Clear 3.3 °C
P. 18.10
Erlends, Rolanda, Rolands, Ronalds, Lūkass
SEKO MUMS
Reklāma
"Pirmizrāžu miriādē ir būtiski ne tik daudz salīdzināties ar pārējām Baltijas valstīm pašvērtējuma labad, kā koleģiāli nostāties uz vienas līnijas un skatīties kopā," sarunā ar "Kultūrzīmēm" teic Rīgas Starptautiskā kinofestivāla (RIGA IFF) kuratore Dārta Ceriņa.
"Pirmizrāžu miriādē ir būtiski ne tik daudz salīdzināties ar pārējām Baltijas valstīm pašvērtējuma labad, kā koleģiāli nostāties uz vienas līnijas un skatīties kopā," sarunā ar "Kultūrzīmēm" teic Rīgas Starptautiskā kinofestivāla (RIGA IFF) kuratore Dārta Ceriņa.
Foto: Anatolijs Subhankulovs / Latvijas Mediji

No 17. līdz 27. oktobrim Rīgas Starptautiskais kinofestivāls (RIGA IFF) desmit sadaļās un vairāk nekā 100 seansos piedāvās drosmīgus un svaigus autoru skatījumus.

Reklāma

Festivāla vadmotīvs "Pieredzēt citu pasauli" ("Witnessing the World of Another") šajā sezonā pievēršas kinomākslai kā izpratnes un līdzpārdzīvojuma veicināšanas formātam. RIGA IFF programmā atrodami gan Baltijas jūras un ziemeļvalstu reģiona, gan Latvijas režisoru – Uģa Oltes, Lailas Pakalniņas, Māra Maskalāna, Kristas Burānes – jaunākie darbi –, gan spilgtākie aktuālie kinodarbi no prestižākajiem kinofestivāliem – to skaitā Pedro Aldomovara jaunākā melodrāma "Blakusistaba", Donalda Trampa portretējums Ali Abasi filmā "Māceklis", Mati Diopas "Dahomejas karaliste" un daudzi citi, bet īpašajā fokusā – vācu jaunā kino spilgtākais pārstāvis Vims Venderss.

Kas ir tas, ko RIGA IFF ir paņēmis no pagājušās desmitgades, un ar ko tas vēlas pārsteigt un iepriecināt skatītājus nākamajā? Kas noteikti jāredz šajā festivālā? Par to – "Kultūrzīmju" sarunā ar Rīgas Starptautiskā kinofestivāla kuratori Dārtu Ceriņu.

Dārta Ceriņa: "Runājot par RIGA IFF, ir jāizceļ pilnmetrāžas filmu konkurss, kas šogad ir vislabākajā iespējamajā formā."

D. Ceriņa: – Festivāla otrajā desmitgadē, strādājot kopā ar komandu, nemainās tas, ka vēlamies atvērt laikmetīgā kino priekškaru un būt ļoti ciešās attiecībās ar skatītāju. Mums ir ļoti uzticīgs skatītājs, kurš ir gatavs sekot līdzi kino aktuālajiem mutuļiem, vēsmām, rokrakstiem un parādībām, kas plešas arī pāri Eiropai.

– Piedāvājums jums, bez šaubām, ir augstvērtīgs, sadalīts desmit sadaļās. Kura sadaļa šogad prasīja lielāko spēku ieguldījumu?

– Filmu programmu pārzina mākslinieciskā direktore Sonora Broka, arī man, kā kuratorei esot iesaistītai tās veidošanā, jāsaka, ka jebkura liela, sevi cienoša festivāla pamatā ir spēcīgas un daudzveidīgas konkursa skates. RIGA IFF rit tikai vienpadsmitais gads, bet, ja skatāmies uz analogiem, bet lielākiem un senākiem Eiropas festivāliem kā Berlināle, Kannas un Venēcija, tad jāsecina, ka festivālu spēks ir tieši konkursa skatēs. Līdz ar to, runājot par RIGA IFF, bez šaubām, ir jāizceļ pilnmetrāžas filmu konkurss, kas šogad, manuprāt, ir vislabākajā iespējamajā formā, jo vienkopus satiekas šeit, Latvijā, un Baltijā saprotami kodi, tonalitātes, noskaņas, arī sociālpolitiskie diskursi. Galu galā – tā ir ekrāna valoda, kurā mēs paši dzīvojam.

