Konkursa noslēdzošais tests bija patiešām varens. Kopā četrās dienās žūrijas 16 biedri veica aptuveni desmit tūkstošus kilometru.

Reklāma

Pat mežā (Lilastes "tanku ceļš") krietni iebrauca – ar tiem četriem auto, kuriem velkoši visi riteņi un kurus saimnieki bija atvēlējuši dalībai šādā izzinošā atrakcijā. Pat motoru pārsegus cītīgi cilāja, pētīdami gan joprojām dzīvos dīzeļmotorus, gan nišas, kurās uzlādes piederumi parocīgi salikti. Secinājumi? Vēl briest. Balsojumam atvēlēts viss novembris. Tādēļ pagaidām tikai dažas improvizācijas par tēmu – kurp modernā autobūve mūs ved.

Kuru sauksim par skaistāko?

Vizuālajai baudai bija atvēlēta visa ceturtdiena, kuru pēc mūsu pastāvīgā fotogrāfa Raimonda Volonta ierosmes pavadījām Mežaparka estrādē. Unikāls fons auto dizaineru veikumam. Iespējams, mazliet par lielu – auto šajā plašumā ir skudriņa. Kadru meistaram nācās krietni papūlēties, izteiksmīgākos, sabalansētākos rakursus meklējot. Visu konkursa vēsturei saglabāto bagātību varat apskatīt "Gada auto" feisbuka sadaļā.

Kurš skaistākais? Katram savs. Kā vienmēr dalībnieku vidū ir krasi pretēju atsauksmju saņēmēji. "KGM Torres", piemēram. Dažu saukts par neparasto detaļu izķēmotu, dažu – iemīlēts un iekārots no pirmā skatiena. "Hyundai Kona EV"… Ko tas dizainers ir bijis sapīpējies?! Tā minēja liela daļa žūrijas, nu gluži vai šokējoši vienkāršoto balto deguntiņu skatīdami. Lai gan… Varbūt ir labi, ka kāds beidzot protestē pret vairumā valdošo kruzuļu, vizuļu, ciku un caku "kultūru". Cik tā maksā? Kam tā vajadzīga? Un piedevām, krēslai atnākot, visi ierauga, ka "Konas" vienkāršā diožu virtenīte pat izskatās gluži simpātiska…

Strīdamies par dizaina tendencēm: elektriskā "Kona" pārāk vienkārša vai vispareizākā?

Kā šie brauc?

Piedodiet – manuprāt, pārāk ātri… Turklāt ne tikai tie, kuri pretendēs uzvarēt, manuprāt, dīvainajā papildnominācijā "Sportiskākais", kad fonā ikdienas diskusijas par fotoradariem un milzu sodiem. Gandrīz neiespējami ir nepārkāpt ātruma limitus pat ar mazākajiem, lētākajiem, pat ar "tikai" 110 ZS trīscilindru motoriņiem. Iespēja pārsniegt likuma normas ir dota – lai kuru jaunu auto šeit jūs izvēlētos. Pat visai ātras gaitas izcils komforts jau labi sen nav dārgāko privilēģija. Kā limuzīni žūžo gan "Peugeot 2008", gan "Renault Clio". Arī ķīnietis. Brauciens ar "Baic X55" no Sējas ciema uz Raganu, Pabažiem ir kaifs. Garlaicīgs tas kļūst vienīgi uz maģistrālā ceļa, kur 90 km/h ir īsts snaušanas režīms. Digitālā ekrāna bakstīšanā vilinošs. Drošība? Pie tās mēģina atgriezt visai skarbi plūdumu pārtraucošie līniju asistenti, distances nepieciešamības atgādinātāji, displejā uzplaiksnījoši un skarbi pīkstoši ceļa zīmju dublikāti…

Slikti braucošu auto te nav. Diskomforta vēsmiņas uzpūš vien tad, ja konkrētās vides autoru ieceres ir krasi atšķirīgas no tevis vecajā pieredzē, kā saka, līdz kaulu smadzenēm ierastā. 

Un tādu ir daudz. Lūk, dažas. Krietna trešdaļa no visiem jaunajiem auto vispār negrib braukt. Tie nekādi neatlaiž stāvbremzi. Rausti un spaidi "P" pogu, cik gribi. Nebraukšu, un viss! Jo tu neesi aizsprādzējis drošības jostu… No cita jaunuma pasažiera vietas nevaru izkāpt. Nu neveras durvis vaļā. Galu galā izrādās, ka veras gan – pēc sviriņas pavilkšanas tās ar plecu vai elkoni vieglītēm jāpagrūž, ierasto klikšķi negaidot – slēdzene nu modīgāka… Un tā tālāk un tā joprojām. Saproti nu – konfliktā auto vainīgs vai nepietiekams lietotāja tā sauktais adaptācijas laiks.

Par kuru balsot?

Žūrijas biedru baigi sarežģīto uzdevumu pēkšņi atvieglo konkursa organizatora Māra Ozoliņa atgādinājums, ka uz galveno titulu var pretendēt tikai automobiļi, kuri ir absolūti jauni – 2023. gadā radīti modeļi. "Feislifti" – iepriekšējo vizuāli, detaļās minimāli uzlabojumi pēc konkursa nolikuma (ne tikai mūsējā, līdzīgi dalībniekus atsijā visā Eiropā) uz galveno titulu nepretendē. Par tiem var balsot papildnominācijās. Bet "Gada auto 2024" tie nevar būt. Tā, lūk. Un, izķemmējuši šādā veidā savus 19 pretendentus (divi no 21 – pikapi – atsevišķā komercauto sadaļā jau iepriekš atskaitīti), secinām – paliek tikai septiņi (skat. tabulu).

