Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanas dienā, 4. maijā, Nacionālā kino centra organizētajā Latvijas filmu maratonā notiks vairākas pirmizrādes, arī pilnmetrāžas dokumentālās filmas "Astra". Režisores Lienes Laviņas, producenta Sandija Semjonova un scenārija autoru Gundara Rēdera un Raita Valtera veidotā filma būs politiskā disidenta un atmodas laika simbola Gunāra Astras (1931–1988) portretējums.
Gaidāms vēsturiski biogrāfisks stāsts par unikālu personību ar nesalaužamu garu un stipru mugurkaulu – Gunārs Astra drosmīgi rīkojās saskaņā ar savu sirdsbalsi, būdams pārliecināts, ka Latvija reiz būs brīva.
Valsts svētku priekšvakarā "Kultūrzīmes" režisori Lieni Laviņu lūdza pastāstīt par filmas ieceri un Gunāra Astras nozīmi šodienas Latvijā.
– Kādēļ nolēmāt uzņemt filmu par mūsu brīvības cīnītāju Gunāru Astru?
L. Laviņa: – Jau trīsdesmit gadus dzīvojam neatkarīgā Latvijā, bet līdz šim nav tapusi neviena pilnmetrāžas dokumentālā filma par sava laika ievērojamākajiem Latvijas nacionālās pretestības kustības dalībniekiem. Man tas šķita nepareizi. Protams, Gunāra Astras vārdu esam dzirdējuši vairākkārt, tomēr gribēju viņu izprast vairāk, meklēt sevī savu "Astru".
Gunārs Astra bija indivīds, kurš spēja stāties pretī totalitārai varai, turklāt viņš bija viens, nemeklēja sabiedrotos, aiz viņa nestāvēja nekāda organizācija vai ļaužu bari. Mūsu vēsturē šis fakts uzskatāms par klasisku varonību.
– Kādēļ šī filma varētu būt svarīga 2023. gadā?
– Domāju, ka 2023. gadam nav nozīmes, Gunārs Astra bija svarīgs pirms 2023. gada un būs svarīgs arī pēc šī laika. Gan katram latvietim, gan politiķim viņš vajadzīgs kā atskaites punkts. Šie pagātnes izcilie cilvēki mums elpo pakausī un atgādina, par kādu cenu viss pirkts, it īpaši brīžos, kad šķiet, ka laiks "izgājis no eņģēm".
– Filmā būs vēl trīs varoņi – televīzijas operators Raits Valters, rakstnieks – hipijs Alfrēds Stinkuls un tēlnieks Gļebs Panteļejevs.
– Mans uzdevums bija iznest Astru tieši caur šiem trim filmas galvenajiem varoņiem. Katram no viņiem tās gaitā bija jāatrisina savs atšķirīgs uzdevums. Esmu gan pārliecināta, ka katrs no šiem varoņiem būtu pelnījis pats savu portretfilmu, viņi ir brīnišķīgi cilvēki, no kuriem daudz iemācījos; strādāt kopā ar viņiem bija pagodinājums.
Raits Valters ir vienīgais man zināmais cilvēks Latvijā, kurš Gunāru Astru iemūžinājis videolentē. Arhīva materiāls nav garš, bet šo nepilno desmit minūšu vērtība ir unikāla. Filmas gaitā Raits strādāja arhīvos un tikās ar tiem bijušajiem VDK aģentiem, kuri savā laikā bijuši kontaktā arī ar Gunāru Astru. Kā zinām, bijušie čekisti paši rokā nedodas, un Raits kopā ar filmas scenārija autoru Gundaru Rēderu izmantoja izsekošanas un novērošanas metodes. Uzdodot bijušajiem čekistiem jautājumus par Astras tiesas spriedumiem, filmas gaita kļuva nedaudz spraigāka.
Par poētisko filmas pusi bija atbildīgs tēlnieks Gļebs Panteļejevs, viņš filmēšanas grupai deva iespēju būt klāt no pašas pieminekļa idejas sākuma līdz pat tā atklāšanai. Viss gan nebija vienkārši, jo, pirms to atklāja iepretim Rīgas Apgabaltiesas namam Brīvības bulvārī 34, nama darbinieki ar tēlnieku nebija vienprātīgi par pieminekļa izvietojuma vizuālo koncepciju.
Berzēšanās ar Apgabaltiesas darbiniekiem un radošā krīze Gļebam pašam brīžam lika justies kā aizdomās turētajam un pret sevi ieturēt stingru nostāju. Šī saturiskā līnija man lika vilkt paralēles starp Astras laiku un šodienu.
Savukārt dzejnieks Alfrēds Stinkulis pats par sevi ir pateicīgs personāžs. Viņš bija viens no tiem, kuri bija klāt Gunāra Astras 1983. gada tiesas sēdē, kur Astra teica savu "Pēdējo vārdu". Toreiz Stinkulim kopā ar domubiedriem izdevās šo mirkli ierakstīt "minitape" kasetē un vēlāk to nelegāli izvest uz Zviedriju, lai paslepus nodotu radio "Brīvā Eiropa" pārstāvim Pāvilam Brūveram. Filmas gaitā Alfrēds cenšas sameklēt "Pēdējā vārda" oriģinālierakstu.
– Astra "Pēdējā vārdā" teica arī: "Man sāp, un es jūtos pazemots, kad man jākonstatē, ka lielum lielais vairākums Latvijā dzimušo un augušo krievu nemācās un negrib prast latviešu valodu, ka vidusskolas absolventam krievam latviešu valoda ir nievu un ņirgāšanās objekts..."