Daudzi atminas, ar kādu sajūsmu un milzu rindu Brīvības pieminekļa pakājē deviņdesmito gadu sākumā tika atvērts pirmais "McDonald’s" restorāns Latvijā. Iespējams, ar tikpat lielu nepacietību jau izsenis tika gaidīts zviedru milzenis IKEA, kamēr tas beidzot ienāca Latvijā 2018. gada nogalē un pagājušā gada 30. augustā nosvinēja apaļu piecu gadu jubileju.
Kad tieši IKEA dzimšanas dienā devos turp iepirkt bērniem skolas lietas, uzskrēju savam draugam dizaineram un izbrīnīts noteicu – nekādā veidā nemana, ka IKEA būtu piecu gadu jubileja Latvijā, uz ko viņš noplātīja rokas – tie ir skandināvi, viņi labāk uz sienas uzliks uzrakstu "Paldies, ka izvēlies plakano iepakojumu"!
Sākotnēji IKEA ienākšana Latvijā saistījās ar visādiem pārsteigumiem un kurioziem. Kā pārsteigums noteikti jāmin fenomenālais veikala apmeklējums pirmajās nedēļās, kad jau tā milzīgā autostāvvieta tika paplašināta tālu putekļainajās Dreiliņu pļavās (vietā, kur šobrīd slejas lielveikals "Sāga") un, automašīnu atgāzēm virmojot, nedaudz iespītēja IKEA sludinātajam zaļajam kursam. Tolaik tauta uz IKEA burtiski brauca kā uz izstādi un dzīva cilvēku masa, plata un gara kā Daugava, plūda cauri plašajiem veikala vienvirziena labirintiem. Liekas, ka IKEA pievilka ļaudis kā slavens Rietumu simbols, gluži kā savulaik "McDonald’s".
Vienvirziena labirinti un slavenās kotletītes
Arī es, apmeklētāju straumes nests, netīšām dzirdēju, kā viena omulīga krievu tante, klibojot garām stendam, kur par godu IKEA 75. gadadienai bija izstādīts slavenais "ögla" krēsls, noelsās: ak dievs, nesen tieši tādu izmetu!
Tiesa gan, vienai daļai cilvēku bija nogaidoša attieksme, sak – pagaidām uz IKEA nedošos, bet iegriezīšos pēc mēneša apskatīties, uzēdīšu izslavētās kotletītes un nopirkšu kaut ko nevajadzīgu, bet jauku! Jā, patiesi – šajā atziņā "nopirkt kaut ko nevajadzīgu, bet jauku" diezgan lielā mērā ir iekodēts viens no IKEA mārketinga baušļiem – "vienvirziena labirints".
Proti, ja tu reiz esi iegājis ekspozīcijas zālē, tad, lai nokļūtu līdz kasei, gribot negribot nāksies mērot ceļu cauri teju bezgalīgajam produktu klāstam un ar diezgan lielu varbūtību acīs iekritīs kāds saimniecības priekšmets, "kuru, kaut arī var iztikt, sen jau vajadzēja – kāpēc gan pie izdevības nepaķert?".