Auto žurnālista darba ikdiena ietver arī jauno auto testa braucienus. No malas jau laikam šķiet tāds foršs darbs: mēģini jaunumus – labu, vēl labāku… Kur virsotne? Vai tajā iespējams uzrāpties? Un vai vajag? Te dažas septembra braucienu piezīmes un secinājumi par jaunākajiem elektroauto.

Liels un ātrs, bet vai vajag?

"Škoda Enyaq Coupe EX-5874" ir konkursa "Latvijas Gada auto 2024" titulu pretendents. Uzreiz saku – uzvarētājs galvenajā sacensībā šis nebūs. Lai gan brauc izcili labi. Nebūs, jo, lai gan maksā vien pusi no premiuma zvaigžņu sešciparu cenām, ir vidusslāņa latvietim pārāk dārgs. Pārāk liels. Pārāk ātrs.

Elektropiedziņas dinamika vispār ir īpašība, kuru par mūsu satiksmei veselīgu uzskatīt grūti. Sešas, astoņas sekundes līdz simtam… Tas no nulles. Bet no 45 km/h, kuri tev pilsētā kļuvuši pārāk miegaini, līdz tam pašam 100, kurš šeit ir amorāls un drīz būšot pat krimināli sodāms, ir pāris sekundes nospiesta akseleratora. Vai man to vajag? Vai gribu (pat ja varu) par šo izpriecu maksāt 50 tūkstošus? Konkrētajā komplektācijā pat 60…

Dinamika ir kaifs. Un tādēļ tika veiksmīgi pārdota jau vecajos benzīna laikos. Pat mans mazlitrāžas zirdziņš viegli spēj tos pašus 100 km/h pārsniegt vietā un nevietā. Dara to gan reti. Un vientulībā, jo saimnieks nav radis ne grūstīt līdzpilsoņus rindās pie "Rimi" kases, ne censties vinnēt dažas minūtes lielceļa apdzīšanas avantūrās.

Tādēļ – piedod, "Enyaq", tu, manuprāt, esi mūsu ikdienas lietošanai pārāk labs. Objektīvus trūkumus gan neatradu. 

Šis tas mazliet nepatika. Subjektīvi. Nu nevajag celt tos digitālos informācijas un vadības ekrānus tik augstu virs paneļa. Perifēra skata zonai ātrā braucienā jābūt no jebkādiem kairinātājiem brīvai. Kas vēl? Riteņus es izvēlētos ar iespējami mazākajiem diskiem. Šie (20") pavisam noteikti pa mūsu krosa trasēm ripo mazāk komfortabli nekā iespējamie mazākie (19"), ar augstāka profila riepām.

Par izmēriem un svaru

Vairāk par ekoloģiskajām tieksmēm šī gadsimta automobiļus resnus, treknus, smagus ir padarījušas tā sauktās pasīvās drošības prasības. Pēdējos aptuveni 30 gados daudz masīvāki kļuvuši pat nelielu auto sliekšņi, jumta statnes, durvju rāmji. Viss, kas var izklaidīgu un paviršu stūrētāju un viņa pasažierus pasargāt kļūdas gadījumā. Un kopā ar siksnām un drošības spilveniem (kuri nesver gandrīz neko) tas devis daudz. Tūkstošus dzīvību izglābis. Labi darīts.

Bet svars un gabarīti pēdējos gados vēl vairāk aug, elektrifikācijas dzīti. 

Enerģija, kuru tagad gribam ceļā paņemt sev līdzi, ir izlietojama bez sārņiem un kvēpiem, bet sver reizes desmit vairāk nekā naftas produkti. 

Un, ja cenšamies saglabāt brīvības saldo dvesmu, tādi auto kā "Enyaq" jau tukši sver vairāk nekā divas tonnas. Jo sevī noslēpuši un pa mūsu mīļo pasaulīti pārvieto baigu akumulatoru kluci. Vai vajag? Varbūt tomēr varam necensties sasniegt 500 un vairāk kilometru autonomiju, plānot dzīvi jēdzīgāk. Nu reti taču tu nobrauc vairāk nekā 200 kilometru dienā. Vai vajag pirkt, vadāt līdzi balastu?

Vai ir arī pieticīgāki elektromobiļi?

Tikai niecīga daļa no dižā tirgus piedāvājuma ir pieticīgāka. Kompakti auto ar iekšdedzes dzinējiem maksā ap 20 000 eiro. Elektriskie gandrīz visām firmām ir divreiz smagāki un dārgāki. Piemēri – tabulā.

Kā redzam – visiem elektroauto cenas ir par kādiem 20 tūkstošiem augstākas, un atgūt šo investīciju uz degvielas izdevumu rēķina iespējams vien tad, ja nobraukumi ļoti lieli.

