Jūlija beigās jau 20. reizi pasniegta Starptautiskā Jāņa Baltvilka balva, suminot ievērojamākos bērnu un jauniešu literatūras autorus un māksliniekus, kuru darbi izdoti laika posmā no 2023. gada maija līdz šī gada maijam. Jāņa Baltvilka balva rakstniecībā tika piešķirta Inesei Zanderei, balvu par debiju bērnu literatūrā saņēma Rute Marta Jansone, bet kā labākā bērnu grāmatu ilustratore atzīta Aleksandra Runde.
Pasniedzot balvu, Jāņa Baltvilka balvas žūrijas pārstāve ilustratore Gita Treice par Aleksandras Rundes radīto grāmatu "Ko darīt, ja esi kails pilsētā" uzsvēra, ka tā ir "ētiski jūtīgs, oriģināls pasaules redzējums – gribas sekot viņas domai, kas pārtop skaidrā zīmējumā, tālāk jau akvareliskā, veiklā gleznojumā".
Šī Aleksandrai Rundei nav pirmā ievērojamā balva – janvārī Itālijas pilsētā Boloņā norisinājās ikgadējais bērnu grāmatu tirgus, kurā par labāko debiju bērnu literatūrā tika pasniegta balva "Bologna Ragazzi Award" kategorijā "Opera Prima".
– Kāds bijis jūsu grāmatas ceļš uz konkursu Boloņā?
– A. Runde: Šajā konkursā ar citām ilustrācijām piedalījos jau gadu iepriekš un veicās, biju viena no nominantiem. Tā ievēroju, ka izstādē ir konkurss arī grāmatām, kurā piedalās izdevēji. Kad mana grāmatiņa bija gatava, pamudināju savu izdevēju, sakot, ka varbūt ir vērts paskatīties arī šajā virzienā.
Darbs pie grāmatas aizsākās Itālijas studiju laikā, un pēc atgriešanās Latvijā to pabeidzu kā maģistra darbu, pēc tam vērsos pie izdevējiem, aicinot to izdot. Nevienu brīdi mērķis nav bijušas balvas, vēlējos vien izdot grāmatu; projektu veidoju lēnītēm, lēnītēm… Un balvas nāca tik tiešām negaidīti.
– Grāmata "Ko darīt, ja esi kails pilsētā" stāsta par būtiskām lietām – pašcieņu un kauna pārvarēšanu, turklāt ar šādām sajūtām sastopas ne tikai bērni, bet ikviens no mums.
– Man bija sapņi, ka pilsētā esmu kaila, un, par tiem domājot nomodā, sapratu, ka tas saistīts ar kauna izjūtu ikdienā, varbūt sevis meklējumiem, savas īstās vietas atrašanu, cenšanos iederēties, arī par sevis pieņemšanu tādu, kāda esmu. Grāmata jau tikai izskatās kā bērnu grāmata, iespējams, tā pat vairāk domāta pieaugušajiem, mērķa auditorija ir nenosakāma.
– Kā jūs sākāt zīmēt un kāpēc pievērsāties tieši grāmatu ilustrācijai?
– Nesen mamma stāstīja, ka jau kā bēbītis esmu ļoti uzmanīgi pētījusi grāmatas. Grāmatas un to ilustrācijas tik tiešām man vienmēr ļoti patikušas, bērnībā ap mani bija papīru kalni, īpaši patika zīmēt cilvēkus, to portretus. Tomēr Liepājā pabeidzu parastu vidusskolu ar matemātikas ievirzienu, tam sekoja iekšēja krīze, nevarēju saprast, ko darīt tālāk. Zīmēt man tik tiešām vienmēr bija paticis, bet, lai iestātos Mākslas akadēmijas Grafikas nodaļā, jāmāk zīmēt aktus un gleznot klusās dabas. Tāpēc nolēmu iestāties Liepājas Mākslas vidusskolā un divus gadus mācījos vienīgi mākslas priekšmetus, tas bija kā sagatavošanās posms akadēmijai. Tad iestājos Mākslas akadēmijā un tur satiku izcilus pasniedzējus – Juri Petraškeviču un Rūtu Briedi, viņi studentus spēj ievirzīt un atvērt. Atceros, vēl Mākslas vidusskolā sāku mēģināt ilustrēt, bet toreiz nevarēju saprast, kā mākslinieks atrod savu stilu, es taču varu uzzīmēt jebkā: ja man pateiks – zīmē visu kantainu, to taču varu, kā atrast to, kas ir tieši mans? Mākslas akadēmijā studenti saņēma dažādus uzdevumus un izjutu, ka beidzot varu darīt tā, kā patiktos, tā tas stils arī atnāca.