Ja man ir jāiesaka tiešām intensīvs piedzīvojums šajā festivālā, tad tā ir pilnmetrāžas filmu skate, kurā līdzās filmām no Lietuvas, Igaunijas, Latvijas ir arī Ukrainas, Norvēģijas, Dānijas, Vācijas un Zviedrijas kino. Lietuviešu režisores Saules Bļuvaites filma "Izlēcējas", piemēram, vēsta par pusaudzēm, kas, sapņojot par lielāku, izdevušos dzīvi, vēlas kļūt par modelēm un īsteno ļoti drastiskus līdzekļus pret savu mentālo veselību un ķermeni. Tai līdzās ir Sandensā godalgotā Tēas Vistendāles filma "Sadzīvot ar mirušajiem" – tas ir gausā kino piemērs zombiju žanrā, vēstot par mirušo augšāmcelšanos. Brīnišķīga, gotiska un vērienīga ir Magnusa van Horna – zviedru režisora, kurš filmē Dānijā, – filma "Meitene ar adatu" – par Čārlza Dikensa romāniem līdzīgu Kopenhāgenu Pirmā pasaules kara laikā un šuvēju, kura ir dzīves pievilta – viņa nespēj atrast vīru, bet iemīlas savā priekšniekā, negaidīti paliek stāvoklī, satiek zināmāko Dānijas sērijveida slepkavu, un viņu ceļi liktenīgi krustojas. Šajā Kannu kinofestivāla galvenajā konkursā izrādītajā darbā, manuprāt, netiek ekspluatēta ne vardarbība, ne arī mūsu, šķiet, kolektīvā apsēstība ar sērijveida slepkavu stāstiem, bet intriģējošā veidā tiek runāts par sievietes ķermeņa autonomiju. Līdzās ir arī latviešu filmas – Māra Maskalāna gotiskais dokumentālais darbs "Beigas", Lailas Pakalniņas sabiedriskā transporta galapunktu odiseja "Galapunkti", kā arī ukraiņu kino – "Lēni degošās zemes dziesmas" – ļoti caururbjošs darbs, kas ataino, kā ukraiņi ir spējuši izdzīvot un kā mainījusies viņu pašu, īpaši jaunās paaudzes, attieksme pret valsti pēc Krievijas pilnā apjoma iebrukuma Ukrainā.

– Šogad filmas izrādīs arī Daugavpils Marka Rotko mākslas centrā. Cik atsaucīga ir Latvijas auditorija, ņemot vērā, ka festivāls kopš kovidlaikiem ir kļuvis pieejams arī tiešsaistē?

– Festivālam ir ārkārtīgi svarīgi, ka līdzās Rīgai festivālam ģeogrāfiskā pieejamība ir plašāka, un jūtamies ļoti atbildīgi par to, ka kino kultūra nenotiek tikai Rīgā. Sadarbībā ar lielisko Marka Rotko mākslas centra komandu Daugavpilī un Ziemeļvalstu ministru padomes biroju Rīgā piedāvājam redzēt četras filmas no RIGA IFF programmas. Seansus atklās somu režisores Mias Tervo asprātīgā komēdija "Raķete" – ar disko un Lapzemes sniega akcentiem tā vēsta par aušīgas, jaunas sievietes, vēlāk žurnālistes, ceļu 80. gadu sākumā, atklājot, ka vietējā ezerā ir iekritusi kodolraķete. Līdzās minētajām filmām ir leģendārās zviedru aktrises Līvas Ulmanes un zviedru autorkino meistara Ingmara Ulmana mazdēla Halfdana Ulmana Tendela spožā režijas debija "Armands", kas šogad Kannās tika godalgota ar labākās debijas balvu. Tās centrā ir situācija skolā, kad māte – viņu spēlē lieliskā norvēģu aktrise Renāte Reinsve – ierodas uz pārrunām skolā. Viņas dēls ir izraisījis incidentu, un uz sarunu ir izsaukti otra bērna vecāki. Paradoksālais ir tas, ka neviens nezina, kas īsti ir noticis, – turpmākais filmā iegūst cilvēka psihi un skatītāju nervus atkailinošas nozīmes. Tā ir tiešām ļoti spēcīga psiholoģiskā drāma. Tāpat Daugavpilī būs iespējams redzēts Levana Akīna filmu "Pāreja", kas piedāvā divu negaidītu draugu pašatklāsmi un došanos no Kutaisi Gruzijā uz Stambulu Turcijā. Daugavpils seansu vidū ir arī minētā Magnusa van Horna "Meitene ar adatu".

