Eiropas Parlaments, kas darbojies no 2019. gada un strādās. līdz 2024. gada vidum, ielicis pamatus vienai no svarīgākajām ES politikām – Zaļajam kursam.
Ir pavadīta pirmā piecgade šīs politikas īstenošanā, un iezīmējušās daudzas problēmas. Kā tās tiks risinātas – tas lielā mērā ir nākamā Eiropas Parlamenta sasaukuma jautājums.
Šā gada 18. janvārī Eiropas Savienības vadības iestādes saņēma pirmo vērtējumu tam, kā klājas ar Zaļā kursa īstenošanu. Izsakoties īsi un skaidri – neklājas diez ko labi. Vērtējumu izteikusi ES Klimata pārmaiņu zinātniski konsultatīvā padome, un tas ir – nepieciešamas vērienīgas pārmaiņas zaļajā politikā, ja ES joprojām izvirza mērķi sasniegt 2030. un 2050. gada klimata politikas mērķus. Netiek arī slēpts, ka vajadzīgajām izmaiņām būs augsta politiskā cena. Pārtulkojot latviski, politkorektais izteikums "būs augsta politiskā cena" nozīmē, ka šo priekšlikumu īstenošana var gāzt valstu valdības, izraisīt ārkārtas vēlēšanas un sociālos nemierus. Ar vērtējuma izklāstu un svarīgākajiem priekšlikumiem var iepazīties uzziņā.
Jādiskutē, kā izmantot
Taču, pirms runājam par zaļajām pārmaiņām un nākotnes izaicinājumiem, nepieciešama neliela atkāpe. Šobrīd, vismaz Eiropā, Amerikā un Ķīnā, vairs nav nekādas jēgas diskusijām par to, ir vai nav cilvēces ekonomiskā darbība iemesls globālajām klimata pārmaiņām.
Neatkarīgi no tā, kurai atbildei jūs ticat, vēlētāji, nevalstiskās organizācijas, zinātnieki un mediji ir panākuši, ka zaļo pārmaiņu grandiozais kuģis ir uzsācis savu ceļu.
Tas turpinās šo ceļu neatkarīgi no katra konkrētā cilvēka pārliecības par klimata pārmaiņu cēloņiem. Tādēļ tas, par ko šobrīd ir jādiskutē – kā mums izmantot šīs pārmaiņas savā labā; kā sasniegt izvirzītos mērķus visnesāpīgāk, jo pilnīgi nesāpīgi nebūs iespējams; kā izmantot klimata pārmaiņu radītās izmaiņas politikā un sadzīvē konkurences priekšrocību radīšanai Eiropā un pārējā pasaulē un kā nepieļaut visdestruktīvākās šo pārmaiņu formas.
Un te milzu loma ir Eiropas Parlamenta (EP) vēlēšanām, kas notiks šā gada jūnijā. Eiropas Savienība ir demokrātisku valstu savienība, un vēlētāju balsīm un konkrētajiem ievēlētajiem deputātiem būs nozīmīga loma tajā, kā turpmāk tiks īstenots Zaļais kurss. Turklāt tieši šobrīd ir izšķirīgais brīdis – iepriekšējie pieci gadi bijuši veltīti Zaļā kursa pamatu likšanai, bet šobrīd skaidrs, ka šie pamati ir nepietiekami stabili izvirzīto mērķu sasniegšanai. Tādēļ nākamie pieci gadi būs dinamisku un dramatisku pārmaiņu laiks.
Iesim ātrāk/iesim lēnāk/neiesim nemaz
Pirmo piecu Zaļā kursa gadu radīto grūtību ietekmē politiķi daudzviet Eiropā aicina ieturēt zaļās likumdošanas pauzi, atsaucoties uz ekonomiskajām grūtībām un pārmaiņu satrauktajiem vēlētājiem.
Nelaime tikai tā, ka zinātnieki, izvērtējot līdz šim paveikto, aicina uz tieši pretējo – nepieciešama zaļo pūliņu dubultošana
un nodokļu politika, kas veicina gaļas, piena produktu, olu patēriņa samazināšanu, pārcelšanos uz mazākiem mājokļiem, mazākas automašīnas un praktiski pilnīga atteikšanās no dabasgāzes, naftas un ogļu izmantošanas elektrības ražošanai un mājokļu apsildei līdz 2040. gadam, ja vien ES nopietni vēlas sasniegt pašas izvirzītos 2050. gada klimata mērķus.