Gunta Šnipke (1955) ir dzejniece un arhitekte, kopš 1970. gada publicējusies lielākajos kultūras medijos un to pielikumos ("Labrīt", "Neatkarīgā", "Kultūras forums", "Liesma", "Karogs", "Domuzīme", "punctummagazine.lv", "satori.lv" un citos).
Autore dzejas grāmatām "...bērns ienāca" (1995), "... un jūra" (2008), "Ceļi" (2018), "Desmit desas debesīs" (2021), "Ineses māja" (2022). Rakstījusi par arhitektūru žurnālā "Latvijas Architektūra", piedalījusies Liepājas apbūves projektēšanā, vadījusi arhitektūras dienas Liepājā. Par dzejas krājumu "Ceļi" 2018. gadā ieguvusi Dzejas dienu balvu un Starptautiskās rakstnieku un tulkotāju mājas balvu "Sudraba tintnīca", kā arī 2019. gadā nominēta Latvijas Literatūras gada balvai kategorijā "Dzeja". Kurzemes Prozas lasījumu uzvarētāja (2019, 2022, 2023).
Jau pavisam drīz, augusta beigās, izdevniecībā "Latvijas Mediji" klajā nāks Guntas Šnipkes dzejprozas krājums. Izdevējs šos tekstus raksturo kā "labi noturētu vielu, kas noklājusi papīra loksnes, veidojot atsevišķu tekstu "pilsētu"". Te ir vairāki raibi dzejprozas nami, celtnes, kas domātas filozofijai, un nami, kuros gan ērti un omulīgi var aizmigt, gan mocīties pārdomās vai iespaidos. Krājuma vizuālo ietērpu veidojis mākslinieks Juris Petraškevičs. Grāmata tiek izdota ar Liepājas valstspilsētas pašvaldības iestādes "Liepājas Kultūras pārvalde" un Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu.
– Kas tevī un tavos tekstos ir mainījies kopš iepriekšējā krājuma "Ceļi"?
– G. Šnipke: Dzīvē ir daudz kas mainījies, mūsu visu dzīvē – pandēmija, karš... Tas licis citām acīm paskatīties pat uz šķietami nemainīgo. Kādu laiku bija pauze intensīvā dzejas rakstīšanā, taustoties cerībā, ka varbūt radīsies kas jauns, no iepriekšējā atšķirīgs.
Man nepatīk rullēt pa ērti iebrauktām sliedēm, vajag kādu izaicinājumu, drusku tā kā pretestību, lai pati varētu aizrauties un arī lasītājiem būtu interesanti.
Pirmie "kā" teksti uzradās pandēmijas laikā, pati apstulbu, kas tas ir, neticēju, ka vispār ir... Tas bija tas gaidītais izaicinājums, ko turpmāk pieņēmu jau apzināti.
– Šo "kā" ir diezgan daudz, kas ir ļoti labi lasītājam. Bet kurā brīdī šie "kā" tev sāka izskatīties kā pabeigti un vairs neturpinājās?
– "Kā" vēl lāgiem iespraucas manā rakstītājas ikdienā, bet es to kušinu, jo, kā iepriekš minēju, man netīk iebrauktas sliedes, uz šīm jau esmu bijusi vairākus gadus. Tāpēc bija jāsaliek "kā" teksti grāmatā, lai var gaidīt jaunu vilcienu… vai lidmašīnu… ja vispār atnāks, to gan nevar paredzēt.
– Kā tādā gadījumā pie tevis ierodas prozas teksti? Tikpat uzstājīgi vai tomēr tie drīzāk līdzinās pasūtījuma darbiem, kas top, piemēram, par godu lasījumiem?