Izdevniecība "Latvijas Mediji" 2024. gada nogalē laida klajā grāmatu "Ellija. Gleznotāja mūza", kas vēsta par latviešu gleznotāja Jaņa Rozentāla mīļoto sievu – Elliju Forseli-Rozentālu.
Grāmatu iespējams iegādāties šeit.
Grāmatā ir brīvi veidots Ellijas dzīvesstāsts, kas balstīts korespondencē un biogrāfijas ziņās, daudzi materiāli, ko izmantojusi somu autore Sāra Vaherjoki-Honkala (1953), ir atrodami tikai privātos arhīvos.
Autore ir tik labi iepazinusi savu varoni, ka atļaujas pat iemiesoties viņas dienasgrāmatas tekstos – mazās nodaļās, kas ir grāmatā, un varētu būt tapušas arī Ellijas prātā. Sāra Vaherjoki-Honkala ir mākslas un kultūras vēsturniece, pasniedzēja un publicējusies kultūrvēsturei veltītos žurnālos. Viņa aizraujas ar Latvijas kultūru un vēsturi, kā arī arhitektūru.
Par to, kā sākās aizraušanās ar Ellijas dzīvesstāstu, viņa raksta: “Bija deviņdesmito gadu nogales vasara. Klīdu pa Rīgas bulvāriem, meklējot ēkas ar motīviem savam mākslas vēstures maģistra darbam. Devos pa Alberta ielu un uzgāju racionālajam jūgendstilam piederošo, apburošo dabas motīvu rotāto māju uz stūra. Ziņkārīgi pavēru durvis. Kāda kāpņu telpa, kas par gleznojumiem! Uzkāpu piecus stāvus augstāk un apbrīnoju šo krāšņumu; tā ir viena no skaistākajām kāpņu telpām Rīgā. Augšstāvā atradās durvis ar norādi “Janis Rozentāls”. Nešaubīdamās piespiedu zvana pogu. Biju nokļuvusi muzejā. Kad biju apstaigājusi pieticīgās telpas, uzzināju, ka šajās mājās saimniekojusi somiete – dziedātāja, kas apprecējās ar latviešu mākslinieku. Manī pamodās interese. Tajā reizē izlēmu darīt viņu pazīstamu somiem.”
Taču grāmata nav domāta tikai somu lasītājiem, jo Latvijā Elliju pazīst gaužām maz – viens no iemesliem ir mūsu ierastā uzmanība, kas vērsta viņas slavenā vīra virzienā.
Taču Ellija nav tikai Jaņa sieva. Viņa ir arī sava laika sieviete, mīloša māte un talantīga dziedātāja.
Par to, kas ir Ellija, kā viņa atrada savu latviešu likteni un cik laimīga bija viņas dzīve ar un bez Jaņa Rozentāla, vēsta šī grāmata.
Grāmatu no somu valodas tulkojusi Gunta Pāvola. Māksliniece Aija Andžāne.
Fragmenti no grāmatas "Ellija. Gleznotāja mūza"
“1871. gads, kad piedzima Ellija, bija vēsturiski nozīmīgs. Vācijas mazās valstiņas apvienojās ķeizaristē, tika nodibināta Parīzes komūna, un Krievijai piederošā Somijas autonomā apgabala centrs bija Helsinki – plaukstoša galvaspilsēta ar universitāti, jauniem dzīvojamajiem rajoniem un visām urbanizācijas parādībām. Pilsēta auga un pletās. Bruģakmens ielas bija izveidotas austrumu–rietumu un ziemeļu–dienvidu virzienos. Mežaini apvidi un daudzas klintis bija apbūvētas ar jaunām ēkām. Helsinki sāka izskatīties pēc īstas galvaspilsētas.
Teodora un Annas Forselu ģimene dzīvoja Antinkatu ielā 32, kas mūsdienās ir Lenrūta iela (Lönnrotinkatu). Rajonu ap šo ielu dēvēja par Dzērvju kvartālu (Kurki-kortteli), kur 19. gadsimta septiņdesmitajos gados tika uzbūvēta Tehniskā augstskola. Gadu pirms ēkas pabeigšanas kvartāla pretējā pusē pacēlās Krievu garnizona teātra nams, kas vēlāk tapa pazīstams kā Somu opera, Somijas Nacionālā opera, bet mūsdienās – kā Aleksandra teātris. Forselu ģimenes atvašu bērnībā kvartāls Hietalahti līča pusē, tāpat kā mūsdienu Albertinkatu un Bulevardi stūra zemes gabals, bija neskarta, dabiska teritorija, kurā spēlējās tuvējo apkaimju bērni un jaunieši.
Antinkatu mājas pagalms esot bijis plašs un piemērots rotaļām gan Dzērvju kvartāla, gan citu apkaimju bērniem. Ziemās tur tika izveidots kārtīgs ragavu kalniņš un uzliets ledus tuvējās apkārtnes ķipariem par prieku, jo īstā slidotava atradās patālu Ziemeļu krastā, uz kurieni mazākajiem netika ļauts doties vieniem pašiem jo īpaši vakaros. Tāpat bērni ziemā rotaļājās, ceļot lielus sniegavīrus un būvējot sniega lukturus, kuros ievietoja sveces vai citus gaismekļus. Rudeņos un pavasaros iecienīta bija tautas bumba, darvas katls(1) un paslēpes, kam daudzas pagalma ēkas piedāvāja labas slēptuves.