Aizvien biežāk tiek aktualizēts temats par drošu braukšanu. Lai gan riepu stāvoklis nav pirmais faktors, kas nāk prātā, domājot par drošību uz ceļa, tam ir būtiska nozīme ceļu satiksmes drošībā. Šajā rakstā uzzināsiet, kāds ir minimālais riepu protektora dziļums un kāpēc ir svarīgi to ievērot. Pastāstīsim arī, kas ir riepu nodiluma indikators un kur nodot vecās riepas, kad tās vairs nav derīgas lietošanai.

Riepu protektora nozīme drošībā uz ceļa

Riepām un to protektoram ir tieša ietekme uz drošību, jo tajās ir iestrādāti īpaši ūdens novadīšanas kanāli. Proti, protektors ietekmē riepas spēju saķerties ar ceļa virsmu, kas ir īpaši svarīgi sliktos laikapstākļos, piemēram, lietū vai putenī. Ja nodilis vasaras riepu protektors, kanāli kļūst seklāki, līdz ar to lietus gadījumā riepa sliktāk izspiež ūdeni, samazinot stabilitāti uz ceļa. Līdzīga situācija ir ar ziemas riepām, kad ceļu mēdz klāt sniegs vai ledus. 

Ja riepai ir atbilstošs protektora dziļums, tā nodrošinās pareizu saķeri un stabilitāti braukšanas laikā. Tas savukārt samazinās hidroplanēšanas vai slīdēšanas risku, kas var radīt bīstamas situācijas uz ceļa. Tieši tāpēc, lai nodrošinātu optimālu auto vadāmību, bremzēšanas efektivitāti un drošību, ir svarīgi pārliecināties par riepu protektora dziļumu. Taču bez protektora dziļuma, saķeri var ietekmēt arī protektora zīmējums.

Protektora zīmējumu veidi un to ietekme uz saķeri

Riepām var būt dažāda veida zīmējums. Populārākie no tiem ir simetriskais zīmējums, virzienveida un asimetriskais zīmējums. Aplūkosim galvenās priekšrocības katram no tiem.

●       Simetriskais protektors. Nodrošina samazinātu rites pretestību un zemāku degvielas patēriņu, kā arī paaugstinātu izturību.

●       Virzienveida protektors. Efektīvi novada uz ceļa esošo ūdeni, kas padara braukšanu sliktos laikapstākļos drošāku. Salīdzinot ar simetriskā protektora riepām, šāda veida riepas nebūs tik taupīgas attiecībā uz degvielu.

●       Asimetriskais protektors. Vienlīdz laba veiktspēja gan uz sausa, gan slapja ceļa.

Minimālais riepu protektora dziļums

Minimālais riepu protektora dziļums ir attālums no riepas augšējās virsmas līdz dziļākajai apakšējai rievas malai. Jeb vienkāršāk — protektora augstums. Minimālais protektora dziļums ir noteikts ar likumu un atšķiras dažādiem transportlīdzekļiem un sezonām. 

Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr. 295 “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa”, minimālais pieļaujamais riepas protektora dziļums laikposmā, kad ceļu satiksmes noteikumos paredzēta obligāta ziemas riepu lietošana, ir 4 milimetri. Savukārt vasaras riepām minimālais protektora dziļums ir 1,6 mm. Ja protektors ir mazāks, riepas nav drošas braukšanai. Svarīgi paturēt prātā, ka auto jābūt aprīkotam ar ziemas riepām laika posmā no 1. decembra līdz 1. martam. 

Vērts atcerēties, ka riepu minimālo protektora dziļumu pārbaudīs arī CSDD tehniskās apskates laikā. Neatbilstoša protektora gadījumā var tikt liegta iespēja iziet tehnisko apskati un tā būs jāiet atkāroti, kad riepas būs nomainītas uz atbilstošām. Tāpat riepu neatbilstību braukšanai konkrētos apstākļos var konstatēt ceļu policija. Sevišķi aktuāli tas ir ziemā, kad braukšana ir apgrūtinoša sniega un ledus dēļ. Par šādu pārkāpumu var tikt uzsākta administratīvā lieta, piemērots brīdinājums vai naudas sods transportlīdzekļa vadītājam no 15 līdz 55 eiro. Taču kā noteikt riepu nodilumu un atbilstību normai?

Riepas protektora nodiluma indikators un citi riepu apzīmējumi

Uz visām riepām ir atrodami dažādiriepu apzīmējumi. Viens no svarīgākajiem apzīmējumiem, kas saistīts ar drošību un riepu protektoru, ir riepas protektora nodiluma indikators. Šis apzīmējums parāda, kāda ir riepas izturība pret nodilumu. Taču ir arī citi veidi, kā noteikt riepu nodilumu. 

