Parīt, 21. februārī, Latvijas Nacionālajā operā gaidāma Riharda Štrausa operas "Salome" jauniestudējuma pirmizrāde. Uz sarunu aicināju izrādes režisoru un scenogrāfu Alvi Hermani.
Parīt, 21. februārī, Latvijas Nacionālajā operā gaidāma Riharda Štrausa operas "Salome" jauniestudējuma pirmizrāde. Uz sarunu aicināju izrādes režisoru un scenogrāfu Alvi Hermani.
"Salome" kļūs jau par otru Alvja Hermaņa iestudēto operu, kas šobrīd būs LNO repertuārā. Kopš 2023. gada, kad mūsu Baltajā namā jaunu muzikālu interpretāciju ieguva Briseles Karaliskajā operā "La Monnie" sadarbībā ar Boloņas Pilsētas teātri radītā čehu komponista Leoša Janāčeka "Jenūfa", kas pirmizrādi piedzīvoja 2014. gadā Beļģijas galvaspilsētā, LNO tā izrādīta jau 14 reizes un to noskatījušies vairāk nekā desmit tūkstoši cilvēku.
"Salomē" titullomu atveidos Inna Kločko, citas galvenās lomas interpretēs starptautisku atzinību guvušie latviešu dziedātāji Egils Siliņš (Johanāns) un Zanda Švēde (Hērodija), kā arī ievērojamais beļģu tenors Tomass Blondels (Hērods). Kas interesanti, Tomass Blondels šo lomu patlaban dzied arī "Salomes" iestudējumā flāmu operā Antverpenē.
Uzvedumu veido muzikālais vadītājs un diriģents Mārtiņš Ozoliņš, kostīmu māksliniece Jana Čivžele, horeogrāfe Elza Leimane, gaismu mākslinieks Oskars Pauliņš un videomāksliniece Ineta Sipunova.
… Jūdejas princeses Salomes sirds iekvēl kaislē pret jaunās ticības pravieti Johanānu. Kad valdnieks Hērods lūdz Salomi viņam dejot, viņas pieprasītā samaksa ir nežēlīga – princese vēlas pravieša galvu… Noslēpumainie notikumi vēsta par nepiesātināmu mīlestību, kas ir spēcīgāka par racionāliem apsvērumiem. Jūdejā notiekošo stāstu režisors Alvis Hermanis savā jauniestudējumā pārceļ uz nākotnes Izraēlu – vietu, kur ideoloģiju un reliģiju mezgls sapinies visciešāk.
Oskara Vailda 1893. gadā franciski rakstītā drāma "Salome" tika pārtulkota vācu valodā un, paša komponista Riharda Štrausa pārveidota, kļuva par operas libretu. Pasaules pirmizrāde notika 1905. gada 9. decembrī Drēzdenes Karaliskajā opernamā. Latvijas Nacionālajā operā līdz šim pieredzēti četri spilgti "Salomes" iestudējumi, kuros titullomas interpretējušas izcilas personības – solistes Milda Brehmane-Štengele, Žermēna Heine-Vāgnere, Solveiga Raja un Ieva Kepe.
Hermaņa kungs, kā atkal esat nonācis Latvijas Nacionālajā operā?
A. Hermanis: Kad mūsu Opera savā repertuārā iekļāva manu veco labo "Jenūfu", vēl vecā intendanta Egila Siliņa direktora laikos, biju tik dziļi aizkustināts, ka nu piekritu priekšlikumam iestudēt kaut ko Rīgā. Visu iestudēšanas laiku Latvijas Nacionālajā operā jutos ļoti brīnišķīgi. Te ir ļoti profesionāls, ļoti draudzīgs kolektīvs. Jāteic, tikai tagad saprotu, ka tā uzticēšanās režisoram, ko piedzīvoju šajā namā, ir ļoti, ļoti reta. Katrā ziņā pēc tās pieredzes, kas man bijusi citos opernamos, kur visu laiku klāt sēž vietējā cenzoru padome, katram solistam ir savs neapgāžams viedoklis, kā visam vajadzētu būt, un diriģenti vispār domā, kā režisoru varētu "nožņaugt"… Pēc tā, kam esmu gājis cauri visus šos gadus, man Rīgā bija pilnīga sanatorija.