Reklāma
Reklāma

– Kāda ir jūsu sadarbība ar reģionālajām koncertzālēm, kas jau ir būvētas ideāli piemērotas kino izrādīšanai?

– Esam iepriekš mēģinājuši, gājuši ārpus Rīgas un sadarbojušies ar izrādītājiem Cēsīs, Siguldā, Valmierā, kā arī, piemēram, esam bijuši Madonā pandēmijas laikā. Esam gatavi un atvērti, tomēr sadarbībai vienmēr jābūt abpusējai. Ar to saprotam, ka arī otrai pusei ir jārēķinās ar laika, cilvēku un finansiālajiem resursiem, ko tā ir gatava ieguldīt savā pilsētā. Esam lūkojušies uz lietuviešu kolēģu piemēru, kad festivāls "Kino pavasaris", kas ir kaimiņvalstī apjomīgākais, norisinās dažādās Lietuvas vietās. Tas ir modelis, ko RIGA IFF patur prātā, jo īpaši ņemot vērā Latvijas kritisko kinoteātru un kinozāļu piekļūstamību.

– Bet kur tad ir iemesls, kāpēc neesat reģionālajās koncertzālēs? Vai tā ir pārāk augsta īres maksa?

– Iemesls, protams, ir pašu kultūras institūciju ieinteresētība; tas, vai viņi saredz savu vietējo auditoriju un skatītājus. Šajā ziņā jāatrod kāds satikšanās punkts. Mēs jau arī šajā laikā esam mēģinājuši izkāpt no šīs topogrāfijas, kas nav tikai Rīga. Līdztekus, protams, ir nozīme arī tam, ka ļoti daudz izrādām filmas tiešsaistē. Arī tas ir iesācies pandēmijas laikā, bet mēs to redzam kā ilgtspējīgu formātu.

Tiešsaistes seansu elastību un piekļūstamību mums ir ļoti svarīgi saglabāt, arī īpaši domājot par reģionu infrastruktūru – par cilvēkiem, kas dzīvo, piemēram, Aucē, Zasā vai Maltā, par to, vai viņiem ir tik ērti nokļūt līdz kino fizisko seansu formātā. Protams, mēs festivālā ļoti daudz domājam arī par cilvēkiem ar dažādiem kustību vai cita veida apgrūtinājumiem, lai viņiem kinoseanss ir iespējams. Bet īsā atbilde par reģioniem – esam mēģinājuši uzrunāt, tomēr jābūt ieinteresētībai arī no reģionu puses, jo ir bijušas situācijas, kad vietējo kinoteātru vai kultūras institūciju pārstāvjiem, kuri droši vien zina savu vietējo skatītāju, pašiem varbūt nav pārliecības par to, vai sadarboties ar RIGA IFF vai arī varbūt festivāla filmas šķiet pārāk drosmīgas.

– Ieviešot iespēju filmas skatīties attālināti, izskanēja arī arguments, ka tas paplašinās auditoriju. Vai tas ir noticis?

– Jā, ģeogrāfiskā šķērsgriezumā RIGA IFF auditorijas kontekstā redzam, ka mūs daudz skatās Vidzemē un Kurzemē. Tāpēc mums šķita pilnīgi nepieciešams un konceptuāls solis piedāvāt kvalitatīvu kino arī Daugavpilī klātienē, kur mūs skatās mazāk. Zinām, ka ir cilvēki, kuriem attālinātais formāts ir ērts – viņi nedzīvo kino infrastruktūras ziņā ērtākajās vietās. Otra auditorijas daļa ir cilvēki ar funkcionāliem vai dzirdes apgrūtinājumiem, kuriem piedāvājam aprakstošos titrus – tas ir kaut kas līdzīgs kā "Netflix" un citās straumēšanas platformās. Trešā auditorijas daļa, ko esam secinājuši, ir ģimenes ar bērniem, kuriem attālinātais formāts ļoti patīk.

