3. augustā, Cēsu mākslas festivālā norisināsies tā ikgadējais lielais notikums – Cēsu koncertzālē skanēs Riharda Vāgnera operas "Dievu mijkrēslis" koncertatskaņojums. "Dievu mijkrēšļa" valkīru Valtrauti dziedās Frankfurtes opernama mecosoprāns, latviete Zanda Švēde.
Šī jau būs trešā "vāgneriādes" reize – iepriekš festivālā skanējis "Zigfrīds", "Valkīras" otrais un trešais cēliens un pilna apjoma "Tristāna un Izoldes" koncertatskaņojums. Festivāla direktors Juris Žagars lepni mēdz teikt, ka Cēsis pamazām kļūst par Baltijas Baireitu. Tāpat kā iepriekšējās reizes operu atskaņos Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris, savukārt ārijas izdziedās pasaules vadošās operzvaigznes.
Zanda Švēde valkīras Valtrautes lomu dziedājusi jau iepriekš, Austrijas festivālā Tiroles Erlē, kur kritiķi slavē mūsu dziedātājas aizrautību, uzsverot bagātīgā mecosoprāna grandiozo stāstījumu. Interesanti, ka Zandas ceļš uz pasaules mūzikas virsotnēm sācies neparasti – pēc skolas viņa nolēmusi mācīties par tūrisma speciālisti Valmierā, Vidzemes Augstskolā, un viņas pirmā darbavieta bijusi Dikļu pils. Mūsu saruna – par Zandas turpmāko dziedātājas ceļu.
Jūsu ceļš dziedātājas karjerā bijis neparasts, sākumā sevi meklējāt tūrisma jomā…
Z. Švēde: Tas nāca kā aicinājums. Sākumā dziedot, man nebija doma par profesionālu karjeru, vien sajūta, ka jāiet un jādara. Tā bija gluži vai misijas apziņa – turpināt dziedāt profesionāli un tādējādi kādam kaut ko dot.
Dziedot ļoti bieži pie sevis domāju – ja mana dziedāšana zālē aizkustina kaut vienu cilvēku, tad tas ir tā vērts!
Mūsdienās daudzi Latvijas mūziķi, nokļuvuši uz pasaules koncertzāļu un opernamu plašajām skatuvēm, diezgan regulāri tomēr uzstājas arī Latvijā. Ko iegūst Latvijas klausītājs?
Iespējams, pasaules elpa dod kādu citu vērienu, un ceru, ka, dzirdot savējos, Latvijas publikai par to ir nacionāls lepnums. No vienas puses, operas pasaule ir plaša, tomēr vairums dziedātāju cits citu pazīst vai vismaz zina un viņu ceļi vai to tecējumi satiekas. Šajos ceļos ir būtiski citam no cita bagātināties, tādējādi pasaulē tiek ievesta Latvijas mūzika, savukārt ārzemju mūzika ienāk pie mums. Protams, katra dziedātāja izpildījuma muzikālā kvalitāte vairāk atkarīga no paša ieguldītā darba, bet plašāks skats uz pasauli noteikti dod dziļāku redzējumu.
Vai Frankfurtes operā esat vienīgā no Latvijas?
Kopš vien te strādāju, operā nav bijis neviens kolēģis no Latvijas, bet pirms manis dažas sezonas šeit dziedāja arī Elīna Garanča. Frankfurtes opera ir ļoti laba līmeņa teātris, jau vairākus gadus iegūts Gada opernama tituls, šī tiešām nav slikta darbavieta!