Sākot 11. janvāra, uzreiz pēc pirmizrādes Rīgā tūrē pa Latvijas kinoteātriem dosies režisores Elzas Gaujas pilnmetrāžas spēlfilma "Pastkarte no Romas", kas četrkārt nosaukta Nacionālajai kino balvai "Lielais Kristaps". Filma ir par divu pastnieku mīlestības stāstu, kurā ienāk Alcheimera slimība. Galvenajās lomās filmējušies aktieri Jānis Jarāns un Indra Burkovska.
Filmas operators ir Aleksandrs Grebņevs, scenāriju veidojušas Elizabete Lukšo-Ražinska un Elza Gauja, filmas māksliniece ir Ieva Kauliņa, kostīmu māksliniece – Kabish, montāžas režisors – Jurģis Ločmelis. Filmas mūzikas autors ir Andris Gauja, mūziku iespēlējuši Matīss Čudars, Artis Orubs, Jānis Porietis un Andris Gauja. Filma uzņemta Latvijā un Itālijā, veidota studijā "Picture House" sadarbībā ar Latvijas Kultūras akadēmiju un studiju "Riverbed". "Lielajam Kristapam" žūrija filmu izvirzījusi četrās nominācijās – "Labākā pilnmetrāžas spēlfilma", "Labākā aktrise", "Labākais aktieris" un "Labākais spēlfilmas operators".
"Kultūrzīmes" uz savu pirmo šī gada sarunu par filmu, teātri un šo laiku aicināja filmas galvenās lomas – Alvīnes tēla – atveidotāju aktrisi Indru Burkovsku.
– Daudzi par "Pastkarti no Romas" runā ar dziļu aizkustinājumu. Kā jūs teiktu, par ko ir filma?
I. Burkovska: – Tā ir melodrāma, patiesībā – mīlas stāsts, jo, saslimstot Ernesta sievai Alvīnei, viņš taču varēja sievu sūtīt arī uz kādu pansionātu, tomēr to izlemj nedarīt. Iespējams, skatoties filmu, kāds pārdomās, ko viņam pašam nozīmē šī dzīve, ko tā dod un ko tā ņem… Neviens jau nav teicis, nav apsolījis, ka dzīve būs viegla. Katrā ziņā domāju, ka filma daudzos raisīs pārdomas, varbūt ne tik daudz jaunos cilvēkos, bet noteikti skatītājos pēc pusmūža.
– Filma ir arī par Alcheimera slimību…
– Tas it kā ir interesanti, jo, ja mēs kaut ko aizmirstam, tad zinām, ka esam aizmirsuši, bet tie, kuri saslimuši ar Alcheimera slimību, nemaz nenojauš, ka ir ko aizmirsuši. Viņi domā, ka viss ir kārtībā, līdz ar to process nav vienkāršs un vienkārši nav arī tiem, kuri ir kopā ar slimnieku.
– Pagājušajā gadā pirmizrādi piedzīvoja Regnāra Vaivara izrāde "Mazā naudiņa", kurā tēlojāt Mātes lomu. Savā ziņā gan "Mazā naudiņa", gan "Pastkarte no Romas" runā par to, par ko sabiedrība labprātāk klusētu, – gan par Alcheimera slimību, gan garīgām slimībām…
– Tie, kuri pārdzīvojuši padomju laikus, zina, ka toreiz ļoti daudz ko izlikās neredzam, bet tā jau nav pārējās pasaules daļās. Tagad skaļi cīnāmies par Rietumu pasaules vērtībām, un viena no nozīmīgākajām ir zināms humānisms. Latviski humānismu var tulkot kā cilvēkmīlestību, un vairāk vai mazāk tieši cilvēkmīlestība ir dzīves jēga. Iespējams, daudzi vēl to neapzinās, bet dzīvē pie tāda slēdziena būtu jānonāk.
– Kādu jūs izjūtat mūsu sabiedrību – vai esam iejūtīgi un saprotoši? Mēs palīdzam Ukrainai, pirms Ziemassvētkiem spējām ziedot pusmiljonu eiro akcijā "Dod pieci", bet ikdienā?