Latvijas Profesionālo apdrošināšanas brokeru asociācija atbalsta likuma grozījumus par Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) polises nepieciešamības izbeigšanu, ja transporta līdzeklis uz laiku ir pārtraucis reģistrāciju valsts vai pašvaldību transportlīdzekļu reģistrā, taču iebilst pret transportlīdzekļa numura zīmju nodošanas prasību – tā vēsta šonedēļ izplatītā informācija.

Reklāma

Asociācijas ieskatā tāda prasība radītu apgrūtinājumu un slogu transportlīdzekļu lietotājiem un īpašniekiem, kā arī valsts pārvaldes resursu patēriņu. Tāpat tas kaitīgi ietekmēšot vidi un veicinās CO2 emisiju, jo prasa papildu pārvietošanos uz Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD), lai nodotu un pēc tam saņemtu numura zīmes.

Domstarpības saistītas ar Saeimā izskatīšanā nodotajiem grozījumiem OCTA likumā, kas paredz, ka zaudējumu atlīdzību limiti pieaugs līdz 6,45 miljoniem eiro par katru negadījumu neatkarīgi no cietušo skaita vai 1,3 miljoniem eiro par katru cietušo personu. Šādi limiti saistīti ar Eiropas Komisijas direktīvu, kas stājusies spēkā pagājušā gada decembrī – tā paredz palielināt zaudējumu atlīdzību limitus visās Eiropas Savienības dalībvalstīs.

Konkrētās domstarpības saistītas ar faktu, ka pagājušajā gadā ir bijuši 266 ceļu satiksmes negadījumi, kuros piedalījušās no uzskaites nenoņemtas automašīnas, kas nav nodevušas savu numura zīmi, un neviena gadījuma, kad negadījumus būtu izraisījušas mašīnas, kas numura zīmes nodevušas. Proti, agrāk noņemot auto no uzskaites, numura zīme bija jānodod obligāti, bet kovida pandēmijas laikā šī kārtība tika mainīta. Iznākumā pietiekami daudzi auto īpašnieki numura zīmes pēc auto noņemšanas no uzskaites nenodod. "Šie 266 nereģistrēto un neapdrošināto automašīnu radītie ceļu satiksmes negadījumi OCTA Garantiju fondam pērn izmaksāja vairāk nekā 760 tūkstošus eiro. Radušos problēmu ar nereģistrētu auto piedalīšanos ceļu satiksmē iespējams risināt divējādi – atjaunojot prasību obligāti nodot numura zīmes, noņemot mašīnu no uzskaites, – tā ir Finanšu ministrijas priekšlikuma būtība. Ir iespējama arī otra pieeja, kas līdzīga Zviedrijā īstenotajai – pēc noņemšanas no uzskaites auto numura zīmes paliek auto īpašnieka rīcībā, taču, ja no uzskaites noņemto automašīnu pieķer, piedaloties ceļu satiksmē, tad sods ir milzīgs – Zviedrijā tas ir ap 20 tūkstošiem eiro. Saeimai jālemj, kuru pieeju izvēlēties," teic Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Aptauja

Kāds ir jūsu biežākais LASI.LV apmeklējuma laiks?

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.