Mums ir būtiski, lai mēs būtu pēc iespējas pieejamāki un atvērtāki, to apliecina arī mūsu programma dažādās tematiskajās sadaļās – piemēram, "Kids’ Reel" sadaļa bērniem, ģimenēm, skolas vecuma jauniešiem. "Festival Selection" sadaļa mums ir drosmīgāki, lielajos festivālos ieraudzīti lielā ekrāna notikumi. Ir ziemeļvalstu filmu programma "Nordic Highlights", kas ir ļoti iecienīta – humora, sociālo tēmu un reģiona noskaņas labs satikšanās punkts. Un, protams, arī retrospekcija "In Kino Veritas" un vācvalodīgajam kino veltītā sadaļa "Zeitgeist Deutschland".

– Kas šogad īpaši interesants ir gaidāms "Nordic Highlights" programmā?

– Noteikti minētās filmas "Raķete" un "Armands" – tie ir vietējiem skatītājiem saistoši darbi. Vēl vēlētos izcelt savu favorītfilmu – norvēģu režisora Dāga Juhana Heugerūda darbu "Sekss". Tā sākas gluži kā anekdote starp diviem kolēģiem skursteņslauķiem, kuri atklāj viens otram dažādas situācijas, kas ar viņiem ir notikušas. Viens no viņiem ir redzējis sapni, kurā sevi apzinājies kā sievieti, un šī ideja viņu nepamet. Bet otrs skursteņslauķis stāsta, ka klients viņam piedāvājis stāties dzimumattiecībās, tīrot skursteni. Viņš ir piekritis, izstāstījis sievai un neuzskata to par krāpšanu. Interesantākais šajā filmā ir tas, ka mēs neieraugām nekādu fizisku, grafisku darbību, bet drīzāk sarunas par to, ko Ziemeļeiropas reģionā un arī pie mums nozīmē ķermenis un fiziska tuvība.

Protams, vēl brīnišķīga ir Siljes Evensmū Jākobsenas dokumentālā filma "Jaunā savvaļa" – tas ir Sandensas festivālā godalgots darbs par ģimeni, kas atteikusies no steigas piepildītās ikdienas pilsētā, lai dotos dzīvot uz laukiem. Viņi adaptējas šai dzīvei, sekojot "downshifting" – dzīves tempa samazināšanai –, tomēr, iespējams, ir pieņēmuši kādus lēmumus savu bērnu vietā, izvēloties dzīvi, ko bērni pēc pāris gadiem noraidīs. Filmā izpaužas šī nemitīgā dualitāte. Ģimenes dzīvi izmaina tas, ka mātei Marijai tiek noteikta smaga veselības diagnoze, un viņi ir spiesti atgriezties pilsētā. Šī filma ir brīnišķīgs psiholoģisks portrets tam, kā izvēles, kuras veicam, ietekmē lielāki notikumi, kurus reizē pat nevaram ietekmēt.

Reklāma
Reklāma

– Cik šogad festivālā aktīva ir pārējo Baltijas valstu klātbūtne? Tiks rādīta Laurīna Bareišas filma "Sausi slīkstot", ko lietuvieši izvirzījuši kā savu kandidāti "Oskaru" labākās ārvalstu filmas nomināciju sarakstam.

Kadrs no Laurīna Bareiša spēlfilmas "Sausi slīkstot".

– Jā, tas ir konceptuāls autorkino. Laurīns Bareiša ir jauns režisors, trīsdesmitgadnieks, viņš pats ir arī filmas scenārists un operators. Viņa iepriekšējā filma "Svētceļnieki" 2021. gadā ieguva galveno balvu Venēcijas festivāla konkursā "Horizonti". Jau ar šo darbu viņš pieteica savu interesi par ģimenes struktūru pētniecību. Filmā "Sausi slīkstot" režisors saved kopā divas ģimenes, risinot "sausās slīkšanas" fenomenu. Tas, cik Bareiša atjautīgi integrē un spoguļo vidusmēra lietuviešu ģimeni bez kādas kritikas un asumiem, ļauj viņam eskalēt kaut kādus neredzamos mūsu psihes leņķus. Šis darbs ir arī apbalvots ar divām balvām Lokarno kinofestivālā, kur tas piedzīvoja pasaules pirmizrādi – īpaša ansambļa balva tika piešķirta arī četriem galveno lomu atveidotājiem. Šis ir tiešām spēcīgs režijas un arī aktieru kino.

