Privātās preču zīmes (PPZ) jeb zīmoli, kas pieder pašiem mazumtirgotājiem, kļūst arvien nozīmīgāki pārtikas mazumtirdzniecībā.
Pamatojoties uz PLMA / NielsenIQ 2025. gada martā publicēto pētījumu1 par privāto preču zīmju (PPZ) ietekmi un nozīmību Eiropā, var konstatēt, ka PPZ pārdotie apjomi 2024. gadā (salīdzinot ar 2023. gadu) ir pieauguši par 0.11 procentpunktiem, pārsniedzot 38% no kopējās tirgus daļas. Šāds pieaugums novērojams 9 no 17 pētījumā iekļautajām valstīm, kas norāda, ka PPZ produkti, piedāvājot alternatīvu tradicionālajiem zīmoliem, spēj būtiski ietekmēt tirgus tendences.
Tuvojoties Lieldienām Konkurences padome (KP) veica ekspress cenu pētījumu par olu cenu izmaiņām mazumtirdzniecības vietās. Lai gan olu gala cena pakļauta dažādiem faktoriem – no sezonālām svārstībām līdz pircēju paradumu izmaiņām, novērojama starpība starp tradicionālo preču zīmju cenām un PPZ. Šajā ekspress cenu pētījumā tika apskatīts, cik būtiska patiesībā ir cenu starpība starp PPZ un tradicionālo preču zīmju olām mazumtirdzniecības vietās.
Pētījums balstīts uz 12 mēnešu cenu datiem atsevišķos mazumtirdzniecības veikalos2 un atklāj būtiskas cenu atšķirības dažādās olu klasifikācijās. Rezultāti liecina, ka PPZ olas bieži ir ievērojami lētākas nekā tradicionālo zīmolu olas. Šī cenu atšķirība var ietekmēt ne tikai patērētāju izvēles (īpaši cenu jūtīgākajiem pircējiem), bet arī ilgtermiņā ietekmēt tirgus struktūru un konkurenci.
Olu cenu dinamika pēdējos 12 mēnešos
Analizējot cenu dinamiku gada laikā, novērojams, ka olu cenas ne tikai atšķiras starp PPZ un tradicionālajiem zīmoliem, bet arī ievērojami svārstās dažādos laika periodos. Dati liecina, ka dažās klasifikācijās cenas gada laikā ir mainījušās pat par 40–50%.
Viens no būtiskākajiem pētījuma secinājumiem ir PPZ olu cenu lielāka stabilitāte salīdzinājumā ar tradicionālo zīmolu produktiem. Kamēr tradicionālo zīmolu olu cenām ir raksturīgas izteiktākas svārstības, PPZ olas saglabā relatīvi nemainīgas cenas, nodrošinot patērētājiem lielāķu paredzamību. Šāda cenu stabilitāte var būt saistīta ar mazumtirgotāju spēju kontrolēt PPZ olu ražošanas un piegādes ķēdes, kā arī ar zemākām mārketinga, iepakošanas un citām izmaksām. Sezonālās cenu svārstības ir vēl viens nozīmīgs faktors. Novērots, ka īpaši svētku periodos, kad pieprasījums pēc olām palielinās, cenu svārstības ir pamanāmākas. Arī PPZ olu cenām novērojams cenu kāpums, taču to cenas joprojām saglabājas zemākas nekā tradicionālo zīmolu olām, tādējādi joprojām saglabājot konkurētspējīgu priekšrocību.
Analizējot olu cenas divos lielākajos e-veikalos Latvijā – Rimi un Barbora – redzams, ka Barbora piedāvā olas par zemākām vidējām cenām nekā Rimi. Tomēr šī cenu atšķirība nav vienmērīga un mainās atkarībā no olu klasifikācijas un konkrētā laika perioda.
Visizteiktākās cenu svārstības novērotas Rimi e-veikalā olām, kas dētas brīvos turēšanas apstākļos (vidējā cena no 0,37 līdz 0,60 eiro), kā arī kūtī dētām olām (vidējā cenas amplitūda – no 0,20 līdz 0,34 eiro). Tikmēr Barbora platformā šajās pašās kategorijās cenu stabilitāte ir izteiktāka – brīvos turēšanas apstākļos dētu olu cenas svārstās no 0,28 līdz 0,32 eiro robežās, savukārt kūtī dētu olu cenas – no 0,23 līdz 0,27 eiro.