Clear 14.4 °C
S. 08.09
Ilga
Gleznas "Siena" fragments.
Gleznas "Siena" fragments.
Foto: No personiskā arhīva

Mākslinieks ir tas, kas cementa mūrī vai koka dēlī ierauga mākslu, jēgu, dziļumu un viena objekta vispārinājumu. Sigitas Daugules izstāde "Sienas" Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā, kas apskatāma līdz 4. augustam, ir neliela mākslas darbu skaita ziņā un izpildījumā, bet dziļa saturā.

Reklāma

Izstādes kuratore ir Baiba Vanaga. Ekspozīcija ietver darbus, kas attēlo tikai divus objektus – koka dēļu sienas fragmentus un betona mūri. Gleznās attēlotas sienas, kas abus atšķirīgos celtniecības materiālus parāda vienojošā siltā gaismā.

Izstāde skatītājiem tiek pozicionēta kā ekspozīcija par urbānismu. Būtisks radošās domas izcēlums un jautājums ir – ko mēs katrs spējam saredzēt parastā sienā? Tomēr autores mākslas darbi stāsta arī par cilvēka dzīvi pilsētā, ko Sigitai Daugulei ir izdevies uzgleznot ar krāsām, tekstūru, formām un tēliem.

Ekspozīcija uzrunā ar skaidro un nesarežģīto valodu, dziļākajos gleznas slāņos slēpjot psiholoģiskus, estētiskus un empīriskus pārdzīvojumus. Īpaši tas redzams cementa sienas atveidojumā gleznā "Siena", kur bagātīgā krāsu saplūsme rosina pārdomas un iztēli par pilsētu, cilvēka vietu un lomu urbānajā vidē.

Mūra gleznas trīs slāņi

Glezna "Siena" ir arī formātā apjomīgākā. Tā aizņem lielāko izstādes zāles sienu un ir 12 metrus plata un divus metrus augsta, turklāt skatāma vismaz trīs slāņos. Sākot no virsējā uz dziļāko vai no dziļākā uz virsējo. Kā tieši raudzīties uz šo saturā bagāto gleznu, ir katra paša izvēle. Gleznā ir acīmredzamais un sajūtamais. Virspusē ir grafiti zīmējumi. Sākotnēji tie var šķist haotiski. Grafiti stila sarkanā brīvā un līkumotā līnija, kas pāriet violetos un pēc tam atkal sarkanos toņos, kā asins dzīsla savieno un apvieno apjomīgo gleznojumu, radot nesadalīta dzīva organisma tēlu. Lai arī līnija uzvelk robustus dzīvnieku un kariķētu cilvēka – robota galvu, tieši grafiti zīmējumi gleznā rada cilvēka klātbūtnes efektu. Tieši šī līnija, kas sākas un beidzas no tumša cilvēka silueta – grafiti mākslinieka, kas, zemu noliecies, savas izjūtas uz betona sienas izpauž ar krāsu, ir zīmējuma pamatā.

Mūra gleznojums ir nākamais – dziļākais – gleznas satura slānis, kas seko aiz grafiti zīmējuma. Bagātīgie un daudzskaitlīgie pelēkie aukstie un siltie toņi, saplūstot ar gaišiem smilškrāsas, cementa un nedaudz apsūbējuša zaļā toņiem, veido bagātīgu un harmonisku krāsu gammu, kas savā izpildījumā ir kā pastāvīga krāsu glezna, kurā nelieli un aprauti dzeltenie, zilie un sarkanie akcenti ienes dinamiku un pilsētas pulsāciju. Gleznojums ir asociatīvs un pelēki krāšņs. Gaišie toņi veido pilsētas celtņu panorāmu, pār kuru plešas tumšas debesis. Vai tas ir smogs vai pilsētas panorāma tumsā – te fantāzijai paveras plaši vārti. Uz audekla ir fiksētas mākslinieces darbības un viņas temperaments gleznojot krāsu kā tēlu un izpaužot radošās enerģijas impulsīvos triepienus.

Gleznas "Siena" fragments.

Trešais slānis nav saredzams. Tas ir tas, kas atrodams katrā skatītājā pašā – ko esam sajutuši, pārdzīvojuši un sapratuši, domās integrējot sevi gleznas urbānajā vidē. Šī cilvēciskā emocionālā reakcija ir gleznas neredzamais un dziļākais slānis, kas izraisa pārdzīvojumu.

"Siena" ir monumentālās glezniecības darbs, kas savu apjomīgo izmēru dēļ disonē ar šodienas mākslas tirgus tendencēm, jo jautājums, kur lai citur tik lielam darbam atrod pienācīgu vietu, ja ne muzejā vai citā tikpat plašā telpā? Māksliniece Sigita Daugule saka: "Pirmo reizi gleznu tās kopumā ieraudzīju tikai tad, kad tā jau bija izvietota izstādes "Sienas" ekspozīcijā. Darbnīcā to varēju skatīt tikai pa trīs četrām daļām kopā. Latvijas glezniecībā lielformāta darbi ir praktiski iznīkuši, vairāk vai mazāk tie piemērojušies tirgus prasībām. Uzskatu, ka lielformāta mākslas attīstīšana un radīšana ir nepieciešama un iztrūkstoša Latvijas glezniecības kopainā."

