1. aprīlī tiek atjaunota biodīzeļdegvielas piejaukuma prasība fosilajai dīzeļdegvielai 7% apjomā. Bioetanols tiek pievienots benzīnam jau no 1. janvāra.

Jāatgādina, ka obligātais biodegvielas piejaukums tiek atjaunots pēc gandrīz divu gadu pārtraukuma – to atcēla inflācijas straujā pieauguma periodā, cerībā, ka tas padarīs degvielu lētāku. Kā norāda Latvijas Biodegvielas un bioenerģijas asociācijas (LBBA) valdes loceklis un SIA "Bio-Venta" valdes loceklis un ražošanas direktors Indulis Stikāns, salīdzinot ar degvielas cenām kaimiņvalstīs, kur obligātais piejaukums atcelts netika, Latvija tā arī nepiedzīvoja cenu samazinājumu patērētājiem par valdības aprēķinātajiem 10–14 centiem litrā. "Savukārt šobrīd vairāk nekā nekorektas ir spekulācijas par strauju cenu lēcienu pēc obligātā piejaukuma prasības atjaunošanas aprīlī, tas reāli varētu veidot aptuveni trīs centus litrā. Aptuveni šādā apjomā samazinājās degvielas cena pēc obligātā piejaukuma atcelšanas," uzsver I. Stikāns. 

Divu gadu laikā, kamēr biodegvielas piejaukums degvielai bija brīvprātīgs, tātad faktiski netika īstenots, Latvija vēl vairāk atpalika ES transporta zaļināšanas jeb emisiju samazināšanas mērķu izpildē. 

Stikāns atgādina, ka lēmums atcelt biodegvielas piedevas būtu salīdzināms ar 20 milj. eiro izmaksām no valsts budžeta, ja par šo apjomu būtu bijis jāpērk oglekļa kvotas.

Pēc I. Stikāna vārdiem, atjaunojamo energoresursu attīstībai kopumā traucē "mētāšanās ar politiskiem lēmumiem enerģētikas sektorā un zemā tiesiskā paļāvība". Viņš atgādina, ka Saeimas frakciju vadītāji 2023. gada 22. maijā Saeimā parakstīja Memorandu, kurā ietverta arī apņemšanās atbalstīt vietējos atjaunojamās enerģijas ražotājus: "Nozare gaida šā politiskā atbalsta īstenošanu. Mūsu gadījumā tas nozīmētu obligātā biodegvielas piejaukuma saglabāšanu. Šobrīd tieši biodegviela ir visreālāk izmantojamais produkts emisiju samazināšanā – jau tagad plaši pieejams, neprasa papildu subsīdijas un jūtami samazina emisijas, proti, katrs litrs biodīzeļdegvielas samazina emisijas par diviem kg CO2," situāciju iezīmē I. Stikāns. 

Elektroautomašīnas tikai nesen sākušas iegūt lielāku izmantojamību, kamēr biometāna un ūdeņraža izmantošana, kaut arī vieš cerības nākotnē, vēl ir tikai sākotnējās izstrādes stadijā.

Arī Eiropas Biodīzeļa padome uzsvērusi, ka arvien plašāk jāizmanto visas biodegvielas, kuru emisijas ir mazākas nekā fosilajai dīzeļdegvielai. Savukārt ES auditori uzsver, ka transporta zaļināšanas aspektā milzīga nozīme ir likumdošanas paredzamībai atjaunojamās enerģijas sektorā, lai mazinātu ieguldītāju un attīstītāju risku.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.