Latvija šobrīd ierindojas otrajā zemākajā vietā Eiropas Savienībā (ES) pēc atjaunīgās enerģijas izmantošanas transportā, liecina "Eurostat" jaunākais pārskats.
2023. gadā Latvijā atjaunīgās enerģijas īpatsvars transportā noslīdējis līdz 1,4%, kas ir būtisks kritums no 2022. gada, kad tas sasniedza 3,4%. Šis rezultāts ierindo Latviju otrajā zemākajā vietā starp ES dalībvalstīm, apsteidzot vienīgi Horvātiju. Salīdzinājumam, Igaunijā un Lietuvā šis īpatsvars attiecīgi bija 9% un 7,2%, bet Zviedrijā un Somijā šis rādītājs ir ievērojami augstāks – attiecīgi 33,6% un 20,6%.
Lai Latvija līdz 2030. gadam sasniegtu ES noteikto mērķi – vismaz 29% atjaunīgās enerģijas īpatsvaru transportā –, nepieciešama steidzama rīcība. Pašlaik elektroauto Latvijā veido tikai 1% no kopējā valsts autoparka, biometāna auto – 0,05%, bet ūdeņraža automobiļu nav vispār. Šajā sakarā LBBA valdes loceklis Indulis Stikāns uzsver:
"Ar elektroauto, biometānu un ūdeņradi līdz 2030. gadam nav iespējams panākt nepieciešamo emisiju samazinājumu. Vienīgais reālistiskais risinājums ir pirmās un otrās paaudzes šķidrās biodegvielas."
Atšķirībā no elektroauto, ūdeņraža un biometāna auto ieviešanas pārejai uz biodegvielām nav nepieciešamas tik lielas papildu subsīdijas.
Turklāt Latvijā joprojām trūkst nepieciešamo atbalsta instrumentu. "Teju visās ES dalībvalstīs ir ieviesti mehānismi atjaunīgās enerģijas veicināšanai, bet Latvijā šādu instrumentu trūkst vai tie tiek likvidēti. Tiek atceltas, piemēram, biodegvielas piejaukuma prasības un samazinātās akcīzes nodokļa likmes tīrām biodegvielām," skaidro Stikāns. Klimata mērķu sasniegšanai transportā var izmantot ne tikai biodegvielas, bet arī zaļo elektroenerģiju, ūdeņradi un biometānu, tomēr, ņemot vērā mūsu autoparka atkarību no šķidrās degvielas, reālistiskākais risinājums šobrīd ir lielāks biodegvielu piejaukums dīzelim. Piemēram, R33 degviela, kas satur 26% atjaunīgās dīzeļdegvielas un 7% biodīzeļdegvielas, vai R51, kas satur 41% atjaunīgās dīzeļdegvielas un 10% biodīzeļdegvielas. Tās jau veiksmīgi ir izmēģinātas Vācijā un ir piemērotas visām dīzeļdegvielas automašīnām," saka Stikāns.
Aptauja
Kurš ir galvenais faktors, lai pasīvā māja sasniegtu energoefektivitātes mērķus?
Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, X, Bluesky, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.
Pieraksties LASI.LV redaktora vēstkopai šeit.
Pieraksties un reizi nedēļā saņem padziļinātu LASI.LV galvenā redaktora aktuālo ziņu, kompetentu viedokļu un interesantāko interviju apkopojumu.