Iespējams, pavisam drīz pa Latvijas, Zviedrijas un Islandes ielām dažādus sūtījumus – sīkpakas vai preces no lielveikaliem – piegādās ar elektroskūteriem īpaši šim mērķim paredzētās kravas kastēs.

Zīmola "Bruntor Cargo" spēkrati jau guvuši plašu atzinību ārpus mūsu valsts robežām, bet pavisam nesen Latvijas jaunuzņēmumu balvas "Latvian Startup Awards" ceremonijā uzņēmumu "Bruntor" par savu favorītu izraudzījusies atvērtā inovāciju kustība "Vefresh".

Pie idejas par sūtījumu piegādes uzņēmumiem paredzētu elektrisko skrejriteni ar kravas kasti zīmola "Bruntor Cargo" radītājs Raimonds Jurgelis nonācis laika gaitā. Viss sācies ar vēlmi pašam iegādāties jaudīgu elektrisko skrituļdēli, ar kuru varētu pārvietoties ne tikai pa ielu, bet arī pa mežu un bezceļiem. Tā kā tirgū tādu spēkratu par augstu cenu piedāvājis tikai kāds Austrālijas uzņēmums, kā arī tas īsti nav atbildis Raimonda prasībām, viņš nolēmis braucamo izgatavot paša spēkiem. Uz šo soli viņu izaicinājusi arī Biznesa vadības koledža, kurā viņš tolaik studējis. "Prakses vadītājs teica – ja tev ir ideja, pāris mēnešu laikā vēlos redzēt prototipu," atceras Raimonds. Tā tapis skrejriteņa prototips, ar kuru viņš 2021. gada vasarā piedalījies un uzvarējis Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) konkursā "Ideju kauss", balvā iegūstot 10 tūkstošus eiro.

Uzņēmēji izrāda interesi

Savukārt 2022. gada pavasarī biedrības "Vefresh" hakatona "City to Sea Hackathon 2022" laikā dzimusi doma par elektrisko skrejriteni ar kravas kasti, kas varētu atvieglot pilsētnieku dzīvi, lai, dodoties pēc iepirkumiem vai citiem smagumiem, nebūtu jālieto auto. "48 stundu laikā tapa prototips, kravas kastes vietā tika izmantots būris kaķu pārvadāšanai. Sākotnēji plānojām, ka tie varētu būt nomas skrejriteņi rīdziniekiem, kuri tiek novietoti speciālās stāvvietās, bet pie lietotājiem, kuri tos izsauktu ar lietotnes palīdzību, tie aizbrauktu paši," pirmo ideju ar smaidu atceras Raimonds. 

Viņš neslēpj gandarījumu, ka, lai arī ideja ir bijusi gana traka, hakatonā izdevies uzvarēt. Turklāt pasākuma laikā vairāki uzņēmēji izrādījuši interesi par šādu mobilitātes risinājumu pilsētvidē. 

"Salīdzinot ar elektrisko skrejriteni, kuru tirgū vajadzētu stumt iekšā, braucamo, kas bija aprīkots ar kravas kasti, tirgū burtiski ievilka," stāsta Raimonds. "Bruntor" piedalījies arī "Vefresh" pirmsakcelerācijas programmā, kuras laikā mainījis fokusu uz pēdējās jūdzes piegādēm pilsētās, lai mazinātu sastrēgumus, atvieglotu piegādes darbinieku ikdienu un uzlabotu gaisa kvalitāti pilsētās. Ar šāda braucamā attēliem komanda uzrunājusi potenciālos klientus sociālājā tīklā "LinkedIn". "Pirms sākām attīstīt produktu, braucām pie potenciālajiem klientiem, lai saprastu, vai tāds vispār ir nepieciešams. Tikām arī līdz "Latvijas Pastam". Vārds pa vārdam, līdz konstatējām, ka šis ir tieši tāds risinājums, kādu viņi ir meklējuši, jo pastnieki netiek uz priekšu gana ātri ar velosipēdiem, bet automašīnas pilsētvidē ir vēl lēnākas. Ar "Latvijas Pastu" noslēdzām līgumu par pirmā elektroskrejriteņa izgatavošanu," klāsta Raimonds. Šobrīd "Latvijas Pasta" pastnieki šo braucamo testē. Ja tas būs piemērots pastnieku darba uzlabošanai, iespējams, drīzumā uz ielām varēsim redzēt skrejriteņus, kuru kravas kastēs tiks pārvadātas sīkpakas.

