12. septembrī pirmizrādi piedzīvo pirmais šīs sezonas Latvijas Nacionālā teātra iestudējums – viedā rakstnieka Alberta Bela pirms teju 40 gadiem rakstītā romāna "Cilvēki laivās" dramatizējums. "Kā izdzīvot mazai tautai starp lielām tautām, ja mūsos cīnās seni aizspriedumi ar modernu māņticību, racionāli priekšlikumi ar iracionālām aizdomām, personiskā labklājība ar nolemtību trūkumam? Vai ir iespējama vienošanās konkrētiem darbiem, ja katram sava taisnība šķiet vienīgā pareizā?"
"Cilvēki laivās" stāsta par kuršiem, kuri reiz apdzīvojuši Kuršu mari un ko vārda tiešā nozīmē aprijusi Sventes kāpa, bet netiešā – blakus dzīvojošie, bagātākie un izglītotākie prūši. Romāns tiek uzskatīts par vienu no jaudīgākajiem darbiem latviešu literatūrā, kā arī pārtulkots daudzās valodās.
"Kultūrzīmes" sarunai par latviešiem mūsdienās, par mūsu spēku aicināja izrādes režisori Inesi Mičuli. Patiesībā šī saruna bija pagājušā gada sarunas turpinājums, toreiz "Kultūrzīmes" ar režisori runāja par viņas iestudēto Raiņa lugu "Jāzeps un viņa brāļi" Valmieras teātrī un Inese Mičule uzsvēra, ka izrādes pamatuzdevums ir ar Raiņa darbu iziet sava veida tikumisko pašattīrīšanos – sabiedrības un individuālo: "vēstīt, ka Dieva griba ir, lai cilvēki spētu augt savā garīgumā un spējā piedot". Par augšanu un garīgumu runājām arī tagad.
Romānā "Cilvēki laivās" paustā vēsts par asimilēšanos būtiska arī mūsdienās, turklāt nav runa vien jau par mazo latviešu tautu, bet arī daudzām citām.
Ikvienam būtiska pieredze. Es, piemēram, "Cilvēkus laivās" izlasīju 14 gadu vecumā, toreiz par pasaules kārtību man trūka tās pieredzes, kāda tā ir šobrīd, toreiz bija vien pusaudža pieredze. Vecāks skatītājs spēs apjaust arī dziļos slāņus – par tautas saglabāšanos, par kultūras saglabāšanos, jaunam cilvēkam jau prātā dažādas citādas lietas šeit un tagad. Tikai ar dzīves viedumu un pieredzes uzkrāšanu paplašinās horizonts, tāpēc katrs skatītājs izrādi vērtēs pēc savas pieredzes amplitūdas; aizdomāsies par bērnu laišanu skolā šeit, nevis ārzemēs, varbūt kāds cits sāks vairāk pirkt grāmatas latviešu valodā, vēl cits kādā izšķirošā mirklī pieņems lēmumu atkal iziet ielās un sadoties rokās gluži kā "Baltijas ceļā". Mums, latviešiem, šie izšķirošie mirkļi pieņemt lēmumus pienāk negaidot. Esmu jau agrāk uzsvērusi, ka 1918. gadā un "Baltijas ceļā" mūsu nācija varēja vienoties gribai, diemžēl 1940. gadā vadonis pateica, ka paliekam savās vietās, un ienāca tanki, tauta savā gribā nespēja vienoties un sākās jukas, katrs diemžēl veidoja savu ceļu. Par kopumu starp mums brīžiem ir ļoti grūti runāt, jo tauta un nācija ir mainīgi lielumi; ir mirkļi, kad esam vienoti, ir mirkļi, kad esam šķelti.
Šobrīd teju par ikvienu jautājumu esam apbrīnojami saskaldīti…
Vērtības ir jāatgādina ik mirkli, jāatgādina nepalaist iespēju palikt brīviem. Neielaist savā kultūrā svešo tik dziļi, lai pazaudētu savējo.
Mēs jau visi neesam vienādi, daļa, piemēram, cenšas ievērot tikumiskos dzīves pavedienus, daļa savukārt samierinās ar dzīves nežēlīgo īstenību un to apzinās. Iespējams, ka tai sabiedrības daļai, kas ir ap mani, piemīt šis skumjais optimisms. Mēs apzināmies, saskaņojamies ar esošo īstenību, vai tā ir rūgta vai salda. Liekas, latvieši tomēr tic tam labajam, vienmēr bijuši stipri un izturēs. Izturēs arī šī laika nestās grūtības.
Kā jūs kā latviešu režisore jūtaties šajā 2024. gada vasarā?
Es strādāju Latvijā, strādāju savā dzimtajā valodā. Lasot un zinot vēsturi, kādā bija spiestas strādāt un dzīvot paaudzes pirms manis, tai skaitā arī daļa no maniem pedagogiem, teikšu tā – šobrīd mūsu zemei ir laimīgs un labs laiks. Līdz brīdim, kad Ukrainā sākās karš, bija tāda teju utopiska doma, ka mana paaudze, manu bērnu paaudze izdzīvos bez kara. Man vienmēr bijis ļoti bail no kara, to sevī esmu iesūkusi jau no vecmāmiņu stāstiem, bailes no kara zemapziņā mīt arī no vecvecmāmiņu un senāka gājuma. Kā mazs bērns atceros sevi lūdzamies, kaut nu nekad nebūtu karš… Tagad mana paaudze dzīvo karam blakus.