Jā, dāmas un kungi… Grūts darbiņš jūs gaida. Var jau, protams, 10 punktus nedot nevienam. Nolikums neliedz, tā teikt, atturēties. Savus 25 punktus drīkst atdot arī kā 5x5. Bet ne drosmīgi, ne principiāli tas nav, jo viens vienīgais tāpat būs jāizvēlas automobiļu pircējiem. Un žūrijai šajā izvēlē viņam jāpalīdz.

Ja cena nav galēji būtisks kritērijs – uzvar "Nissan". Absolūts universāls. Ar unikālo hibrīdsistēmu ekonomisks pilsētā. Ar divu elektrisko motoru pilnpiedziņu neapšaubāmi labākais no klātesošajiem smilšu kalnos. Ar pazīstamiem un pārbaudītiem dīleriem uzticams pēcpārdošanas un garantijas servisā. Labs. Bet ja budžets neļauj un sēņot braukt netaisies… Bet mazu auto negribi…

 

Mēģinām arī sēņotāju takas. Pirmie iespaidi – pārākais ir "Nissan X-Trail".

Gan "Citroen C4x", gan "Peugeot 408" pieder tai izmēru klasei, ko Eiropā pirms kāda laika vēl dēvēja nevis par kompakto, bet par virsvidējo ("obermittetel" – vācu val.). Tad lūk – ja atveram "C4x" bagāžnieka vāciņu (patīkami maziņš un viegls – kā jau sen vēsturē aizgājušajiem sedaniem), nolaižam kreiso, platāko pakaļējās atzveltnes daļu, attālums no bagāžnieka sliekšņa līdz priekšējai atzveltnei ir veseli 180 cm. Un tur ērti iekārtojama divguļama miga romantiskam ceļotāju pārim, kurš izvēlējies skaistāk (un daudz lētāk) nakšņot Alpu kalnu pārejas stāvvietā pie Grosgloknera. Vai tepat Latvijā pie Irbes upes vai Rāznas ezera. Ziemā šajā tilpnē lieliski ievietosies slēpes.

Ko vēl dod garums? Dizaineriem – iespēju veidot slaidākas, skaistākas formas ārējo veidolu. Cīnītājiem par taupību – aerodinamiku. Tabulā redzams, ka šie slaidie (bet joprojām vieglie) auto spēj palīst zem džipveidīgajiem neiespējamās aerodinamiskā koeficienta Cd 0,3 robežas (ja vien populārie augstie krosoveri nav piecus metrus gari). Un tas dod milzu ieguvumu ātrākos lielceļu braucienos. Ja skriesi virs simta – kantaina, strupa būda tērēs pusotras reizes vairāk, nekā braucot rātnus 90 km/h. Slaidajiem patēriņš paliks praktiski nemainīgs. Ar "citroniņu" jau pavasara testā atvilku četras reizes visu A2 lielceļa palielinātā ātruma zonu, 110 vietā braucot kādus 130 (piedodiet, bet tur tā dara gandrīz visi). 

Un – tici vai netici – patēriņš 3,9 litri uz simtu. Vai ietaupīti vismaz divi litri uz simtu. Vai iekrāti kādi 10–12 eiro braucienā uz Ventspili un atpakaļ. Lieliski, vai ne? Un piedevām zaļi.

Tā, lūk… Bet ar to jau izvēle nebeidzas. Nu ļoti jau interesanti, vai kāds no žūrijas iedos 10 punktus ķīnietim? Nez vai… Bet kādus septiņus es pats varbūt atvēlēšu. Jo ne par interjeru, ne eksterjeru, ne vadāmību, ne dinamiku sūdzēties šeit nevar. Cena – konkurētspējīga (lai gan, godīgi sakot, gaidījām vēl labāku). Vienīgās šaubas, kas virmoja žūrijas apaļā galda diskusijā, – mazpieredzējušā dīlera ("Auto rings") spējas nodrošināt kvalitatīvas garantijas un kārtējās kalendārās apkopes. Bet uzslavu par drosmi šeit ierasties, saviļņot Eiropas un Latvijas autotirgus rāmā dīķa dziļos ūdeņus, "Baic" noteikti ir pelnījis. Šāds konkurences saasinājums pircējiem noteikti bija vajadzīgs.

"Torres"? Kādus punktiņus noteikti savāks. Solīda gaita. Lētākā (bet laba!) pilnpiedziņa. Prieks iepazīt!

Bet kur tad pārējie?

Konkursa nolikuma dzīti – papildnominācijās. Un tur tad arī paslavēšu visus, kuri manā pircēja izvēlē būtu topā. "Dacia" – abās versijās. "Renault Clio" – pilsētnieka ikdienai. Vai "Peugeot 2008" – ja bagātais tētis gribētu jaunu auto uzdāvināt mīļajai meitiņai…

Diskusijas, balsojums, kā jau teicu, turpināsies visu novembri. Būs, protams, arī nominācija "Tautas auto", kurā savu balsi varēsiet ielikt katrs no jums. Internetā vai klātienē – lielveikalā "Mols".

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.