Plūc laurus starptautiskā arēnā

Darbojoties LIAA "Inovāciju akadēmijā", Raimonds iepazinies ar Elviju Vanagu. Elviju šī ideja ir uzrunājusi, kopš tā laika viņi kopā strādā pie zīmola attīstības un uzņēmuma biznesa plāniem. Elektriskais skrejritenis ar kravas kasti uzvarējis Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta zināšanu un inovāciju kopienas "EIT Urban Mobility" konkursa "EIT Jumpstarter" finālā mobilitātes kategorijā, balvā iegūstot 10 tūkstošus eiro. Sākotnēji iesniegts pavisam "zaļš" projekts, kurš deviņu mēnešu laikā pamatīgi noslīpēts. 

Lai nokļūtu finālā, uzņēmums konkurējis ar 600 citām idejām no visas Eiropas, un bijis nepieciešams sagatavot biznesa plānu. 

"Finālam gatavojāmies tik labi, cik nu vien varējām, jo uzņēmumam bija nepieciešama nauda attīstībai," atceras Raimonds. Rezultātā žūrija atzinusi, ka Latvijas uzņēmumam bijusi vispārliecinošākā prezentācija. Arī biznesa plāns ticis novērtēts ar vislielāko punktu skaitu. "Tas deva mums motivāciju turpināt darboties," teic Raimonds.

Iestrādnes eksporta tirgos

"Latvijas tirgus ir mazs, potenciālo klientu skaits varētu būt pietiekams, taču ne mūsu ambīcijām," secina Raimonds. Tāpēc, lai iegūtu ārvalstu partnerus, aktīvi tiek braukts uz starptautiskām izstādēm. "Pirms gada izstādē Barselonā "Smart City Expo" tika atrādīts pirmais gatavais modelis, kas vairs nebija "koka kaste". Tur arī tika nodibināti kontakti ar dažādu nozaru uzņēmumiem. Šī gada pavasarī tika uzsākts pilotprojekts Zviedrijā. Sākotnēji skrejriteņa testēšana tika plānota uz vienu mēnesi, taču tika pagarināta uz trim. 

Pēc pēdējās izstādes Londonā "MOVE" pieļauju, ka mūsu skūteris drīz brauks arī pa Islandes ielām. 

Ir bijušas sarunas arī ar Igaunijas partneriem par skrejriteņu izmantošanu pārtikas produktu interneta piegādēm," ir gandarīts Raimonds. Jautāts par konkurentiem, viņš teic, ka šobrīd līdzīgus skrejriteņus ražo vien Spānijā, taču analogi tie īsti nav, jo vairāk piemēroti iekštelpām vai ļoti gludiem ceļiem. "Mēs esam celmlauži šajā mobilitātes virzienā. "Bruntor Cargo" spēkrati ir vairāk piemēroti sliktiem ceļiem un var lieliski pārvietoties arī pa bruģi. Tiem ir laba amortizācija, braucot, piemēram, pa Vecrīgas bruģi, kājas nejūt vibrāciju. Tāpat viegli var uzbraukt uz līdz pat 15 centimetriem augstām apmalēm," klāsta Raimonds.

"Šobrīd esam celmlauži šajā mobilitātes virzienā. Taču pēc pieciem gadiem "Bruntor Cargo" spēkrati būs iekarojuši ne tikai Eiropas, bet arī ASV tirgu, sasniedzot vismaz piecu miljonu eiro lielu apgrozījumu," ir pārliecināts zīmola "Bruntor Cargo" radītāji Raimonds Jurgelis un Elvija Vanaga.

Gan sivēniem, gan saldējumam

Viseksotiskākais piedzīvojums skrejriteņa izmantošanā ir bijusi sivēnu vešana. Tos testējis kāds vietējais cūku audzētājs, kuram šāds transporta līdzeklis bijis gana noderīgs sivēnu pārvadāšanā pa audzētavas teritoriju. "Bija doma sivēnus pārvadāt nevis ar ķerru, bet elektroskūteri, jo tas būtu gan ātrāk, gan ērtāk. Ja mēs nedaudz pamainītu skrejriteņa uzbūvi, mēs varētu iet arī šajā virzienā," spriež Raimonds. Savukārt testējot skrejriteni pilsētā, cilvēki nākuši klāt un jautājuši, vai kastē ir saldējums. 

