Pagājušajā nedēļā pirmizrādi piedzīvoja ievērojamās latviešu animācijas filmu režisores Rozes Stiebras jaunākā filma "Sirds likums", kas veidota pēc Jāņa Ezeriņa pasakas "Jaunais likums" motīviem. Krāšņā filma, mākslinieka Alekseja Naumova debija animācijā, uzņemta studijā "Lokomotīve", tās scenārija autori ir Roze Stiebra un Matīss Gricmanis, komponists Valts Pūce.
Svētdien "Sirds likums" saņēma trīs Nacionālās kino balvas "Lielais Kristaps" apbalvojumus – gada labākā animācijas filma, labākais animācijas filmas mākslinieks un labākā animācijas filmas režisore.
"Kultūrzīmes", uzrunājot Rozi Stiebru, izjautāja par filmas tapšanas laiku un domām, kā arī par režisores pasaules redzējumu.
– Vai varu lūgt pastāstīt, kā tapa filma?
R. Stiebra: – Tas liekas vienkāršs jautājums, bet būtībā man kā idejas autorei – galvenais. Pirms pieciem gadiem, pabeidzot "Saule brauca debesīs" (2018), man radās iespēja uzņemt vēl vienu filmu. Jūtos diezgan varoša, tāpēc neatteicos, taču diezgan labi saprotu, ka šī, jaunā, ir mana pēdējā filma, manos gados iedomāties citādi būtu diezgan muļķīgi. Toreiz, iesākumā, studijas "Lokomotīve" producents Roberts Vinovskis piedāvāja veidot filmu par "Lāčplēsi", un arī sāku par šo ideju domāt, vairāk gan par Raiņa "Uguni un nakti" nekā pašu eposu, jo likās, ka Raiņa teiktais skan, bet Andreja Pumpura vārdi likās neskanīgāki, tie manī neatbalsojās. Jau biju pat izdomājusi nosaukumu – "Lāčplēsis. Post scriptum", proti, par Lāčplēsi pēc tam, šodienā. Tomēr domājot sapratu, ka tobrīd nebija īstais laiks "Lāčplēsim", turklāt arī pati nejutos īsti gatava šādam mūslaiku Lāčplēsim. Esmu novērojusi, ka ir periodi, kad šos lielos darbus vajag aktualizēt un pavairot, bet ir arī brīži, kad tas nebūtu vajadzīgs. Kopš sācies karš, laiks gan kļuvis citāds, šodien uzņemt "Lāčplēsi" varētu atkal mēģināt.
Tās lietas nevar izskaidrot vārdiem, tās drīzāk ir sajūtas. Turklāt mūsu kultūrtelpā šobrīd jau skan spēcīgais Zigmara Liepiņa un Māras Zālītes "Lāčplēsis", tāpēc vēl jo vairāk neliktos pareizi idejas atkārtot.
– Pagājušajā rudenī atjaunotās rokoperas "Lāčplēsis" iestudējums un vienlaikus jūsu filma gan būtu sagadīšanās…
– Bet tā tas būtu, un es to negribētu. Turklāt filmā "Saule brauca debesīs" jau bija izmantots daudz tādu folkloras momentu, kuri atkārtotos arī "Lāčplēsī". Iespējams, ka ar šādu lēmumu kļūdījos, tomēr var būt, ka tas tiešām nebija mans laiks.
Tālāk, domājot par iespējamo filmu, atcerējos Jāni Ezeriņu – pirms gadiem četrdesmit mums abiem ar Ansi (Bērziņu) jau bija radusies ideja par pasaku "Jaunais likums", toreiz gribējām to uzņemt televīzijā, bet filmu neatļāva. Iemesls bija ļoti vienkāršs – pasakā minētas robežas, turklāt sirds atrodas citā valstī, tātad – aiz robežām: kad karalis beidzot savā valstī atļauj ieviest sirdi, tad tā jāieved no citurienes. Taču padomju valstī bija nepieņemami ko labu ievest no citurienes, kur nu vēl sirdi! Ja šādi raugās, pasakā tiešām atklājas diezgan daudz politisku zemtekstu, un tā nu tas toreiz izrādījās politiski ļoti kaitīgs darbs.
– Vai arī paši apzinājāties, ka šī Ezeriņa pasaka padomju okupācijas iekārtā ir politiski nepieņemama?
– Nē. Protams, robežu jautājumu apzinājāmies, bet nelikās, ka tas tik būtiski, domājām, ka cenzūrai varēsim izbraukt cauri. Tomēr neizdevās.
Tā nu atcerējos par šo darbu un sapratu, ka stāsts vēl joprojām ir interesants – par karaļvalsti, kurā nav siržu, un par to, ka nebūtu slikti, ja sirds tomēr būtu. Likās aizkustinoši un interesanti attēlot, kas iznāk, ja tiek dota sirds.