Pēc iepriekšējās sezonas satricinājumiem Latvijas teātrī pēcvētras periods nācis ar daudziem un dažādiem jaunumiem. Sarežģīti izcelt noteiktu teātri atsevišķi, jo katrs var piedāvāt labāko savam skatītājam.
Salīdzinājumā ar aizvadīto sezonu teātra satrauktās vēsmas pamazām sāk rimties. Piemēram, Valmieras teātris beidzot ticis pie atjaunotas ēkas, izejot cauri nebeidzamai pārbaudījumu gūzmai. Savukārt Jaunais Rīgas teātris (JRT) iepriekšējā sezonā svinīgi iesāka pavasari jau atjaunotajā ēkā. Izmaiņas teātru vadībā, lielās revolūcijas un aktieru pārvilināšanas skandāls arī it kā norimies. Tāpēc jaunajā sezonā ir daudz muzikālu izrāžu, spilgtu personību, eksistenciālu jautājumu, kā arī no jauna ietērpta nozīmīga pasaules un latviešu literatūras klasika. "Kultūrzīmes" apkopoja un noskaidroja nozīmīgāko teātru repertuāros jaunajā sezonā, jāsaka, piedāvājumu horizonts plešas tālu.
Nacionālais teātris – dziedēs rētas
Pārdzīvojis visai lielu revolūciju vadībā, Nacionālais teātris (NT) turpina darbību ne mazāk jaudīgi kā iepriekš. Šoreiz NT pieturas pie stabilitātes, norādot, ka iepriekšējās sezonas dumpīgais gars būs norimies. "Iepriekšējās sezonas mērķis radošajai komandai bija provocēt un pakaitināt publiku, lai pierādītu teātra mākslas dumpīgo garu. Šajā sezonā ceram dziedēt rētas, iepriecināt un vienot cilvēkus, kas pieder dažādām paaudzēm un kam patīk dažāds teātris. Proti, esam domājuši par repertuāra daudzveidību. Vienlaikus Nacionālā teātra mērķim nevajadzētu būt katru sezonu pieteikt ar būtiskām izmaiņām, nestabilos ārējos apstākļos nebūtu slikti ļaut skatītājam teātrī sajusties kā mājās – gaidītam un mīlētam," saka Ieva Struka, NT direktora vietniece repertuāra un mākslinieciskās stratēģijas jautājumos.
"Šajā sezonā, noliekot līdzās Alberta Bela "Cilvēki laivās", Astridas Lindgrēnas "Mēs, Sālsvārnas salas vasarnieki", Sudrabu Edžus "Dullais Dauka", kur darbība ir cieši saistīta ar jūras tuvumu, sapratām, ka arī tādos klasiskos materiālos kā Frensisa Skota Ficdžeralda "Lieliskais Getsbijs" vai Rutku Tēva vēsturiskais romāns "Dumpīgā Rīga" darbība notiek pilsētā pie ūdeņiem, un tad jūras un ūdeņu metafora jau ļauj to pielāgot cilvēka dzīvei. Bangojošie dzīves ūdeņi, kā Nacionālais teātris definējis 106. sezonas vadmotīvu, sajūtami visos darbos. Galu galā – par mērenību vai prātīgiem un apdomīgiem cilvēkiem jau parasti izrādes netaisa," teic Ieva Struka. Gaidāmi arī jaunumi no režisoriem, kas nupat atgriezušies teātrī pēc ilgāka pārtraukuma. Indra Roga iestudēs "Lielisko Getsbiju" un Pēteris Krilovs – Tenesija Viljamsa "Ilgu tramvaju". Vēl svarīgs akcents tiks likts uz nesen mūžībā aizgājušā rakstnieka Alberta Bela daiļradi, jo pirmiestudējumu Latvijā piedzīvos romāns "Cilvēki laivās" (12. septembrī).
"Esam ilgi lolojuši šo sapni, jo tas ir viens no spēcīgākajiem latviešu prozas darbiem, kaut arī sarakstīts šķietami tālajā 1987. gadā. Vai pratīsim nosargāt savu valodu un līdz ar to savu tautu, ja visu mērīsim ar ekonomiskās atdeves un lietderības mēru? Vai izjūtam atbildību par to, kādā zemē dzīvos nākamās paaudzes? Un vēl daudzi citi būtiski jautājumi, ko Bels uzdeva pirms gandrīz četrdesmit gadiem, bet kuri šodien ir vēl aktuālāki. Patiešām žēl, ka autors nesagaidīja pirmizrādi, bet veltīsim to viņa piemiņai," teic Ieva Struka. Savukārt uz iestudējumu "Mēs, Sālsvārnas salas vasarnieki" Paulas Pļavnieces režijā īpaši tiks aicināti bērni kopā ar vecākiem.