"Ja mēs to aprīkotu ar aukstumkasti, šo braucamo varētu izmantot arī saldējuma pārdošanai,"

 teic Raimonds, atzīstot, ka par šādu risinājumu domās tad, kad pēc tāda būs pieprasījums. Skrejritenis ir 65 cm plats un 1,5 metrus garš. Tas ir līdzvērtīgs izmērs velosipēdam. Kravas kastes ir pieejamas dažādos izmēros atbilstoši klientu vajadzībām. To ietilpība ir no 600 līdz 650 litriem. Maksimālais skrejriteņa ātrums ir 25 kilometri stundā. Ar to ir atļauts pārvietoties pa ietvēm, ielām un veloceliņiem. Elektroskrejritenis maksā aptuveni 6,5 tūkstošus eiro (bez PVN).

Ambīcijas lielas

Pagaidām 200 kvadrātmetru liela uzņēmuma ražotne atrodas Ikšķilē. Tajā iespējams gadā saražot līdz pat 400 skrejriteņiem. Kolīdz pieprasījums būtiski pieaugs, uzņēmums meklēs plašākas telpas un izveidos automatizētu ražošanu. Detaļu dizains tiek veidots pašu spēkiem, un liela daļa no tām tiek pasūtīta pie vietējiem ražotājiem. Arī daļa elektronikas top Ikšķiles darbnīcā, bet daļa detaļu tiek iepirktas Nīderlandē, Spānijā un Ķīnā. "Uzņēmumam ir potenciāls attīstīties daudzos virzienos, proti, ražot skrejriteņus dažādām nozarēm – lauksaimniecībai, dārzkopībai, kino industrijai, medicīnas iestādēm u. c.," secina Raimonds. Viņš lēš, ka pēc pieciem gadiem "Bruntor Cargo" spēkrati būs iekarojuši ne tikai Eiropas, bet arī ASV tirgu, sasniedzot vismaz piecu miljonu eiro lielu peļņu.

Izaugsmes hronoloģija

2021. Bezceļu skrejriteņa ideja dzimusi mācību laikā Biznesa vadības koledžā. Tajā pašā gadā skrejriteņa prototips uzvarējis Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) konkursā "Ideju kauss", iegūstot atbalstu.

2022. Piedaloties biedrības "Vefresh" hakatonā "City to Sea Hackathon 2022", dzimusi doma par elektrisko skrejriteni ar kravas kasti, kas varētu atvieglot pilsētnieku dzīvi, dodoties pēc iepirkumiem. Šāds prototips demonstrēts Barselonā izstādē "Smart City Expo" un izraisījis uzņēmēju interesi, tiek dibināti kontakti.

2023. Izveidota ražotne Ikšķilē, tās ražošanas jauda – 400 skrejriteņu gadā. Skrejriteni šobrīd testē "Latvijas Pasts", notiek pilotprojekts arī Zviedrijā.

Vērtējums: Ērti, droši un stabili

VAS "Latvijas Pasts" valdes loceklis Kristaps Krūmiņš.

VAS "Latvijas Pasts" valdes loceklis Kristaps Krūmiņš: "Ņemot vērā līdz šim aizvadītos testus, saskatām potenciālu būtiski uzlabot sūtījumu piegādes efektivitāti tieši pilsētās. Daudzviet attālums starp piegādes adresēm ir pārāk liels, lai pastnieki maršrutu izietu ar kājām, bet tajā pašā laikā šādos maršrutos, pārvietojoties ar mašīnu, nākas ieplānot papildu laiku, lai atrastu atbilstošu stāvvietu. Arī velosipēdi nav ērtākais risinājums piegādes teritorijām, kur apstāšanās vietas ir ļoti tuvu viena pie otras. Saredzam, ka "Bruntor Cargo" risinājums mazinās šādus sarežģījumus, jo īpaši lielāko Latvijas pilsētu daudzdzīvokļu māju rajonos. Skrejriteņa galvenās priekšrocības ir pārvietošanās ātrums, kas sasniedz līdz pat 25 km stundā, tāpat tam ir ērts un drošs kravas nodalījums, kurš automātiski aizslēdzas brīdī, kad pastnieks neatrodas transportlīdzekļa tuvumā. Atbilstoši Ceļu satiksmes noteikumiem ar šo transportlīdzekli atļauts pārvietoties arī pa ietvēm, kas ir būtisks faktors mūsu darbinieku drošībai. Tāpat tas ļauj ātri un ērti apstāties pie katra daudzdzīvokļu nama kāpņu telpas, neveicot nekādas papildu darbības – stāvvietas atrašanu automašīnai, velosipēda pārcelšanu uz un no trotuāra u. c. Būtiski, ka tie ir arī stabilāki nekā velosipēdi."

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.