Aktieris un režisors Jurģis Lūsis šobrīd vēl ir sava ceļa sākumā, Latvijas Kultūras akadēmijas (LKA) teātra režijas kurss absolvēts vien pirms trim gadiem, bet rīt, 19. septembrī, Latvijas Nacionālā teātra (NT) Jaunajā zēlē pirmizrādi piedzīvos viņa pirmais patstāvīgais darbs – Sudrabu Edžus stāsta "Dullais Dauka" iestudējums.
Līdz šim Jurģis teātra pieredzi galvenokārt guvis kā aktieris, piedaloties dažādās "Dirty Deal Teatrī", Cēsu Mazā teātra un Valmieras vasaras teātra festivāla izrādēs, tāpat arī meistarklasēs un festivālos ASV, Polijā, Francijā un Somijā, turklāt vairākiem iestudējumiem bijis režisora asistents.
Kā vēstīts jaunā iestudējuma materiālos, tas paredzēts jauniem cilvēkiem, kam svarīgi pārbaudīt robežas un uzzināt to, kas atrodas "aiz horizonta" dažādās šā vārda nozīmēs. Jurģis Lūsis ir arī stāsta dramatizējuma autors, kurš, saglabājot pirms vairāk nekā simt gadiem tapušo vēstījumu, radījis "laikmetīgu stāstu par plašākas patiesības meklējumiem, kas cilvēkiem bijuši svarīgi visos laikos, neatkarīgi no laikmeta sociālās realitātes. Kad Dullais Dauka pēdējo reizi bija šeit, uz planētas Zeme, viņš bija deviņus gadus vecs zvejnieku puika. Tagad, pēc 124 gadiem, viņš te ir atgriezies, lai atkal izdzīvotu savu zinātkāri, sastopoties ar pavisam citiem kosmosa un apziņas uzbūves skaidrojumiem, kas ļauj runāt par dzīves pašvērtību un Visuma bezgalību."
Kā stāstu izjūt režisors un kāda ir viņa Dullā Daukas pasaule, "Kultūrzīmes" noskaidroja plašākā sarunā.
– Kā izvēlējāties stāstu par "Dullo Dauku", kas jūs tajā uzrunā?
J. Lūsis: – Pagājušajā rudenī sapratu, ka vēlos ko iestudēt, biju atradis dažus interesantus materiālus un savas idejas gāju piedāvāt vairākiem teātriem. Paldies Nacionālajam teātrim, kas idejai piekrita, ceru, ka iestudējums noderēs gan man, gan teātrim, gan skatītājiem. Iestudēt tieši "Dullo Dauku" bija kopīgs lēmums ar Ievu Struku, NT direktora vietnieci repertuāra un mākslinieciskās stratēģijas jautājumos. Piedāvājot dažādus darbus, beigās ieteicos, ka varētu iestudēt arī "Dullo Dauku", jo ar to jau biju strādājis LKA scenogrāfijas studijās. Viņa šim priekšlikumam uzreiz atsaucās, jo kaut kas tāds esot tieši vajadzīgs.
Protams, mani visvairāk uzrunā pats puika, viņa pārpasaulīgā vēlme kaut kādā veidā transcendēt to realitāti, kurā viņš dzīvo. Liekas, viņa vēlmē tikt pie patiesības, kas atbrīvotu, ir kas ļoti skaists. Īpaši mans ir pats pēdējais Sudrabu Edžus iedotais kadrs, kur Dauka, viens mazs puisītis, aizskrien pāri ledus laukam.
– Sudrabu Edžus stāstu uzrakstīja 1900. gadā, bet vēlme redzēt, kas ir tur, aiz horizonta, nenoveco…
– Daukā ir vispārcilvēciskais, kas vairāk vai mazāk taču mīt ikvienā cilvēkā, tā arī ir viena no stāsta vispozitīvākajām lietām. Vēstījuma būtība ir nenovecojoša, tiesa, varbūt noveco sadzīviskās detaļas, apstākļi, kuros Dauka dzīvo un aug, bet kopumā tas tik tiešām ir no dzīvojošajiem stāstiem. Taisnība, valoda, kādā tas uzrakstīts, gan vietām ir novecojusi, bet vienlaikus tieši šajā valodā esam atraduši savu šarmu, izrādē tā skan diezgan daudz.
– Kādus iedomājaties savas izrādes skatītājus?
– Izrāde paredzēta pamatskolas vecuma bērniem no 5. līdz 9. klasei, tomēr domāju, ka interesanti būs katram, kurš domā par to, kas atrodas aiz horizonta.
Gabals nebūs īsti skumjš, jo kopējā vēstījuma noskaņa ir vairāk gaiša, nekā ierasti, tikšana aiz horizonta jau var nozīmēt arī ko citu kā vienkārši fizisku nāvi. Mūsu dramatizējumam ir divi sākumi un divas beigas, viena, ko devis Sudrabu Edžus, un otra, ko esam klāt uzrakstījuši paši.