Dailē – caurvīsies cilvēka attiecības ar dabu
Dailes teātra direktors Juris Žagars vairākkārt uzsvēris, ka pār viņa vadīto teātri nākamajā sezonā nedominēs viena tēma, jo tik lielam teātrim būtu jārezonē ar vairumu sabiedrības, kas domā ļoti dažādi. Savukārt Matīss Gricmanis, kurš jaunajā sezonā ir dramaturgs skaļi pieteiktai un visai spilgtai koncertizrādei "Kodiens", tomēr iezīmē, ka pat visai netiešā veidā Dailē būs klātesoša tēma par cilvēka un dabas attiecībām. "Mums visiem kopsaucējs ir šī cilvēka daba. Viesturs Kairišs nāks klajā ar pilnībā jaunu un negaidītu interpretāciju Šekspīra nemirstīgajai komēdijai "Sapnis vasaras naktī", kas arī ir stāsts par mīlestību. To, kā tā liek cilvēkiem kļūt par ēzeļiem vienam otra priekšā, pārvērsties. Mums ir Nobela prēmijas laureātes Olgas Tokarčukas romāns "Dzen savu arklu pār mirušo kauliem", kas iznācis latviešu valodā. To iestudēs sīriešu izcelsmes režisore no Nīderlandes Ola Mafālani. Tas arī ir stāsts par cilvēka attiecībām ar dzīvnieku pasauli un to, vai dzīvnieki mums atriebtos, ja viņiem būtu iespēja. Mēs turpinām šo tēmu par cilvēka mijiedarbību ar dabu." Arī mākslinieciskais vadītājs Viesturs Kairišs norāda, ka šajā sezonā būs iešana dabā, kā arī cilvēka dabā, tajā, kas slēpjas aiz neredzamā, meklējot attiecības starp cilvēkiem un dzīvniekiem.
Dabas un dzīvnieku tēma būs klātesoša arī izrādē "Zilā lapsa", kas tapusi lietuviešu režisora Joņa Terteļa režijā. Izrāde būs ievērojama ar animāciju, komandā būs scenogrāfe un kostīmu māksliniece Pamela Butāne, ilustrators Reinis Pētersons, animators Mindaugs Arlinsks. Meitenes Annas lomā būs Madara Viļčuka, kas, pēc Jura Žagara domām, ir bijusi lielisks ieguvums Dailes teātrim šajā sezonā. "Madara šajā sezonā sevi ir labi pierādījusi, tāpēc cenšamies viņu izmantot. Tā kā sporta komandā – ja ir labs sportists, tad viņš jāsūta uzbrukumā," saka Juris Žagars.
Liels uzsvars šajā sezonā likts uz mūziklu "Meža gulbji", kas nu jau ir ieņēmis kulta statusu Dailes teātrī un vietu teātra kultūras kanonā. Nākamgad mūziklam aprit 30 gadi, un šoreiz jaunās paaudzes režisors Klāvs Mellis to atdzīvinās svaigā skatījumā. Dailes teātra muzikālais direktors Juris Vaivods uzsver, ka šis materiāls pieprasa lielus resursus un taps, arī pateicoties jaunajai muzikālo aktieru paaudzei. Turpretī dramaturgs Matīss Gricmanis teic, ka šis mūzikls ir kultūras fenomens, kas atdzims jaunā enerģijā. "Tagad to iestudēs pašas jaunākās paaudzes režisors Klāvs Mellis, kurš vienmēr pārsteidz ar jokainām lietām. Viņš ļoti labi atrod līdzsvaru starp sentimentalitāti un ironiju. Spēj ne tikai pasmieties, bet piedāvāt jaunas emocijas. Māra Zālīte ir arī uzrakstījusi vairākas jaunas epizodes. Raimonds Pauls būs sarakstījis jaunas dziesmas," teic Matīss Gricmanis.