Aktieris Ģirts Liuziniks uz sarunu ierodas, uzlicis brilles, kas acīmredzami nepieder viņam, bet zinātniekam Jergenam Tesmanim, vienam no galvenajiem varoņiem izrādē "Heda Gablere. Atgriešanās" – Henrika Ibsena lugā Edmunda Freiberga režijā, kas pirmizrādi piedzīvos 6. martā.
Norvēģu rakstnieka Henrika Ibsena pasaulslavenā luga "Heda Gablere" sarakstīta 1890. gadā. Nacionālajā teātrī tā pirmoreiz iestudēta 1929. gadā Ernesta Feldmaņa režijā. Otro reizi uz šīs skatuves to iestudēja Mihails Kublinskis 1991. gadā. Un nu, pēc vairāk nekā trīsdesmit gadiem, Nacionālais teātris to darīt uzaicinājis režisoru Edmundu Freibergu. Uz Nacionālā teātra skatuves atgriežas lielās klasikas darbs, kura domas mērogs un satura kvalitāte ir izturējuši laika pārbaudi.
Par atgriešanos var runāt no vēl viena skatpunkta. Nacionālā teātra direktora vietniece repertuāra un mākslinieciskās stratēģijas jautājumos Ieva Struka saka – dažādu ārēju apstākļu dēļ teātra trupu pēdējos gados pametuši vairāki lieliski aktieri un režisori, un šis darbs veltīts tam, lai vismaz daļa no viņiem atgrieztos uz Nacionālā teātra skatuves. Kā liecina titullomas tēlotājas izvēle, vispirms runa ir par harismātisko Madaru Zviedri (agrāk pazīstama kā Madara Saldovere). Un Ibsena "Heda Gablere" ir viena no pasaulslavenajām lugām, kas nodrošinājusi sapņu piepildījumu izcilām aktrisēm. Līdzās Madarai Zviedrei ir trīs ne mazāk labi un publikas mīlēti kolēģi – Jēkabs Reinis, Ģirts Liuziniks un Ivars Puga, katrs pārstāvot savu paaudzi.
Lugas stāsts ir par sievieti, ko audzinājis tēvs ģenerālis, un vīrieti, kas audzis rūpīgā sieviešu uzraudzībā. Viņu laulība noslēgta pavisam nesen, bet visiem ir skaidrs, ka tā nebūs laimīga savienība. Visiem, izņemot jauno vīru, zinātnieku Jergenu Tesmani. Viņa jaunā sieva Heda mīlestībai piešķir pašu svarīgāko lomu dzīvē, bet dzīve nepakļaujas viņas ideāliem. Tāpēc sarežģītās jūtas pret pavisam citu vīrieti kļūst postošas.
Tā jauno iestudējumu "Heda Gablere. Atgriešanās" pieteicis Nacionālais teātris.
Bet, pirms runājam par atgriešanos, sarunu ar Ģirtu Liuziniku sākam ar to, kāpēc viens no pieprasītākajiem aktieriem, kas nevarēja žēloties par lomu trūkumu, 2020. gadā izšķīrās par aiziešanu no teātra, turpinot spēlēt dažās repertuāra izrādēs.
– Ģirt, vai varat atklāt, kāds tam bija iemesls?
Ģ. Liuziniks: – Esmu nospēlējis ļoti daudz brīnišķīgu lomu. Bet, ja, uz mēģinājumu ejot, sāc just, ka neko jaunu vairs nespēj dot, tad nav jēgas. Sajutos noguris… Un negribēju arī kļūt par cilvēku, kurš staigā gar kulisēm un koridoriem, sūkstoties, cik teātrī viss ir slikti. Savās izjūtās negribēju vainot nevienu citu. Kādu laiku biju ārštatā, bet pēc tam pavisam prom no teātra. Toreizējais direktors Jānis Vimba arī lika izšķirties – vai nu, vai… Bet ir tā, ka piedalīties izrādēs var uzaicināt kā ārštata aktieri no šī tuvākā ārpusnieku loka, tā jebkuru skatuves mākslinieku.
– Varbūt iespaidu uz jūsu lēmumu atstājis Jānis Bērziņš, kuru spēlējat Artūra Dīča komēdijā "Arī vaļiem ir bail"? Talantīgs trīsdesmit gadus jauns vīrietis, kura dzīvē itin nekā netrūkst, ir veiksmīga karjera un harmoniska ģimenes dzīve, pietiek naudas ceļojumiem, bet kādā rītā viņš pēkšņi saprot, ka nekas no tā vairs nesagādā prieku…
– Nē (iesmejas). Es mēģinu savām lomām un izrāžu varoņiem smelties no tā, kas ir manī, bet nekad neļauju lomām ietekmēt sevi pašu.
– Ko ieguvāt no savas aktiera statusa maiņas?
– Nacionālais teātris man bijis pirmais un vienīgais. Aizejot nebija nekāda konkrēta plāna. Izskatīju visādas iespējas. Sāku pat studēt Rīgas Tehniskās universitātes Būvniecības fakultātē. Kad absolvēju vidusskolu, tūlīt aktieros nemaz neiestājos. Studēju juristos un ekonomistos vienlaikus. Mani vienmēr interesējušas arī praktiskas lietas. Iecavā, kur mūsu dzimtas lauki, ceļot māju, diezgan daudz esmu pielicis arī savu roku. Vecāku māja un manējā atrodas netālu, abas uz Raiņa ielas. Mēs ar Egilu Melbārdi, manu teātra krusttēvu, domājam, ka varbūt pat derētu vasarā sarīkot kādus Raiņa ielas svētkus, ar mūziku un vēl ko atbilstošu. Šajos trīs gados, kamēr uz teātri gāju retāk, uz repertuāra izrādēm, padarbojos fiziski, pabūvēju dzīvokļus. Divus trīs mēnešus nostrādāju pat slimnīcā par sanitāru. Teātrī mēģinājumi un izrādes aizņem tik daudz laika, ka tu dzīvo kā mazā muciņā. Kad pieņem lēmumu iziet ārā, pēkšņi satiec citus cilvēkus, draugus, kuri tev sāk visu ko piedāvāt. Apmēram tā – paklau, ko tu teiktu, ja pastrādātu... slimnīcā? Sākumā to izmeta kā joku, bet es kā cilvēku pētniecībā ieinteresēts nolēmu – riskēšu. Intensīvajā nodaļā pienesu dvielīšus, stūmu ratiņus. Sēju rokas un kājas tiem, kuri vairs nepamodīsies. Lai cik dīvaini liktos, ieguvu… domāšanas brīvību, sajūtu brīvību. Jo tu, cilvēk, esi te, bet pēc mirkļa vari būt jau stāvu zemāk. Un brīvs pavisam. Tāpēc nav jēgas dzīvē vilkt sev līdzi kaut kādus sliktus notikumus, aizvainojumus. Tas viss traucē.