Aizvien biežāk tiek aktualizēts temats par drošu braukšanu. Lai gan riepu stāvoklis nav pirmais faktors, kas nāk prātā, domājot par drošību uz ceļa, tam ir būtiska nozīme ceļu satiksmes drošībā. Šajā rakstā uzzināsiet, kāds ir minimālais riepu protektora dziļums un kāpēc ir svarīgi to ievērot. Pastāstīsim arī, kas ir riepu nodiluma indikators un kur nodot vecās riepas, kad tās vairs nav derīgas lietošanai.
Riepu protektora nozīme drošībā uz ceļa
Riepām un to protektoram ir tieša ietekme uz drošību, jo tajās ir iestrādāti īpaši ūdens novadīšanas kanāli. Proti, protektors ietekmē riepas spēju saķerties ar ceļa virsmu, kas ir īpaši svarīgi sliktos laikapstākļos, piemēram, lietū vai putenī. Ja nodilis vasaras riepu protektors, kanāli kļūst seklāki, līdz ar to lietus gadījumā riepa sliktāk izspiež ūdeni, samazinot stabilitāti uz ceļa. Līdzīga situācija ir ar ziemas riepām, kad ceļu mēdz klāt sniegs vai ledus.
Ja riepai ir atbilstošs protektora dziļums, tā nodrošinās pareizu saķeri un stabilitāti braukšanas laikā. Tas savukārt samazinās hidroplanēšanas vai slīdēšanas risku, kas var radīt bīstamas situācijas uz ceļa. Tieši tāpēc, lai nodrošinātu optimālu auto vadāmību, bremzēšanas efektivitāti un drošību, ir svarīgi pārliecināties par riepu protektora dziļumu. Taču bez protektora dziļuma, saķeri var ietekmēt arī protektora zīmējums.
Protektora zīmējumu veidi un to ietekme uz saķeri
Riepām var būt dažāda veida zīmējums. Populārākie no tiem ir simetriskais zīmējums, virzienveida un asimetriskais zīmējums. Aplūkosim galvenās priekšrocības katram no tiem.
● Simetriskais protektors. Nodrošina samazinātu rites pretestību un zemāku degvielas patēriņu, kā arī paaugstinātu izturību.
● Virzienveida protektors. Efektīvi novada uz ceļa esošo ūdeni, kas padara braukšanu sliktos laikapstākļos drošāku. Salīdzinot ar simetriskā protektora riepām, šāda veida riepas nebūs tik taupīgas attiecībā uz degvielu.
● Asimetriskais protektors. Vienlīdz laba veiktspēja gan uz sausa, gan slapja ceļa.
Minimālais riepu protektora dziļums
Minimālais riepu protektora dziļums ir attālums no riepas augšējās virsmas līdz dziļākajai apakšējai rievas malai. Jeb vienkāršāk — protektora augstums. Minimālais protektora dziļums ir noteikts ar likumu un atšķiras dažādiem transportlīdzekļiem un sezonām.
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr. 295 “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa”, minimālais pieļaujamais riepas protektora dziļums laikposmā, kad ceļu satiksmes noteikumos paredzēta obligāta ziemas riepu lietošana, ir 4 milimetri. Savukārt vasaras riepām minimālais protektora dziļums ir 1,6 mm. Ja protektors ir mazāks, riepas nav drošas braukšanai. Svarīgi paturēt prātā, ka auto jābūt aprīkotam ar ziemas riepām laika posmā no 1. decembra līdz 1. martam.
Vērts atcerēties, ka riepu minimālo protektora dziļumu pārbaudīs arī CSDD tehniskās apskates laikā. Neatbilstoša protektora gadījumā var tikt liegta iespēja iziet tehnisko apskati un tā būs jāiet atkāroti, kad riepas būs nomainītas uz atbilstošām. Tāpat riepu neatbilstību braukšanai konkrētos apstākļos var konstatēt ceļu policija. Sevišķi aktuāli tas ir ziemā, kad braukšana ir apgrūtinoša sniega un ledus dēļ. Par šādu pārkāpumu var tikt uzsākta administratīvā lieta, piemērots brīdinājums vai naudas sods transportlīdzekļa vadītājam no 15 līdz 55 eiro. Taču kā noteikt riepu nodilumu un atbilstību normai?