Reklāma
Reklāma

Dēļu sienas ilūzija

Gleznās "Dēļi" ir attēlots tikai viens elements – krāsotu dēļu sienu vertikāli un horizontāli fragmenti. Katrā ekspozīcijas darbā redzami vairāk nekā desmit kopā sanagloti zaraini dēļi, kas veido vienu veselumu. Gleznojuma līdzība realitātei ir izcila. Redzamo varētu pieņemt arī kā izzāģētu fragmentu no kopējās sienas. Tāpat kā dēļi viens pēc otra atkārtojas katrā gleznā, radot sienas vai žoga ilūziju, ekspozīcijas gleznās atkārtojas viens un tas pats kopīgais motīvs – dēļi ir vienādā platumā, tie it kā visur ir vieni un tie paši, bet katrs ar savu uzdevumu harmoniska mākslas darba tapšanā. Varētu teikt, ka koka dēļa tēls, līniju ritms un krāsa kalpo par pamatu gleznām "Dēļi".

Dēļu gleznas ir kā strukturētas spēles, kur zaru vietas, gleznotas apļveida līnijām, atgādina metamo kauliņu acis, taču tās ir dabiskas un neplānotas, tāpēc pretrunā dēļu mehāniskajam izvietojumam.

Vides ietekmes attēlojums uz koku kā materiālu pastiprina realitātes klātbūtni. Vietām krāsa mitruma ietekmē ir jau apsūbējusi un atgādina pelējumu, vietām tā ir nobružājusies vai saules staru izbalināta. Gleznas apliecina, cik daudz mākslinieks var ieraudzīt visparastākajā dēļu sienā. Impulsu šīm gleznām Sigitai Daugulei deva kāds sadzīvisks notikums, kad vētra viņas mājās izpostīja dēļu žogu. Tas tika nojaukts un nolemts sazāģēt malkā. Paņemot rokā vienu no dēļiem un ieskatoties dziļāk, māksliniece atskārta – cik tas ir skaists, tur redzama vēsture!

Glezna "Sarkanais dēlis".

Gleznu monotono ritmu, ko veido dēļu savienojumu līnijas, ekspozīcijā palīdz saskatīt un izceļ glezna rozā krāsā, kur uz dēļu sienas attēlots pasaulē populārais rotaļlietu un komiksu zīmols "Hello Kitty" – kaķēns ar banti pie labās auss. Rozā glezna ir kā prožektors, kā ielas spuldze, kas izgaismo pārējo balto, pelēko un tumši pelēko darbu savstarpējās atšķirības, kas tikai maskējas aiz šķietamas vienveidības. Arī sarkanā, rozā un tīri baltā krāsa, kas pati par sevi kā atšķirīgs elements iegleznota dažu mākslas darbu malās, kalpo kā līdzeklis, lai ieraudzītu dēli kā galveno tēlu šajās gleznās. Kontrastējošās krāsas iekļaušana darbos pievieno vēl lielāku devu gleznieciskuma, izceļ to, kas jāizceļ, un uzsver, ka redzamais ir mākslas darbs ne tikai dēļu sienas vai žoga fragments.

Kāds ir "Sienas" un "Dēļu" uzdevums?

Laikmetīgajā mākslā tiek pētīta cilvēka un kultūras identitāte, cilvēka un vides mijiedarbība. Ar mākslas darbiem nereti tiek pausti sociāli un politiski ziņojumi, protesti un asa kritika, tiek uzdoti jautājumi, uz kuriem bieži vien nav pat atbildes.

Sigitas Daugules modernās mākslas izstāde "Sienas" attēlo cilvēka darba radītos objektus un grafiti, kas integrējas pilsētas un dzīvesvietas ainavā. Urbānā vidē sienu krāsojums un mūra apgleznojumi ir neiztrūkstoši. Tie atspoguļo mūsu kultūru, dzīvesveidu un dod ziņu par to, kas mēs esam un kas te notiek.

Izstādē "Sienas" Sigita Daugule mākslas darba statusā ieceļ nevis mūra apgleznojumu, bet gan pašu sienu un ļauj to ieraudzīt kā pastāvīgu mākslas elementu pilsētas ainavā. Viņa apliecina, ka sienas gleznojums nav iespējams bez pašas sienas. Siena ir pilsētas simbols.

Gleznas "Siena" fragments.

Uzziņa

Sigita Daugule absolvējusi Latvijas Mākslas akadēmiju (1998), kur apguvusi monumentālo glezniecību pie profesoriem Induļa Zariņa un Alekseja Naumova. Trīs gadus dzīvojusi un strādājusi Austrijā un Vācijā, ko nodrošināja Austrijas Federālās kancelejas un "KulturKontakt Austria" stipendija Vīnē (1999, 2000) un "Künstlerhaus" Lukas stipendija Ārenshopā (2001). Vēlāk kā pirmā pārstāve no Latvijas saņēmusi mākslinieku rezidenču programmas "quartier 21" stipendiju profesionālai izaugsmei Vīnē (2010).

Kopš 1998. gada regulāri rīko personālizstādes, piedalās grupu izstādēs un projektos Latvijā, Austrijā, Vācijā un citur.

S. Daugules darbi glabājas Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā, Rotko muzejā Daugavpilī, "Swedbank" mūsdienu mākslas kolekcijā, Zuzānu kolekcijā, Lučāno Benetona kolekcijā "Imago Mundi", kā arī dažādās privātkolekcijās Latvijā un ārvalstīs. 2017. gadā apgāds "Neputns" izdevis bagātīgi ilustrētu Sigitas Daugules mākslas darbu katalogu.

Dati: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs; www.lnmm.lv

Aptauja

Kāds ir jūsu biežākais LASI.LV apmeklējuma laiks?

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu. 

Reklāma
Reklāma
Tēmturi
Reklāma
LATVIJĀ PASAULĒ
Reklāma