Piemēram, dažiem auto modeļiem riepās ir iestrādāts speciāls paaugstinājums (šķērsām gareniskajām rievām riepas protektora rakstā). Ja riepas protektors ir mazāks par 1,6mm, riepas protektors ir vienā augstumā ar protektoru nodiluma indikatoriem, līdz ar to var viegli pateikt, ka protektors ir nodilis. Šajā gadījumā ir laiks vecās riepas nodot pieņemšanas punktos un iegādāties jaunas. 

Tāpat nodilumu iespējams noteikt izmantojot speciālu protektora dziļuma mērītāju. Protektora dziļums tiek mērīts protektora ūdens novadīšanas kanālos. Mājas apstākļos protektora nodilumu var izmērīt arī ar lineāla palīdzību.

Faktori, kas ietekmē riepu nodilumu

Riepu nodilšanas process ir pavisam normāla parādība, taču ir vairāki faktori, kas var paātrināt riepu un protektora nodilšanu. Viens no tiem ir braukšanas stils. Proti, ātrāka un agresīvāka braukšana krietni paātrinās protektoru nodilšanu. Tāpat to var ietekmēt auto un kravas masa. Jo lielāks svars, kāds tiek likts uz riepas, jo ātrāk nodils protektors. Bez iepriekš minētājiem faktoriem, nodilumu ietekmē arī neatbilstošs gaisa spiediens riepās, nepareizi nobalansētas riepas vai ritošās daļas bojājumi.

Kur nodot vecās riepas?

Kad riepas nokalpojušas, nepieciešama riepu maiņa. Veco riepu nodošana iespējama sekojošos pieņemšanas punktos:

Eco Baltia atkritumu pieņemšanas punkti

●       Ādažu novadā Kadagā, „Kadagas attīrīšanas ietaises”

●       Salaspilī, Rīgas iela 115 k–1

●       Ropažu novadā Rumbulā, Getliņu ielā 5

●       Liepājā, Ezermalas ielā 11

●       Saldū, Dzirnavu ielā 30

Riepu nodošana Eco Baltia punktos ir maksas pakalpojums. Vieglo automašīnu riepas – 200 EUR/t jeb 2,00 EUR/gab. Izņēmums ir tās pašvaldības, kam slēgta vienošanās par bezmaksas riepu nodošanu. Proti, Ādažu pagasta un Salaspils novada iedzīvotāji var nodot četras auto riepas gadā bez  maksas.

SIA “Zaao” Eko laukumos

ZAAO EKO laukumos ikvienai privātpersonai reizi gadā ir iespējams nodot 4 vieglo automašīnu riepas. Riepu nodošana ir bez maksas. Tāpat visos EKO laukumos no 2023. gada sākuma ir iespēja nodot arī kravas automašīnu un autobusu riepas, samaksājot 7,01 EUR/gab. EKO laukumu adreses:

●       AEC “Daibe”

●       Aloja, Rīgas iela 5

●       Ape, “Druvas”

●       Augšlīgatne, Dārza iela 8

●       Balvi, Ezera iela 3

●       Cēsis, Lapsu iela 19

●       Limbaži, Mazā Noliktavu iela 3

●       Mazsalaca, Pērnavas iela 3

●       Priekuļi, Dārza iela 10

●       Ragana, Vidus iela 12

●       Rauna, Parka iela 4c

●       Rūjiena, Ternejas iela 12

●       Salacgrīva, Viļņu iela 18

●       Saulkrasti, Akāciju iela 7

●       Smiltene, Limbažu iela 8

●       Strenči, Valkas iela 1a

●       Taurenes pagasts, “Nēķins”

●       Valka, Austras iela 10

●       Valmiera, Beātes iela 47

●       Valmiera, Dzelzceļa iela 5

Reizēm riepas var nodot arī auto servisā, kurā veicat auto apkopi. Taču par iespēju nodot riepas servisā vislabāk konsultēties ar pašu servisu, jo ne visi servisi piedāvā šādu pakalpojumu. 

Kopumā, riepu stāvoklim ir būtiska nozīme ceļu satiksmes drošībā. Tas saistīts ar saķeri un tādiem riskiem kā hidroplanēšana vai slīdēšana. Lai novērstu šīs bīstamās situācijas, ir svarīgi pārliecināties par riepu protektora dziļumu un tā atbilstību minimālajai normai. 

Aicinām ikvienu autovadītāju būt atbildīgam un rūpēties par savu un citu ceļu satiksmes dalībnieku drošību. Neazmirsti arī par sava tranportlīdzekļa apdrošināšanu - saņem savu OCTA piedāvājumu Octas.lv

Izvēlies savu soctīklu platformu, lai sekotu LASI.LV: Facebook, Twitter, Draugiem vai arī Instagram. Pievienojies mūsu lasītāju pulkam, lai saņemtu īpaši tev atlasītu noderīgu, praktisku un aktuālu saturu.