Administratīvi teritoriālās reformas (ATR) īstenotāji solīja, ka lielu, stipru novadu izveide visiem būšot ieguvums, ka cita starpā paplašināšoties arī sociālā atbalsta pieejamība.
Kā šis solījums ir īstenojies Talsu novadā, kuram pievienoja Dundagas, Mērsraga un Rojas novadu? Novadā ir četras pilsētas – Talsi, Sabile, Stende un Valdemārpils –, kā arī 18 pagasti. Tātad to cilvēku skaits, kuriem ir nepieciešams sociālais atbalsts, ir kļuvis lielāks, bet Talsu novada pašvaldības budžets arvien problemātiskāks – patlaban tajā ir 8,3 miljonu eiro liels deficīts un ir samazinātas amatu vietas pašvaldības centrālajā aparātā, turpinās to apcirpšana pašvaldības iestādēs un struktūrvienībās. Sarežģīto finansiālo apstākļu dēļ pašvaldības amatpersonas un darbinieki strādā četras, nevis piecas dienas nedēļā.
Piemēram, Rojas pagasta iedzīvotāji nevēlas samierināties ar šādu situāciju un arvien skaļāk runā par atdalīšanos no Talsu novada, lai izveidotu savu Rojas novadu.
Tieši Rojā diskutējām par to, kas mainījies sociālajā jomā pirms un pēc ATR. "Latvijas Avīzes" organizētajā sarunā piedalījās Talsu novada Sociālā dienesta vadītāja Ilze Kārklevalka, bijusī Rojas novada domes un Talsu novada domes priekšsēdētāja, bet patlaban Talsu novada domes deputāte Eva Kārkliņa, Rojas vidusskolas sociālā pedagoģe Kristīne Maslovska, Rojas invalīdu biedrības vadītāja Erna Grīnvalde un Rojas pensionāru biedrības pārstāve Ināra Martinovska.
Apvienojot novadus, tika izveidota vienota sociālā atbalsta sistēma, izlīdzinot un vienādojot gan pabalstus, gan arī sociālo pakalpojumu veidus un pieejamību. Kā šī izlīdzināšana ir ietekmējusi pievienoto novadu cilvēkus – vai, piemēram, vienādojot pabalstus, tie ir pielīdzināti augstākajam līmenim?
I. Kārklevalka: Iedzīvotājiem sociālā palīdzība ir kļuvusi pieejamāka un daudzpusīgāka. ATR laikā piedalījos saistošo noteikumu izstrādē sociālās palīdzības un pakalpojumu sadaļā un zinu, ka tika ņemti vērā labvēlīgākie nosacījumi. Sociālās palīdzības pabalsti netika samazināti.
K. Maslovska: Izlasot to, kas ir rakstīts novada pašvaldības mājas lapā internetā, es noticēju, ka mēs ejam labāka piedāvājuma virzienā. Bet mans viedoklis mainījās, kad aptaujāju iedzīvotājus, tajā skaitā bērnu un jauniešu vecākus, cilvēkus, kas ir strādājuši sociālajā aprūpē, seniorus un arī tādus cilvēkus, kuri ir nonākuši situācijā, kad ir jālūdz sociālā palīdzība. Pavērās samērā bēdīga aina. Piemēram, man ir zināms konkrēts gadījums par ģimeni, kas rūpējas par senioriem.
Bijušajā Rojas novadā bija viens pieturas punkts, kur vērsties pēc palīdzības, piemēram, lai saņemtu palīgierīci, kas ļautu pārvietoties, bet tagad tas vairs nav iespējams.
Pagāja krietns laiks, kamēr sapratām, kur jāvēršas pēc šādas palīdzības.
Reizē ar Lāsmu Pūci, kura aizgāja mūžībā, nomira arī sociālais atbalsts... Viņa bija cilvēks, kuru pazina daudzi Rojas novada iedzīvotāji un pie kuras vienmēr varēja vērsties, kad bija nepieciešama sociālā palīdzība.
E. Kārkliņa: Jāatzīst, ka tomēr sociālie pabalsti ir kļuvuši daudzveidīgāki un arī lielāki. Bet, ja runājam par sociālo pakalpojumu nodrošināšanu uz vietas, tad pieejamība ir kļuvusi sliktāka. Iztrūkst, piemēram, prevencija, kas Rojas novadā bija labā līmenī. Bet tur nav vainīgs sociālais dienests, kurš ir spiests strādāt galvenokārt uz to, lai apkalpotu likumu. Tas novedis pie tā, ka klāt nākuši iedzīvotājiem nesaprotami birokrātiskie šķēršļi. Agrāk, kad bija Rojas novads, pašvaldībā ieradās, piemēram, seniori, kuri ir invalīdi, un lūdza, lai palīdz viņiem noorganizēt nodarbības kulinārijā. Pietika ar to, ka viņi uzrakstīja projektu, un viss notika. Viņiem nebija jāiet garais iepirkuma ceļš, kā tas ir patlaban. To pašu var teikt arī par palīdzību ģimenēm – Rojas novada pašvaldība daudz strādāja ar prevenciju.