Iespējams, pavisam drīz pa Latvijas, Zviedrijas un Islandes ielām dažādus sūtījumus – sīkpakas vai preces no lielveikaliem – piegādās ar elektroskūteriem īpaši šim mērķim paredzētās kravas kastēs.
Zīmola "Bruntor Cargo" spēkrati jau guvuši plašu atzinību ārpus mūsu valsts robežām, bet pavisam nesen Latvijas jaunuzņēmumu balvas "Latvian Startup Awards" ceremonijā uzņēmumu "Bruntor" par savu favorītu izraudzījusies atvērtā inovāciju kustība "Vefresh".
Pie idejas par sūtījumu piegādes uzņēmumiem paredzētu elektrisko skrejriteni ar kravas kasti zīmola "Bruntor Cargo" radītājs Raimonds Jurgelis nonācis laika gaitā. Viss sācies ar vēlmi pašam iegādāties jaudīgu elektrisko skrituļdēli, ar kuru varētu pārvietoties ne tikai pa ielu, bet arī pa mežu un bezceļiem. Tā kā tirgū tādu spēkratu par augstu cenu piedāvājis tikai kāds Austrālijas uzņēmums, kā arī tas īsti nav atbildis Raimonda prasībām, viņš nolēmis braucamo izgatavot paša spēkiem. Uz šo soli viņu izaicinājusi arī Biznesa vadības koledža, kurā viņš tolaik studējis. "Prakses vadītājs teica – ja tev ir ideja, pāris mēnešu laikā vēlos redzēt prototipu," atceras Raimonds. Tā tapis skrejriteņa prototips, ar kuru viņš 2021. gada vasarā piedalījies un uzvarējis Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) konkursā "Ideju kauss", balvā iegūstot 10 tūkstošus eiro.
Uzņēmēji izrāda interesi
Savukārt 2022. gada pavasarī biedrības "Vefresh" hakatona "City to Sea Hackathon 2022" laikā dzimusi doma par elektrisko skrejriteni ar kravas kasti, kas varētu atvieglot pilsētnieku dzīvi, lai, dodoties pēc iepirkumiem vai citiem smagumiem, nebūtu jālieto auto. "48 stundu laikā tapa prototips, kravas kastes vietā tika izmantots būris kaķu pārvadāšanai. Sākotnēji plānojām, ka tie varētu būt nomas skrejriteņi rīdziniekiem, kuri tiek novietoti speciālās stāvvietās, bet pie lietotājiem, kuri tos izsauktu ar lietotnes palīdzību, tie aizbrauktu paši," pirmo ideju ar smaidu atceras Raimonds.
Viņš neslēpj gandarījumu, ka, lai arī ideja ir bijusi gana traka, hakatonā izdevies uzvarēt. Turklāt pasākuma laikā vairāki uzņēmēji izrādījuši interesi par šādu mobilitātes risinājumu pilsētvidē.
"Salīdzinot ar elektrisko skrejriteni, kuru tirgū vajadzētu stumt iekšā, braucamo, kas bija aprīkots ar kravas kasti, tirgū burtiski ievilka," stāsta Raimonds. "Bruntor" piedalījies arī "Vefresh" pirmsakcelerācijas programmā, kuras laikā mainījis fokusu uz pēdējās jūdzes piegādēm pilsētās, lai mazinātu sastrēgumus, atvieglotu piegādes darbinieku ikdienu un uzlabotu gaisa kvalitāti pilsētās. Ar šāda braucamā attēliem komanda uzrunājusi potenciālos klientus sociālājā tīklā "LinkedIn". "Pirms sākām attīstīt produktu, braucām pie potenciālajiem klientiem, lai saprastu, vai tāds vispār ir nepieciešams. Tikām arī līdz "Latvijas Pastam". Vārds pa vārdam, līdz konstatējām, ka šis ir tieši tāds risinājums, kādu viņi ir meklējuši, jo pastnieki netiek uz priekšu gana ātri ar velosipēdiem, bet automašīnas pilsētvidē ir vēl lēnākas. Ar "Latvijas Pastu" noslēdzām līgumu par pirmā elektroskrejriteņa izgatavošanu," klāsta Raimonds. Šobrīd "Latvijas Pasta" pastnieki šo braucamo testē. Ja tas būs piemērots pastnieku darba uzlabošanai, iespējams, drīzumā uz ielām varēsim redzēt skrejriteņus, kuru kravas kastēs tiks pārvadātas sīkpakas.
Plūc laurus starptautiskā arēnā
Darbojoties LIAA "Inovāciju akadēmijā", Raimonds iepazinies ar Elviju Vanagu. Elviju šī ideja ir uzrunājusi, kopš tā laika viņi kopā strādā pie zīmola attīstības un uzņēmuma biznesa plāniem. Elektriskais skrejritenis ar kravas kasti uzvarējis Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūta zināšanu un inovāciju kopienas "EIT Urban Mobility" konkursa "EIT Jumpstarter" finālā mobilitātes kategorijā, balvā iegūstot 10 tūkstošus eiro. Sākotnēji iesniegts pavisam "zaļš" projekts, kurš deviņu mēnešu laikā pamatīgi noslīpēts.
Lai nokļūtu finālā, uzņēmums konkurējis ar 600 citām idejām no visas Eiropas, un bijis nepieciešams sagatavot biznesa plānu.
"Finālam gatavojāmies tik labi, cik nu vien varējām, jo uzņēmumam bija nepieciešama nauda attīstībai," atceras Raimonds. Rezultātā žūrija atzinusi, ka Latvijas uzņēmumam bijusi vispārliecinošākā prezentācija. Arī biznesa plāns ticis novērtēts ar vislielāko punktu skaitu. "Tas deva mums motivāciju turpināt darboties," teic Raimonds.
Iestrādnes eksporta tirgos
"Latvijas tirgus ir mazs, potenciālo klientu skaits varētu būt pietiekams, taču ne mūsu ambīcijām," secina Raimonds. Tāpēc, lai iegūtu ārvalstu partnerus, aktīvi tiek braukts uz starptautiskām izstādēm. "Pirms gada izstādē Barselonā "Smart City Expo" tika atrādīts pirmais gatavais modelis, kas vairs nebija "koka kaste". Tur arī tika nodibināti kontakti ar dažādu nozaru uzņēmumiem. Šī gada pavasarī tika uzsākts pilotprojekts Zviedrijā. Sākotnēji skrejriteņa testēšana tika plānota uz vienu mēnesi, taču tika pagarināta uz trim.