Piektdien, 29. novembrī, Jaunā Rīgas teātra (JRT) Jaunajā zālē skatītāji varēs pirmo reizi redzēt režisora Gata Šmita un dramaturģes Justīnes Kļavas darbu "Mīlas straume". Lomās zvaigžņotais aktieru sastāvs – Gundars Āboliņš, Baiba Broka, Andris Keišs, Elita Kļaviņa, Kaspars Znotiņš, Sandra Kļaviņa, Jana Čivžele, Aminata Grieta Diarra, Ričards Murāns.
Kā jau pierasts JRT, teju visas izrādes ir jau izpārdotas. Justīne Kļava – viena no pieprasītākajām teātra dramaturģēm Latvijā – šajā sarunā stāsta par lugas tapšanu, mīlestības rožainajām ilūzijām, dramaturga izaicinājumiem un agrajiem rītiem, kuros pilnveido tekstus.
– Pirms runājam par izrādi, gribu jautāt, par ko uztraucas dramaturgs pirms pirmizrādes. Skaidrs, par ko uztraucas režisors, bet pastāsti par savām bažām!
J. Kļava: – Par to pašu, ko režisors. Skaidrs, ka uz dramaturgu neattiecas lietas, ko viņš nav spējīgs saprast, piemēram, gaisma, skaņa un tehniskās lietas. Principā uztraucas, lai strādā viss dramaturģiskais koncepts. Lai visi teksti ir pareizajās vietās, kaut ko pieraksta klāt, kaut ko noņem. Reizēm aktieri izsaka šādu piedāvājumu.
– Cik sadarbības tev ir bijušas ar režisoru Gati Šmitu? Ar ko aizsākās ideja par izrādi "Mīlas straume"?
– Laikam ceturtā sadarbība. Vienmēr, kad man uzdod šo jautājumu, nevaru atbildēt, jo visi jau ir piemirsuši pašu sākumu. Cik atceros, Gatis Šmits vienkārši iesniedza Alvim Hermanim un JRT dramaturģei Margaritai Ziedai dažādas ieceres, ko gribētu īstenot. Taču man liekas, ka bija jau iepriekš sarunāts, ka neatkarīgi no tā, kāda būs šī ideja, es būšu dramaturģe. Tie ir darbi, kas top no nulles. Diskusiju ceļā nonācām līdz tam, ka īstenosim tieši šo ieceri.
– Tika minēts, ka izrādes veidošanā ietekmējāties no režisora Džona Kasavetisa kinofilmām. Kas aizrāva tieši šajā režisorā?
– Viņš ir neatkarīgā kino celmlauzis, no viņa vēlāk iedvesmojās arī Eiropas kino jaunais vilnis. Viņš ir viens no Gata Šmita mīļākajiem režisoriem. Viņa daiļrade bija atspēriena punkts. Kasavetisa varoņiem raksturīga nepastarpināta emocionāla pieredze, kas darbojas. Mēs redzam uz ekrāna tīrus, dzidrus smieklus vai asaras, gluži kā bērni. Mēģinājām runāt par saviem laikabiedriem, mūsdienām. Gribējām saprast, kā radīt šeit un tagad šīs dvēseliski autentiskās pieredzes tieši romantisko attiecību kontekstā.
– Cik zinu, tad viņa darbi ir ar dokumentālu pieskārienu, kas ir visai interesanta parādība mākslas kino.
– Jā, sajūta rodas no tā, ka viņi bieži filmas veidoja improvizācijas ceļā, filmējot ainas un paralēli rakstot scenāriju filmēšanai. Mēs darījām tāpat, tekstu rakstīju paralēli mēģinājumu procesam. Sākām mēģinājumu ar konceptu un varoņiem, taču pašus dialogus veidoju pirms konkrētās dienas mēģinājuma. Cēlos piecos no rīta, tad līdz mēģinājumam strādāju pie teksta. Tas notika ļoti intensīvi paralēli darbam teātrī.
– Vai aktieru improvizācijas dēļ?
– Tas drīzāk ir Gata Šmita paņēmiens, kā viņš strādā. Ar viņu ir interesanti, jo viņam ir ļoti svarīgi ieraudzīt lietas, nevis izdomāt tās ar prātu. Dramaturgs parasti ir racionālā daļa, kas izdomā, plāno. Par šo mēs bieži strīdamies, jo Gatis saka, ja izdomā lietas racionāli ar prātu, tad tur ir risks, ka kaut kas būs neīsts. Drīzāk jāpaļaujas uz fantāziju un intuīciju par to, kas notiek. Tas vienmēr man ir liels izaicinājums.