Ir gan daži izņēmumi. Elektriskais "Nissan Leaf" maksā tikai (?) 10 tūkstošus dārgāk par līdzīgu izmēru "Juke". Absolūts čempions ir "Dacia". Iekšdedzes "Sandero" – 15 260 eiro. Elektriskais "Spring" – tikai par septiņiem tūkstošiem dārgāks. Un tas tiešām ir tikai – jo ieguldījums ar degvielas cenu dažos gados ir atgūstams pat pie mērena nobraukuma.

Tādi jau vairākus gadus nemainīgi ir elekroauto cenu līderi.

Iejauksies ķīnieši vai kāds cits?

Pagaidām spēcīgus austrumu vējus šajā jomā nemana. Šie gan nāk, bet nedaudz augstākā plauktā. Līderis Eiropas tirgos pašlaik ir "MG EV4". Formāli anglis, ģenētiski – ķīnietis. Pēc tehniskiem parametriem līdzīgs "VW ID", "Kia Niro". Bet lētāks. "Spring" konkurenti pagaidām no Tālajiem Austrumiem nav atbraukuši. Bet, kā vēl pavisam nesen spriedām, gandrīz droši, ka tas tikai laika jautājums. Un, kā jau brīva tirgus ekonomikā nākas, reakcija tiešām seko jau drīz. Tikai no citas puses.

Oktobra sākumā "Citroen" krāšņā prezentācijā iepazīstina ar jauno "ë-C3" – elektriskās piedziņas krosoveru, ko piedāvās par visnotaļ interesantu cenu. Jā, "ë-C3" bāzes versija maksās tikai 23 300 eiro. Vēl kārdinošāks piedāvājums tiek solīts 2025. gadā, kad tirgū nonāks versija par 19 900 eiro. Tiesa, kaut kas jau par to būs jānoliek uz altāra, un, tā ir gaitas rezerve, kas lētākajam modelim sniegsies vien līdz 200 kilometriem.

Jaunais "Citroen ë-C3" braši sagatavojies konkurēt ar līdz šim lētākajiem elektroauto piedāvājumiem, piemēram, "Dacia Spring".

Bet atgriežoties tagadnē: prezentētā "ë-C3" versija aprīkota ar 44 kWh akumulatoru, pietiekamu aptuveni 320 km veikšanai (WLTP) un to var uzlādēt no 20 līdz 80 procentiem 26 minūtēs, izmantojot 100 kW ātro lādētāju. Citi uzlādes veidi: 7 kW maiņstrāva – nedaudz vairāk par četrām stundām, 11 kW "Wallbox" – divarpus stundas.

Piedziņu nodrošina 83 kW (113 ZS) elektromotors, kas 100 km/h ļauj sasniegt 11 sekundēs. Maksimālais ātrums – 135 km/h.

Ja kādam "Dacia Spring" gan fiziski, gan virtuāli šķita par knapu – "ë-C3" ir 30 cm garāks, gandrīz panākot otru mazāko elektro SUV Eiropas tirgū – "Jeep Avenger".

Jaunā "Citroen" elektroauto salonā būs ērti sēdekļi un 10,25 collu multimediju ekrāns, bet 

klasiskā mērinstrumentu paneļa vietā – jauna veida priekšējais displejs, kas projicē braukšanas datus spīdīgi melnā laukumā starp paneļa augšējo malu un vējstikla apakšējo malu.

Pircējam tiks piedāvātas tikai divas aprīkojuma komplektācijas ("You" un "Max"), kas cita starpā ietver LED priekšējos lukturus, "advanced suspension" piekari, avārijas bremzēšanas sistēmu, kruīza kontroli un gaisa kondicionētāju kā standarta aprīkojumu. "Max" ir papildināts ar 17 collu vieglmetāla diskiem, atpakaļskata kameru, divu toņu krāsojumu un vēl komfortablākiem sēdekļiem.

Par "Citroen" elektriskā SUV konkurentiem tiek uzskatīts "Dacia Spring" (22 750 eiro; 33/48 kW; sniedzamība līdz 230 km) un "Jeep Avenger" (37 000 eiro; 115 kW; līdz 410 km).

Jaunā "Citroen" elektroauto pirktgribētāju reģistrācija jau sākusies, piegādes tiek solītas 2024. gada otrajā ceturksnī.

Un mani, latvieti praktisko, kurš vienmēr teicis, ka elektroauto laiks vēl nav pienācis, klusītēm grauž doma: varbūt sist gaisā savu benzīnnieku un pāriet uz elektroauto, kamēr valsts atbalsts nav atcelts.

 

 

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.