Saistībā ar skaļu rezonansi izraisījušo Valsts izglītības satura centra (VISC) publicēto materiālu VISC vadītāja Liene Voroņenko ar izglītības un zinātnes ministres Andas Čakšas rīkojumu ir atstādināta no amata uz disciplinārlietas izmeklēšanas laiku.

Reklāma

Izglītības un zinātnes ministrijā (IZM) ir sākta dienesta pārbaude par VISC publicētā metodiskā materiāla "Seksuālā izglītība, jautājumi un atbildes" izstrādes un publicēšanas norisi, tai skaitā minētā materiāla tālākās virzības procesā pieņemto lēmumu un risinājumu atbilstību labas pārvaldes principam un VISC iekšējai kontroles un risku vadības sistēmai.

Ministre Čakša pauda, ka veselības mācība un seksuālā izglītošana skolās ir "veselas un iekļaujošas sabiedrības pamats" – vecumam atbilstošas zināšanas bērnībā un pusaudžu vecumā ļauj labāk izprast sevi un citus, kā arī veidot nobriedušu un cieņpilnu sabiedrību. 

Taču vienlaikus viņas ieskatā metodiskais materiāls nav bijis pietiekami kvalitatīvs, lai VISC to rekomendētu izmantošanai bērniem 4. klasē.

VISC pārstāve Liene Bērziņa iepriekš skaidroja, ka ikviena metodiskā līdzekļa mērķis ir atbalsta sniegšana pedagogam, kurš, zinot skolēnu vajadzības, izlemj par to izmantošanu mācību procesā. Esot pieļaujamas situācijas, kad pedagogs ar informāciju iepazīstas, pieņem to zināšanai, bet mācību procesā neizmanto. Lēmums par materiāla saturu un izstrādi ticis pieņemts, pirms metodiskā līdzekļa izstrādes projekta darba grupai individuāli intervējot Latvijas skolēnus un noskaidrojot, par kādām no tiem aktuālām seksuālās veselības tēmām ir grūti rast atbalstu un atrast uzticamu, kvalitatīvu informāciju. Materiāla autore ir klīniskā psiholoģe Kristīne Balode, kā arī tā izstrādē piedalījušies VISC mācību jomas eksperti Mihails Basmanovs un Inese Bautere.

VISC pārstāve iepriekš arī norādīja, ka metodiskā līdzekļa izstrādes procesā notikušas konsultācijas un ņemti vērā priekšlikumi no veselības nozares ekspertiem, arī pedagogiem.

Šobrīd VISC uzdots materiālu iesniegt Latvijas Ārstu biedrībai, Latvijas Māsu asociācijai, Latvijas Psihiatru asociācijai, organizācijām "Papardes zieds" un "Mammamuntetiem.lv", kā arī Latvijas Jauno ārstu asociācijai.

Ietekmējot bērnus idejai par "nepareizo ķermeni"

Pagājušonedēļ minētie VISC publicētie materiāli no mācību plānošanas e-vides tika izņemti, kad tie izraisīja plašu rezonansi sociālajos medijos. Pusaudžu un jauniešu psihoterapijas centra vadītājs Nils Sakss Konstantinovs pauda: "Daudzi vecāki pēdējās dienās ir šokēti par mācību materiālu, kurā pamatskolas bērniem stāsta par "bezdzimuma cilvēkiem", "plūstošo dzimumu" un "piedzimšanu nepareizajā ķermenī". 

Manuprāt, vecāku iebildes šoreiz ir ne tikai pamatotas, bet šī ir vieta, kurā būtu nepieciešams iejaukties iespējami aktīvi un nopietni. 

