Energokrīzē tika lauzti šķēpi par sašķidrinātās dabasgāzes termināļa būvi Skultē. Vai būvniecību nesākt bija pareizs lēmums? Igaunijā izvietotais Paldisku sašķidrinātās dabasgāzes (SDG) terminālis, kas nu pārdēvēts par Pakrinēmes termināli, ir darba gatavībā kopš 2024. gada sākuma, tomēr saimniecisko darbību tā arī vēl nav iesācis.
Iespējams, tas tādēļ, ka Baltijas vajadzībām pagaidām pietiek ar Klaipēdas jaudām. "Klaipēdas terminālis pagājušajā gadā reģionam ir piegādājis 32 teravatstundas (TWh) sasķidrinātās dabasgāzes, bet Baltijas valstis pērn patērējušas 30 TWh. Tas nozīmē, ka šis viens terminālis var apmierināt visu trīs Baltijas valstu vajadzības," secina Klaipēdas LNG termināļa operatora "KN Energies" (agrāk "Klaipedos nafta") korporatīvo attiecību vadītāja Jurgita Šilinskaite-Vensloviene.
Interesanti arī, ka AS "Skulte LNG Terminal" joprojām plinti krūmos nav metusi un pavisam no ieceres par SDG termināļa būvniecību Skultē nav atteikusies, taču šobrīd aktīvas darbības, lai virzītu projektu uz priekšu, neveic.
Peldoša rūpnīca
Lai iepazītos ar Lietuvas veiksmes stāstu, "Latvijas Avīze" devās uz Klaipēdu, kur ne tikai satiktās ar "KN Energies" pārstāvjiem un pārrunāja aktualitātes enerģētikas nozarē, bet arī paviesojās uz peldošās krātuves un regazifikācijas vienības – Dienvidkorejā būvētā kuģa "Independence" –, kas ir pati galvenā SDG termināļa infrastruktūras sastāvdaļa.
Tā kā SDG ir dabasgāzes veids, kas tiek sašķidrināts zemā temperatūrā un spiedienā, lai atvieglotu transportēšanu un uzglabāšanu, vēlāk ir nepieciešama tā regazifikācija, proti, pārvēršana atpakaļ gāzveida stāvokī, lai to varētu izmantot kā kurināmā avotu elektroenerģijas ražošanā, apkurē un rūpnieciskos procesos. "Šis kuģis ir kā peldošā rūpnīca," atzīst J. Šilinskaite-Vensloviene.
Un patiesi, apjomi ir iespaidīgi – kopš 2015. gada 1. janvāra, kad Klaipēdas SDG terminālis sāka komercdarbību, tas ir regazificējis gandrīz 16 miljardus m³ dabasgāzes, ko piegādājuši 79 dažādi SDG pārvadātāji.
Lielākā daļa gāzes nākusi no ASV un Norvēģijas. Bijuši arī sūtījumi no Trinidādas un Tobāgo, Nigērijas, Ēģiptes, Ekvatoriālās Gvinejas un Alžīrijas. Termināli izmanto gāzes piegādes uzņēmumi no piecām valstīm – Lietuvas, Polijas, Latvijas, Norvēģijas un Igaunijas, tā klientu pulkā ir arī AS "Latvenergo". Klaipēdas terminālis pilnībā apmierina Lietuvas pieprasījumu pēc šī energoresursa, kas ir aptuveni 15 TWh gadā. Klaipēdas termināļa nominālā jauda ir 33 TWh jeb 33 SDG kuģi gadā.
Uz kuģa paceļ Lietuvas karogu
Klaipēdas SDG terminālis ir viens no nozīmīgākajiem objektiem Lietuvā, kas nodrošina gan valsts, gan reģiona enerģētisko drošību. Tas ir pavēris valstij iespējas importēt dabasgāzi no visas pasaules: līdz ar to klienti var saņemt gāzi no dažādiem piegādātājiem par tirgus cenām. Terminālis sastāv no peldošās krātuves un regazifikācijas vienības (PKRV), mola, savienojošā gāzesvada un gāzes uzskaites stacijas. Gandrīz 18 kilometrus garš cauruļvads savieno termināli ar Lietuvas dabasgāzes operatora "Amber Grid AB" dabasgāzes sadales staciju. PKRV ir pastāvīgi pietauvots pie mola Klaipēdas Valsts jūras ostā un pastāvīgi piegādā dabasgāzi gāzes pārvades sistēmai. Iepriekš kuģis "Independence" tika iznomāts no Norvēģijas uzņēmuma "Höegh Evi". Taču, tā kā
Lietuvas Republikas Sašķidrinātās dabasgāzes termināļa likums paredzēja valstij līdz pagājušā gada beigām to iegādāties un iegūt savā īpašumā, pērnā gada nogalē oficiālā ceremonijā tika svinēta PKRV "Independence" īpašumtiesību nodošana Lietuvai
un tā reģistrēšana Lietuvas Republikas Jūras kuģu reģistrā, kas tika atzīmēta ar valsts karoga pacelšanu uz kuģa. PKRV operators ir valsts pārvaldībā esošais uzņēmums "KN Energies".