās ietvaros tiks testēti elektriskie automobiļi, izvēlēti uzvarētāji vairākās nominācijās un piešķirta sabiedrības simpātiju balva.

Šobrīd teju katra simtā automašīna uz Latvijas ceļiem ir pilnībā elektriska, bet līdz 2030. gadam tāda varētu būt katra septītā. Šā gada pirmajā ceturksnī vien reģistrēti vēl desmit līdz šim Latvijā neredzēti bateriju elektroauto – "Addax MTN", "BMW i5", "Cenntro Metro", "Fiat e-Doblo", "Fiat Ulysse", "Honda e:NY1", "Inzile Pro 4", "KIA EV9", "Opel e-Viva ro", "Škoda Citigo".

Auto inženieris un elektroauto atbalstītājs Andris Dambis, kas ir viens no "Latvijas E-auto 2024/25" žūrijas locekļiem, gaida iespēju testēt dažādus modeļus: "Tas ir ļoti interesanti, jo var īsā laikā pamanīt interesējošas odziņas un knifiņus, kas vienā mašīnā ir, bet citā varbūt ne. Tad var vieglāk atrast ideālo komplektāciju, kādu gribētos savā auto." Raidījuma "Tavs auto TV" vadītājs, žūrijas loceklis Gusts Kikusts ir novērojis, ka dizaina un auto izpratnes jomā e-auto arvien tuvinās mums pazīstamajiem iekšdedzes auto. "Lai arī tiem ir daudz tehnoloģisku atšķirību, tās bieži vien kļūst par priekšrocību. Ieguvumu un trūkumu bilances meklējumi parasti ir apvīti ar karstām diskusijām, kuras mums visiem vitāli nepieciešamas," saka G. Kikusts.

"Ieviešam dažādus jauninājumus atbalsta programmās, lai nodrošinātu plašākas iespējas elektroauto iegādei. 

Šobrīd strādājam pie uzlabojumiem, lai atbalstu septiņvietīgu elektroauto iegādei saņemtu daudzbērnu ģimenes," tā klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis, atgādinot arī par nepieciešamību mazināt transporta radītās emisijas. Valsts līmenī stimulējot elektroauto iegādi, EKII programmas ietvaros kopš 2022. gada atbalstu elektroauto iegādei saņēmušas vairāk nekā 1400 privātpersonas. "Maksimālais valsts piešķirtais atbalsts 4500 eiro apmērā ir jauna elektroauto iegādei, papildus 1000 eiro tiek kompensēti no automašīnas pārdevēja, bieži šis atbalsts tiek izmantots kā pirmā iemaksa līzinga finansējumam," zina teikt "SEB līzings" vadītājs Renārs Vīksna.

"Gluži loģiska kļūst nepieciešamība elektriskos automobiļus salīdzināt," par jauno pasākumu sēriju saka Igaunijas elektroauto uzlādes tīkla "Eleport" vadītājs Latvijā Kārlis Mendziņš. Viņš uzsver, ka elektriskās automašīnas kļūst arvien pieejamākas lietotājam – pieaug modeļu daudzveidība cenu kategorijā ap 20 000–25 000 eiro. "Tas ir ievērojami lētāk nekā pirms dažiem gadiem. Tomēr nevaram arī rēķināties, ka e-auto cenas kļūs pavisam zemas, kaut vai ņemot vērā Eiropas Savienības satiksmes drošības prasības," skaidro K. Mendziņš.

Aptaujātie eksperti ir vienisprātis, ka viens no galvenajiem izaicinājumiem, lai e-auto nostiprinātos kā ikdienas mobilitātes risinājums, ir uzlādes staciju pieejamība. 

Cilvēki ir racionāli un pieiet šim procesam ar aprēķinu. Daudzi no tiem, kam ir privātmājas, jau uzstādījuši saules paneļus; zināms arī, ka jauno daudzdzīvokļu māju projektu attīstītāji tagad parasti domā arī par to, lai pie tām būtu elektroauto uzlādes stacijas.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.