Jo šajā gadījumā nav diskusiju par to, vai bērniem kaut ko vajadzētu vai nevajadzētu zināt – par seksualitāti, ķermeni vai dažādību. Šeit ir diskusija, kā bērni tiek ietekmēti un veidoti. Un tā nav nekāda joka lieta – ietekmēt bērnu idejai par to, ka viņš varētu būt piedzimis nepareizā ķermenī. Tādēļ, ka šīs idejas tālākajā realizācijā stāv ārkārtīgi nopietnas un neatgriezeniskas iejaukšanās šajā ķermenī – gan hormonālā, gan ķirurģiskā veidā. Pārmaiņas, kuras ne tikai rada psihiski traumētus jaunus cilvēkus ar izkropļotiem ķermeņiem un dzimumorgāniem, bet arī psihiski traumētus cilvēkus, kuriem šīs pārmaiņas nav devušas ārstu un aktīvistu solīto laimes izjūtu. Mēs to redzam no Eiropas valstu un ASV pieredzes, kur aizvien biežāk jaunieši vēršas tiesā pret ārstiem, kuri veikuši šādas pārmaiņas viņu ķermeņos nepilngadīgā vecumā. Mēs to redzam pētījumu datos, kas nav spējuši pierādīt jebkādus pozitīvus ieguvumus šādām dzimuma korekcijām. Tas ir iemesls, kādēļ pat valstis, kuras vēsturiski bijušas izteikti liberālas šajos jautājumos – piemēram, Zviedrija un Norvēģija –, ir apturējušas nepilngadīgo jauniešu pubertātes bloķēšanu. Tikmēr Latvijā, ierasti atpaliekot no pasaules tendencēm par aptuveni desmit gadiem, mēs mēģinām atvērt zaļu koridoru šai acīmredzami kaitīgajai, ētiski stipri apšaubāmajai un klaji pseidozinātniskajai medicīnas praksei."

Jārunā atbilstošā vecumposmā

Savukārt "Centrs Dardedze" savā publikācijā ar virsrakstu "Starp diviem grāvjiem bērnu seksuālajā izglītošanā" par rezonansi izraisījušo materiālu pauž: "Nav noslēpums, ka 

Latvijas skolās jau daudzus gadus netiek pasniegta veselības mācība un bērnu un pusaudžu zināšanas par savu ķermeni un attiecībām grūti izsekojamā veidā tiek "lipinātas" dažādos priekšmetos atkarībā no pedagogu entuziasma. 

Lai par galveno bērnu informācijas avotu nekļūtu "TikTok" vai pornogrāfiskas vietnes, ir apsveicami, ka Valsts izglītības satura centrs nāca klajā ar metodisko materiālu seksuālās izglītības jomā. Tajā pašā laikā var saprast arī izraisīto ažiotāžu, jo materiāls izklāsta bērniem informāciju, par kuru īsti nav tikuši skaidrībā paši pieaugušie.

Kā organizācija, kura ir specializējusies bērnu seksuālas izmantošanas prevencijā, [..] mēs runājam par tēmām, kuras ģimenē, dārziņā vai skolā pieaugušajiem mēdz būt grūti ietērpt vārdos – par ķermeni, labiem un sliktiem pieskārieniem, labiem un sliktiem noslēpumiem, par tik svarīgo vārdiņu "nē", kā arī rīcību situācijās, kad bērns nejūtas droši. [..] Mēs nevienā brīdī nepieminam pirmsskolas un sākumskolas vecuma bērniem seksu, izvarošanu vai pedofilus. Atslēgas vārds ir runāt bērnu vecumposmam atbilstošā veidā un valodā. Nav šaubu, ka izveidotais metodiskais materiāls ir vērtīgs (arī pieaugušo izglītošanai), un nav pamata domāt, ka tas mūs straujiem soļiem vedīs pretī bērnu dzimuma maiņas operācijām, taču mūsu uzmanību izpelnījās aicinājums to "izmantot atbilstoši skolēnu interesēm neatkarīgi no vecumposma". [..] Bērniem ir savlaicīgi jāsaņem kvalitatīvas zināšanas par seksualitātes tēmām, neapejot arī informāciju par seksuālo orientāciju un dzimuma identitātes jautājumiem, kas bērnu jebkurā gadījumā sasniedz caur mūziku, filmām un sociālo tīklu saturu. [..] Taču arī mēs negribam, lai katrs sākumskolēns uzskatītu par savu pienākumu izvēlēties ne vien nākotnes profesiju, bet arī dzimti. [..] Mūsuprāt, pirmais solis ir mums, pieaugušajiem [..] nākt kopā un vienoties par mūsu valstī lietojamu bērnu seksuālās un reproduktīvās izglītības tēmu matricu – kurā vecumposmā kādas zināšanas bērnam būtu jāapgūst."

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.