Sestdien, 23. novembrī, latviešu teātra patriarha Eduarda Smiļģa 138. dzimšanas dienā, skaisti atjaunotajā Valmieras Drāmas teātrī pasniegs "Spēlmaņu nakts" balvas 14 nominācijās par veikumu 2023./2024. gada sezonā, arī balvas par mūža ieguldījumu, ko saņems Dailes teātra aktrises Lidija Pupure un Ilze Vazdika. Cik aktīvi Latvijas teātri trešajā kara gadā ir bijuši savā politiskajā vēstījumā? Kāds ir "Spēlmaņu nakts" žūrijas skatījums uz Mihaila Čehova Rīgas krievu teātra vietu Latvijas kultūrvidē? Kāpēc nevajag skaitīt teātru nominācijas?
Lai diskutētu par šiem un citiem jautājumiem, "Kultūrzīmju" organizētajā "Zoom" diskusijā satikās "Spēlmaņu nakts" žūrijas pārstāvji – ATIS ROZENTĀLS, žūrijas komisijas priekšsēdētājs, teātra kritiķis, laikraksta "Diena" žurnālists, ANNA ANDERSONE, teātra kritiķe un interneta žurnāla "Satori" redaktore, EVITA MAMAJA, teātra zinātniece, KITIJA BALCARE, žūrijas priekšsēdētāja vietniece, teātra kritiķe, DITA JONĪTE, teātra un dejas kritiķe. Neklātienē diskusijā piedalījās MĀRA ĶIMELE, teātra režisore, pedagoģe.
Septiņi labi režisori
A. Bormane: – Pirmais, ko vēlos jums jautāt, – 2023./2024. gada sezonas "Spēlmaņu nakts" nominācijās ir izvirzīti pat septiņi režisori – Alvis Hermanis ("Melnais gulbis"), Viesturs Kairišs ("Spīdolas nakts"), Inese Mičule ("Jāzeps un viņa brāļi"), Indra Roga ("Vecās dāmas vizīte"), Valters Sīlis ("Sibīrijas haiku"), Reinis Suhanovs ("Pazudušais dēls"), Regnārs Vaivars ("Latviešu raķetes"). Kāpēc šoreiz tik daudz? Žūrijai bija grūti vienoties?
A. Rozentāls: – Tas liecina par žūrijas domu daudzveidību un to, ka dažādi žūrijas locekļi ar dažādiem paņēmieniem panāca, ka šo režisoru loku paplašina. Mēs būtu varējuši palikt arī pie pieciem nominantiem, bet šis bija kompromisa variants situācijā, kad domas ļoti dalījās. Šī sezona – varu salīdzināt, jo šī ir sestā "Spēlmaņu nakts" žūrija manā biogrāfijā, – izceļas ar domu dažādību, kas ir ļoti patīkami brīdī, kad viens ar otru sarunājamies un diskutējam, bet brīdī, kad jāsaskaita punktu izteiksmē, tad, protams, tas rada zināmus sarežģījumus. Šis tiešām bija tāds kompromisa variants, kas tapa izņēmuma kārtā ar Latvijas Teātra darbinieku savienības valdes atsevišķu balsojumu, jo principā iepriekšējos gadus mums no valdes puses nav dotas pilnvaras paplašināt nominantu loku.
E. Mamaja: – Dalīt Gada lielās formas un Gada mazās formas izrādes agrāk bija diezgan loģiski, bet tagad kļūst arvien grūtāk saprast, jo ienāk vēl "black box" zāles. Varbūt turpmākajām žūrijām vispār būtu jāliek šīs izrādes kopā – tas viņu ziņā –, bet ir diezgan loģiski, ka piecas labākās lielās formas un piecas labākās mazās formas izrādes veido labākie režisori. Bet, ja režisoru nominācijai ir tikai piecas vietas, tad ir grūti salikt, lai būtu objektīvi.
D. Jonīte: – Var teikt arī tā: esam septiņi ļoti dažādi eksperti, katrs ar savu redzējumu, un grūtības vienoties tikai par režisoriem parāda arī, ka režisori ir ļoti spēcīgi, katrs ar savām kvalitātēm un arī tāpēc tā kompānija veidojas lielāka. Jā, tas ir arī zināms kompromiss.
K. Balcare: – Man šķiet, ka šī sezona bija samērā mērena, un arī nominētie darbi parāda, ka nav tā, ka kāds darbs ļoti stāvētu ārpus, ir īpaši spožs un ka nav šaubu, ka tas aiziet arī uz režijas pozīciju. Līdz ar to arī esam tādā jocīgā situācijā, ka šī mērenība izraisīja arī šīs nominācijas paplašināšanos, lai tiešām būtu ņemts vērā kopīgais viedoklis, cik vien tas bija iespējams.
E. Mamaja: – Šajā sezonā neapšaubāmi bija tādi sasniegumi, virsotnes, par kurām neviens nešaubījās, bet pārējais un it sevišķi mērenība, kad nav ļoti daudz spilgtu izrāvienu, šo viedokļu dažādību rosina. Ja tā nebūtu, es ļoti sāktu šaubīties par savu izvēli.