– No Latvijas festivālā piedalās smagsvari – Uģis Olte ("Tesa Man"), Laila Pakalniņa ("Gala punkti"), Māris Maskalāns ("Beigas"), Krista Burāne ("Dzīves tango"). Kas ir tas, ko festivāls dod tieši Latvijas kino attīstībai?

– Mēs skatītājiem dodam iespēju salīdzināt, pašiem būt lieciniekiem un izsvērt Latvijas filmu attīstību, it sevišķi domājot par šā gada pilnmetrāžas filmu konkursu, kur sacenšas divi ļoti atšķirīgi darbi – Māra Maskalāna "Beigas" un Lailas Pakalniņas "Gala punkti". Tāpat izrādīsim Ērikas Lifrēdo un Kristas Burānes dokumentālo darbu "Dzīves tango". Festivālam kā Latvijas kino nozares spoguļotājam un attīstītājam ir būtiski parādīt, cik mūsu kino ir daudzveidīgi valodiskie vaibsti. Ļoti svarīgi arī, ka spējam sevi atrast savā reģionā un salīdzināt ar kolēģiem no Zviedrijas, Norvēģijas, Dānijas vai Vācijas. Un galu galā arī kopumā visā šā festivāla daudzveidībā pastāvam vienoti. Latvijas kino ir daļa no pasaules kinematogrāfa, un mums ir ļoti svarīgi izcelt Latvijas kino veidotājus. Tāpēc pirmizrāžu miriādē ir būtiski ne tik daudz salīdzināties pašvērtējuma labad, cik koleģiāli nostāties uz vienas līnijas un skatīties kopā. Turklāt tas viss atveras un notiek, tikai pateicoties skatītājiem.

Kadrs no režisores Kristas Burānes un galvenās mākslinieces Kristīnes Jurjānes veidotās filmu "Brīnumskapis" sērijas.

– RIGA IFF tradicionāli lielu uzmanību pievērš vācu kino, arī šogad īpaši tiek izcelti režisori Vims Venderss – tiks rādīta viņa filmas "Parīze Teksasa" (1984) digitāli atjaunotā versija un īsfilmu programma – un Jans Švankmajers.

– Mums gadu gaitā ir izveidojusies brīnišķīga sadarbība ar Gētes institūtu Rīgā. Tāpēc rādām aktuālo kino, kas tapis vācvalodīgajās zemēs – Vācijā, Austrijā un Šveicē. Vācijas kinematogrāfs mums ir ļoti nozīmīgs, jo tā ir viena no kino lielvalstīm, un Berlināle – viens no festivāla tendenču veidotājiem. Šogad mums liels notikums ir fokuss uz Vimu Vendersu [1945, viens no spilgtākajiem jaunā vācu kino kustības pārstāvjiem], piedāvāsim viņa īsfilmu izlasi, kurā apkopoti četri ārkārtīgi atšķirīgi, bet ne mazāk saistoši darbi, kas tapuši no 1967. līdz 1982. gadam. Tajos izpaužas gan jauna režisora eksperimentālie meklējumi, gan viņa ierašanās Ņujorkā un viņa kā Eiropas kino veidotāja saskaršanās ar Holivudas kino sistēmu. Viņam jau gūstot atzinību, nāca filma "Istaba Nr. 666", kad Kannu kinofestivālā viņš aicināja ievērojamākos sava laika režisorus reflektēt par to, kāda ir kino nākotne. Šī filma piedāvā 80. gadu "Zeitgeist" (laika gara) atbildi uz šo jautājumu.

Turpinot Vima Vendersa akcentu, festivālā tiks rādīta arī viņa atjaunotā filma "Parīze Teksasa" – lielā ekrāna darbs, īpašs skaņu un vizuālās ainavas, lielisko aktieru un visnotaļ mīklainā attiecību un ģimenes sairšanas stāsta dēļ. Esam priecīgi, jo programmā ir Kannās izrādītā restaurētā versija. Latvijas skatītāji būs vieni no pirmajiem, kas to redzēs.

