Galerijā "Daugava" līdz 15. februārim apskatāma Alekseja Naumova 70. jubilejas izstāde "Dzimšanas diena".
Latvijas mākslas fovisma lielmeistars Aleksejs Naumovs šogad atzīmē savu apaļo jubileju ar izstāžu sēriju, kas iesākās Tallinā ar nosaukumu "Sfēras". Pēc Rīgas izstādes galerijā "Daugava" vēlāk Rundālē būs atvērta ekspozīcija "Dārzi un parki", tad sekos mākslinieka izstādes Jūrmalā un Kuldīgā.
Izstādē "Dzimšanas diena" apskatāmas Alekseja Naumova jaunākās, 2024. gada, gleznas. Vienīgais senākais darbs ir formātā vismazākā (40X40 centimetri) glezna "Keiptauna" (2015. gads), apliecinot, ka fovisma stilā mākslinieks ir strādājis jau ilgus gadus.
Aleksejs Naumovs ir pasaules mākslinieks, kurš Venēcijā, Keiptaunā, Burano, Florencē, Ņujorkā, Vašingtonā, Rīgā, Jelgavā, Pēterburgā, Parīzē, Berlīnē, Jūrmalā un citur ar brīviem otas triepieniem un lieliem krāsu laukumiem, stāvot uz ietves, kanāla malā vai koka pavēnī, pāris stundu laikā uzbur ainas, kad pilsētas, parku, dārzu un ostu vietējā krāsainā dzīve turpina kūsāt un virmot arī aiz audekla malām, attēlojot planētas pulsu nelielā krāsu paletē, kas izstaro dzīves prieku.
Pārliecinošie otas triepieni
Rīgā, janvāra vēlā pēcpusdienā ejot pa pilsētas klusā centra ieliņām, kad Baltijas ziemas pelēkums pārklāj ēkas un parkus un luksofori kā spilgti trīsači maina savas košās gaismas, galerijā "Daugava" (Ausekļa ielā 1) caur plašajiem galerijas logiem ir redzamas Alekseja Naumova krāšņās un spilgtās lielformāta ainavas, kur ar divām pamatkrāsām – tirkīza zaļo un vēsi rozā – ir uzburti skati no dārziem Parīzē, Luksemburgā, Florencē, Grimo un Sentropēzā.
Aleksejs Naumovs glezno ar akrilu uz audekla. Gada laikā tiek patērēti vairāki kilogrami krāsas un daudzi metri audekla. Sākot vienu gleznu, mākslinieks to arī ātri pabeidz, lai arī kādos platuma grādos uz šīs planētas viņš atrastos. "Ja ir, tad ir," tā viņš saka par iesākto un pabeigto darbu, atceroties gleznošanu gan ziemas salā, kad spelgonī stingst pirksti, gan dienvidu zemēs, kad svelme liek padomāt, vai ir vērts kaut uz brīdi iziet laukā no ēnas patvēruma, kur uzstādīts molberts un sācies darbs pie jaunas gleznas.
"Man patīk gleznot vienam," saka Aleksejs Naumovs. Viņa tehnika ir pārliecinoša ala prima, kad darbs tiek uzgleznots vienā piegājienā. Ala prima tulkojumā no itāliešu valodas nozīmē "no pirmās reizes", "uzreiz". Kā sāk, tā beidz. Tehnika un krāsas, ar ko mākslinieks strādā un ko izvēlas, atspoguļo viņa personību un emocijas. Aleksejs Naumovs skatītājiem liek justies priecīgi un pat bezrūpīgi. Skatoties viņa gleznas, rodas doma, ka viņš neķēpājas ar sīkumiem ne dzīvē, ne mākslā – plašs vēziens un pāris otas triepienos jau aptverts tēls, noskaņa, situācija, debesis, ēkas, ūdens un zeme.
Alekseja Naumova gleznas ne ar ko nesajauksi. Tās ir spilgti fovisma paraugi un izceļas ar savu tīro, košo un nelielo krāsu paleti, vienkāršotām formām, ģeometriski neprecīzām līnijām, apjomīgiem, viegliem krāsas triepieniem un lieliem laukumiem.