Šonedēļ valdības sēdē izskatīts un atbalstīts Satiksmes ministrijas (SM) informatīvais ziņojums par 11,19 miljonu eiro finansējuma piešķiršanu reģionālā sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem zaudējumu kompensēšanai 2024. gadā – papildus sākotnēji paredzētajiem 93 787 014 eiro, kas drīzumā būšot jau iztērēti.
SM ziņojumā norādīts, ka papildu nauda nepieciešama sabiedriskā transporta pakalpojuma nepārtrauktības nodrošināšanai. Ministrija finansējumu zaudējumu segšanai esot radusi nozares ietvaros, efektivizējot valsts budžeta līdzekļu izlietošanu.
Ar papildus piešķirtajiem 11,19 miljoniem eiro segšot zaudējumus pārvadātājiem, kas gada laikā izveidojušies reģionālās nozīmes pārvadājumos ar autobusiem un vilcieniem, nodrošinot likumā noteiktos pakalpojumus. Reģionālajiem autobusu pārvadājumiem piešķirs 9,01 miljonu eiro, savukārt uzņēmumam "Pasažieru vilciens" – 2,18 miljonus eiro.
Līdz ar šo ziņu jāsaprot, ka reģionālais transports kursēs arī gada nogalē, decembri ieskaitot, un sabiedriskā transporta nozares pārstāvjiem pasažieri nebūs jāaicina braucienus atlikt, piemēram, uz janvāri. Līdzīgi, kā to tagad jau spiesti darīt mediķi, jo valsts pasūtījumu izpildei nauda ir beigusies.
Gadu no gada
Papildu nauda sabiedriskā transporta zaudējumu segšanai atkārtojas gadu no gada.
Šoreiz būtiskā atšķirība esot tā, ka citkārt trūkstošie līdzekļi piešķirti no valsts budžeta līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem, taču šoreiz tos izdevies "atrast", uzlabojot SM pārvaldību un resursu lietderīgu izmantošanu un veicot apropriāciju – pārdali starp budžeta programmām.
Rezultātā no speciālas SM programmas braukšanas maksas atvieglojumiem valstspilsētu pašvaldību organizētajos pārvadājumos bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem bērniem sabiedriskā transporta zaudējumu segšanai novirzīs neiztērētos 922 706 eiro, savukārt 10,27 miljonus eiro, pārdalot valsts budžeta apakšprogrammas "Dotācija jauno vilcienu iegādei un remonta centra izbūvei" neizlietoto finansējumu.
Īpaši pieaug vilcienos pārvadāto pasažieru skaits
SM apkopotā informācija liecina, ka, salīdzinot reģionālās nozīmes maršrutos pārvadāto pasažieru skaitu 2024. gada pirmajos septiņos mēnešos ar analogu periodu 2023., 2022., 2021. un 2020. gadā, šogad pārvadāto pasažieru skaits kopumā ir palielinājies attiecīgi par 2%, 14%, 56% un 23%.
Reģionālās nozīmes autobusu maršrutos 2024. gada pirmajos septiņos mēnešos pārvadāti 12,6 miljoni pasažieru, kas ir par 4% jeb 511 tūkstošiem mazāk nekā 2023. gada attiecīgajā periodā.
Savukārt reģionālās nozīmes vilcienu maršrutos 2024. gada pirmajos septiņos mēnešos pārvadāti 10,8 miljoni pasažieru, kas ir par 10% jeb par 973 tūkstošiem pasažieru vairāk nekā 2023. gada attiecīgajā periodā.
Autobusu maršrutus reģionos turpina slēgt
"Mūsu pienākums ir nodrošināt pieejamu, ērtu sabiedrisko transportu ikvienam iedzīvotājam visā valsts teritorijā, līdztekus domājot par sociālo taisnīgumu un braukšanas maksas atvieglojumu konkrētām iedzīvotāju grupām," komentējot valdībā saskaņoto līdzekļu pārdales plānu, izteicies arvien optimistiskais satiksmes ministrs Kaspars Briškens.
Tikmēr realitāte ir tāda, ka SM pakļautībā esošā Autotransporta direkcija (ATD) jau piekto gadu organizē komplicētus iepirkumus pārvadātājiem. To rezultātā, pieprasot daudziem Latvijas uzņēmējiem neizpildāmas prasības, slēdz vietējiem iedzīvotājiem neizprotamus un valstij faktiski neprognozējamus ilgtermiņa līgumus uz desmit gadiem, vienlaikus optimizējot, tas ir, samazinot maršrutu tīklu.
Nupat šīs pārmaiņas nonākušas līdz Latvijas reģionālo autobusu maršrutu tīkla daļai "Gulbene, Alūksne, Balvi", kur no 1. novembra pasažieru pārvadājumus nodrošina SIA "Talsu autotransports" līdzšinējā vietējā uzņēmuma vietā. Līdz ar šo pārmaiņu
vietējie iedzīvotāji arī uzzinājuši, ka slēgts, piemēram, viens no visvairāk pieprasītajiem reisiem Alūksnes autoostā – maršruts Alūksne–Ape–Smiltene–Rauna–Rīga plkst. 14.35. Izmaiņas veiktas vēl vairākos maršrutos.
Pasažieru ieskatā – pilnīgi nepamatoti, tādēļ viņi uzskata, ka ATD jau gadiem skandinātais pantiņš par kvalitātes prasību nodrošināšanu attiecībā uz autobusu vecumu, komfortu un citām pakalpojuma sniegšanas kvalitātes prasībām esot nekas cits kā skaists iesaiņojums saņemtajam uzdevumam reģionālos autobusu pārvadājumus samazināt arvien vairāk. "Augstās kvalitātes pakalpojumi" neesot nepieciešami, ja to vārdā reisi jāslēdz, un paši braucēji šobrīd saniknotajā Alūksnē atzinuši – patiesībā nevienu taču neinteresējot, vai autobusā būšot tas bezmaksas internets vai nē, galvenais taču ir, lai var nokļūt līdz vajadzīgajam punktam.