Vienota viedokļa par satiksmes zaļināšanu nav. Toties ir daudz skeptiķu. Ne tikai potenciālu pircēju, bet arī pašu autobūvētāju vidū.

Piemēram, "Mercedes" elektrisko automašīnu pārdošanas apjomiem 2023. gadā vajadzēja veidot 20% no kopējās realizācijas, taču izdevies sasniegt vien 12%. Preses konferencē "Mercedes" vadītājs Ola Kalleniuss paziņojis par daudz piezemētāku nākotnes stratēģiju – 50% uzlādējamo hibrīdauto un pilnībā elektrisku automobiļu līdz 2030. gadam. Kalleniuss atzinis, ka tradicionāli darbināmi automobiļi joprojām veido uzņēmuma naudas plūsmas lielāko daļu. 

"Mercedes" vadītājs arī demonstrējis aprēķinus, kas liek viņam secināt – elektromobiļu ražošanas izmaksas šajā desmitgadē vairs nesamazināsies līdz iekšdedzes dzinēju līmenim.

Jā. Tiešām – arī kontinenta Auto ražotāju asociācijas izplatītie dati liecina, ka cerības uz ātru nozares elektrifikāciju nepildās. Elektroauto daļa tirgū aug lēni. Gandrīz nereāla izskatās iekšdedzes dzinēju aizstāšana ar elektromotoriem pat vairāku desmitgažu laikā. Sevišķi tas attiecas uz komerctransportu, kur elektroauto daļa jaunu auto tirgū ir vien daži procenti. Turklāt elektrisko produktu sadārdzinājuma problēmas un ar izejvielām labāk apgādāto Austrumu valstu globālā ofensīva apdraud Eiropas valstu ekonomikas un arī iedzīvotāju nodarbinātību. Milzīgs (bet stagnējošs, pat lēni dilstošs) ir autoražošanas nozares ieguldījums atsevišķu Eiropas valstu budžetu veidošanā. Un ne tikai tiešā veidā. Eiropas Autoražotāju asociācija ACEA atgādina, ka transporta elektrifikācija samazina arī tradicionālo degvielu akcīzes nodokļa pierastās gigantiskās plūsmas.

Tātad – visai tumšas tās nākotnes krāsas… Lai gan ir arī gaiši stariņi. Bet tie visi nāk no atsevišķu ražotāju, atsevišķu valstu pasākumiem elektroauto pieejamības uzlabošanā. Jau rakstīju par "Dacia Spring" īpašajām cenām Vācijā. Par gada sākumā Francijā iedarbināto grandiozo valsts atbalsta pasākumu pilsētas elektroauto līzinga jomā. Efekts bijis varens. Lēciens pārdošanas rādītājos – 25 000 vienību nepilnos divos mēnešos. Bet 

diemžēl izrādījās, ka pat tāds ekonomikas milzis kā Francija šo masveida zaļināšanu nespēj tik strauji realizēt. Akcija tiek pārtraukta. 

Gan ar solījumu to (iespējams, mazliet citā formā) turpināt nākamgad.

Varam vien cerēt, ka saglabāt esošās un ieviest jaunas tiešām ekonomisku, ekoloģisku, nevis greznu un dārgu elektroauto iegādes atbalsta formas spēs arī Latvija. Ražotāju piedāvājumi šajā jomā ir. Šogad atjaunots "Dacia Spring". Tūlīt klāt būs elektriskais "Citroen 3". Parīt Rīgā tiek prezentēts Ķīnas "GWM Ora3" – par iepazīšanās cenu 25 000 (valsts subsīdija 5000 piedevām) eiro. Un piedevām vēl jaunais mazauto – "Opel Corsa" elektroauto īpašais modelis "Yes", kas būs pieejams par nepilniem 30 000 eiro. "Corsa Electric Yes" veidots sportisko GS modeļu stilā. Automašīna aprīkota ar jau zināmo 136 ZS (260 Nm) elektromotoru un ar pilnu uzlādi var nobraukt līdz 357 km.

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.