16. maijā Nacionālā teātra Lielajā zālē pirmizrādi piedzīvos komēdija "Bezkaunīgais vecis" pēc asprātīgā dzīves vērotāja, Holivudas filmu žurnālista un neskaitāmu romānu autora Anšlava Eglīša romāna un lugas "Bezkaunīgie veči" motīviem. Par to – saruna ar režisoru Gati Šmitu.
Cik alus kausu dienā drīkst izdzert, sasniedzot sešdesmit piecu gadu vecumu? Vai, esot pensijā, pirkt modīgas drēbes ir ētiski? Vai jaunas brilles ir greznība? Cik gadu vecumā pārstāt vadīt automašīnu? Vai trakulīgi izbraucieni pie dabas ir pelnīta atpūta mūža nogalē vai tomēr vecuma plānprātības izpausme? Un kas būtu, ja kādu dienu Indrānu tēvs iznāktu no pirtiņas un sāktu dzīvot tādu dzīvi, par kādu vienmēr sapņojis? Tā Nacionālais teātris piesaka izrādi "Bezkaunīgais vecis".
– Izrādi "1906. Trakāk vēl kā piektā gadā" iestudējāt 2008. gadā. Ja nemaldos, šī pēc piecpadsmit gadiem jums ir otrā reize režisora statusā Nacionālajā teātrī. Kāda ir atgriešanās?
G. Šmits: – Ļoti laba, taisām labu izrādi, ar labiem aktieriem, no kuriem ar dažiem esmu jau iepriekš strādājis, piemēram, ar Lāsmu Kugrēnu Jaunā Rīgas teātra izrādē "Farjatjeva fantāzijas" un ar Voldemāru Šoriņu jau minētajā iestudējumā Nacionālajā teātrī.
– Anšlava Eglīša lugu "Bezkaunīgie veči" Nacionālais teātris iestudēja 1990. gadā Mihaila Kublinska režijā ar Kārli Sebri, Jāni Kubili un Alfrēdu Jaunušanu galvenajās lomās. Parēķināju, ka jums tolaik bija septiņpadsmit gadu. Izrādi redzējāt?
– Zinu, ka tāds nozīmīgs iestudējums bija, bet redzējis netiku. Nacionālajā teātrī līdz divdesmit gadu vecumam patiesībā biju bijis tikai vienu reizi. Tā bija simtā izrāde uzvedumam "Emīls un Berlīnes zēni", kas beidzās ar to, ka aktieri uz labu laimi nosauca rindu un vietu, un tam, kurš tur sēdēja, tika puķe. Pirmais savu "izredzēto" nosauca Emīls, kuru spēlēja Edmunds Freibergs. Kā otrais aktieris, kuru neatceros, varbūt ar viņu tiekos katru dienu, tikai neatminu, ka tas bija viņš, tādiem tumšiem matiem, spēlēja Emīla labāko draugu. Nosauca – otrā rindā astotā vieta. Un tur sēdēju es. Man toreiz bija seši gadi, varbūt vēl mazāk. Gāju uz skatuves, un man iedeva tulpi. Mājās vēl ir tāda bilde.
– Par ko Anšlavs Eglītis raksta savos "Bezkaunīgajos večos"?
– Par novecošanu, par latviešu vīrieša iekšējo jūtīgumu. Par brīdi, kad pienāk pensijas vecums un tu, protams, tā nosacīti, esi ar vienu kāju kapā, vairs neko nevari ietekmēt, un par to, kā draugi un daba var palīdzēt saņemties. Profesionālā dzīve ļoti daudziem vīriešiem aizņem viņu enerģijas lielāko daļu. Un ja to vairs nav kur likt... Anšlavs Eglītis "Bezkaunīgos večus" rakstīja pagājušā gadsimta sešdesmitajos, un viņa uztverē pensionārs ir tas, kurš vairs nestrādā. Tāpēc stāsts ir par pensijā iešanas krīzi, ko izjutis katrs cilvēks, kas gadu desmitiem ikdienā strādājis un socializējies savā darbavietā. Un nu, nonākot izolācijā mājās, pat ja esi kopā ar ģimenes locekļiem, jūties kā no laivas izmests. Jo ir jāmaina dzīve. Ko nu? Komēdijas vērtība labāk parādās oriģinālajā romānā nekā lugā – tieši situācijas uztveres jūtīgumā. Atklājot aizdomas, ilūzijas un ievainojuma sajūtu. Runa ir par vienkāršām lietām, bet Anšlava Eglīša darbā mēs tās redzam no ļoti krāšņas un interesantas perspektīvas.
– Kā un kāpēc Anšlava Eglīša "Bezkaunīgie veči" jūsu izrādē pārtapuši par "Bezkaunīgo veci"?
– Stāstu mēs vēstām Jāna Bertolda seniora acīm. Jo tas ir par viņa pensijā iešanas krīzi, viņa lielo uzdrīkstēšanos un jaunas dzīves sākumu. Anšlavs Eglītis tomēr vairāk ir literāts, nevis dramaturgs. Romāns rakstīts turpinājumos publicēšanai mēnešrakstā, un nez kādēļ romāna otra puse ir tieši divas reizes garāka un vairāk aprakstīta nekā pirmā. Salīdzinājumā ar lugu teksts nav ļoti daudz īsināts, dažas vietas mēs ar Justīni Kļavu mazliet noslīpējām un atvieglojām, lai varētu to virzīt tiešāk izrādes vēstījumam.