Piektdien, 11. aprīlī, uz Valmieras teātra skatuves gaidāma pirmizrāde "Burvju kalnam" – darbam, ko dramaturģe Justīne Kļava kopā ar režisoru Tomu Treini un komandu veidojuši pēc vācu klasiķa, Nobela prēmijas literatūrā laureāta Tomasa Manna romāna "Burvju kalns" motīviem.
"Kultūrzīmes" sarunai uzrunāja režisoru Tomu Treini, lūdzot atklāt, kādēļ tieši tagad, mūsdienās, nozīmīgs "Burvju kalns", kas tiek uzskatīts par vienu no 20. gadsimta nozīmīgākajiem literārajiem darbiem Eiropā.
Kā nonācāt līdz domai iestudēt Valmieras versiju par Tomasa Manna "Burvju kalnu"?
T. Treinis: Ideja radās, vēl studējot Kultūras akadēmijas pirmajā kursā. Toreiz mamma bija uzdāvinājusi grāmatnīcas dāvanu karti un, ieejot kādā no grāmatnīcām, pavisam nejauši ieraudzīju, ka "Burviju kalns" maksā tieši tādu summu kā kartē norādīts. Sapratu, ka tā arī jādara – jāņem Tomass Manns, turklāt tolaik man arī ļoti patika biezas grāmatas. Atceros, lasot "Burvju kalnu", tas zināmā mērā mani pārņēma, ievilka, tā bija interesanta sajūta.
Manns šo romānu rakstīja no 1913. līdz 1924. gadam, sāka pirms kara un pabeidza pēc tā, kopā divpadsmit gadus. Rakstnieks esot teicis, ka romāns ir par Eiropas civilizāciju, laiku pirms Pirmā pasaules kara. Šī sajūta par laiku pirms kara šobrīd spēcīgi rezonē, tā liekas ļoti dzīva, jo diemžēl arī šobrīd dzīvojam līdzīgā periodā.
Romāna galvenais varonis Hanss Kastorps ir gluži kā "tabula rasa", dzīves neaprakstīts jaunietis, kurš ierodas sanatorijā bez jebkādiem dzīves mērķiem un tādējādi izrādās pakļauts ideoloģiskajām vētrām, dzīves uzskatiem, mīlestībai un visam, kas notiek zināmā mērā noslēgtajā sanatorijas vidē. Romāna 1200 lappusēs Tomass Manns apraksta, kā no šī jaunā varoņa izšķiļas jel kāds nākotnes cilvēks jeb, runājot metaforiski, tas ir virziens, kurā šobrīd raugāmies – kurp dodas Eiropa…
"Burvju kalns" ļoti lielā mērā uzrunā visaptveroši, un daudzajās lappusēs esam atraduši labu kodolu, kas dziļi saistās ar šodienas izjūtām. Tas ir liels dramaturģes Justīnes Kļavas nopelns, viņa veiksmīgi spēja visu romāna apjomu ietvert vien 180 lappusēs.
Baismīgi apzināties – lai gan kopš romāna pabeigšanas pagājuši 100 gadi, nekas daudz nav mainījies…
Tas bija laiks, kad valdīja impērijas un mazās valstis, tai skaitā vēlāk Latvija, cenšoties atdalīties. Notika sadursme starp humānisma skatu, brīvības centieniem un esošo sistēmu. Arī šodien jāiet radikāls ceļš, jo tai Eiropai, kādā šobrīd dzīvojam, ir jāapbruņojas, bet vēl vairāk – Eiropai jāatmostas. Gluži tāpat kā Manna sanatorijā, arī mūsdienu cilvēki bija ieaijājušies snaudā: viņi ēd, staigā, guļ, bauda dzīvi, un ar zināmu baudu izjūt, ka cilvēkam būt ir teju vai nogurdinoši. Visu laiku esam dzīvojuši gluži kā burvju sanatorijas dārzā un paļāvušies, ka kāds, ko sauc par Eiropu, šo skaisto dārzu apsargā, bet tagad pēkšņi nākas attapties.
Mums ilgi paticis domāt, ka pēc Otrā pasaules kara cilvēks gājis garīgas attīstības ceļu, bet, pieredzot notiekošo Ukrainā, jāatzīst, ka tas nav noticis…