– RIGA IFF tiks rādīta arī Venēcijas kinofestivālā "Zelta lauvu" ieguvusī spāņu klasiķa Pedro Aldomovara jaunākā melodrāma "Blakusistaba". Programmā ir arī šī brīža lielākais kino pasaules skandāls – Donalda Trampa portretējums Ali Abasi filmā "Māceklis". Kādiem kritērijiem festivālam jāatbilst, lai iegūtu šāda līmeņa filmas?

– Tā ir festivāla programmas departamenta aktīva sadarbība ar kino izplatītājiem un filmu aģentiem gan pirms, gan pēc pirmizrādēm. Mēs šā gada programmā necenšamies nodalīt lielākas un mazākas filmas. Ir darbi kā "Šambala", kas ir nepāliešu vesterns. Iespējams, tā šobrīd neraisa nekādu intrigu vietējam skatītājam, bet ir viena no šā gada visvairāk apspriestajām filmām. Unikāls notikums, ka tik maza valsts kā Nepāla ir radījusi, iespējams, vienu no gada labākajām filmām. Tāpat filma "Dahomejas karaliste" – viena no šogad visvairāk apspriestajām dokumentālajām filmām, kas Berlinālē ieguva galveno balvu "Zelta lācis". Arī Ali Abasi "Māceklis" – ļoti neordinārs, raupjš biogrāfiskā kino piemērs par Donalda Trampa publiskās performances sākumu. ASV prezidenta vēlēšanu kontekstā tā šobrīd ir viena no skaļākajām filmām, kas iekūlusies ne vienā vien skandālā. Tagad, kad tuvojas kino balvu sezona – "Zelta globuss" un "Oskari" –, drīz redzēsim, kuras filmas iedarbojas uz skatītājiem un atstājušas nospiedumus kino šajā gadā. Filmas ir dažādos dzīves ciklos, un šobrīd tās ir satikušās Rīgā.

Rīgas Starptautiskā kinofestivāla filmu izlase

"Izlēcējas".

"Izlēcējas" (2024), režisore Saule Bļuvaite. Galvenajās lomās ir divas meitenes, kuras sapņo par iespēju izkļūt no nekurienes, lai iekarotu Tokijas vai Parīzes modes mēles. Lietuvietes Saules Bļuvaites filmas pamatā ir pašas pieredze, kad viņa vēlējusies kļūt par modeli. Tas bijis kā apsolījums neatkarībai, apkārtējo cieņai un pašvērtības celšanai. Šobrīd režisore, jo īpaši pēc galvenās balvas iegūšanas Lokarno festivālā, tiek dēvēta par jauno Eiropas režijas cerību.

"Šambala".

"Šambala" (2024), režisors Mins Bahadurs Bams. Piecu kilometru augstumā, atrodoties Mazo Himalaju gleznainajos un skarbajos sniegos, nepālieša Bahadura Bama filmai piemīt pārlaicīgums. Unikāls budisma vesterns par jaunas sievietes Pemas dzīvi pēc poliandrām jeb daudzvīru laulībām kļūs ne tikai par viņas Lielā ceļa sākumu, bet arī negaidītām skatītāja pašatklāsmēm.

"Universālā valoda".

"Universālā valoda" (2024), režisors Metjū Rankins. Kanādietis Rankins atgādina to bērnu, kas pirmajās klasēs lika aiz apkakles aukstu sniegu un uzskatīja to par nedēļas joku. Viņa jaunākā filma par irāņu kino mūžīgo atmiņu starojumu, atgriežoties RIGA IFF programmā, ir dauzonīgs kino žests. Uzlūkojot globalizācijas tēmu, viņš nezaudē humoru, puicisku nenopietnību un pārliecību, ka kino ir valoda pāri visam.

"Grand tour".

"Grand tour" (2024), režisors Migels Gomešs. Ja meklējat kino kā vizuālu, emocionālu un intelektuālu notikumu, esat ieradušies pie portugāļa Gomeša – viņš ir viens no Eiropas pēdējiem sinefiliem, kura rokrakstā ievijas Portugāles kino, jo īpaši klasiķa Manuela di Oliveiras stils. Ar Kannu labākās režijas balvu godalgotais darbs seko līdzi diviem preciniekiem, kuri dzenas viens otram pakaļ Dienvidāzijā un cauri garajam gadsimtam.

Aptauja

Kā vērtējat LASI.LV rakstu kvalitāti?

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Reklāma
Reklāma
Tēmturi
Reklāma
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma